Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Meningen var nettopp å komme med “høyst generelle betraktninger” fordi jordsmonn har stor variasjon og at ingen løsning er et tryllemiddel eller kvikk-fix på alt.
Jeg svarer ikke mer for det blir bare masse bråk.
Ha en fin dag.

Derfor tar DSRT prøver av jorden og tilpasser LNC til hvert enkelt oppdrag.

5 Likes

Ai er fantastisk, og blir enda bedre.
Så er problemet, som i dialog med mennesker, at lite konkrete spørsmål gir veldig tilfeldig svar. Responsen kan bomme på intensjonen/målet til spørsmålsstiller.
Svaret ai kommer med til deg er ikke nødvendigvis feil, men bommer litt når vi snakker om Deserts lnc.

4 Likes

Jeg gjorde en liknende øvelse omkring pressemeldingen fra Desert.
Limte inn hele meldingen og spurte A.Ien om hva den synes om den.

Her er svaret:

Kanskje burde selskapene på OSE begynne å ta en QC med Chatgpt før de sender ut pressemeldinger. Som A.Ien påpeker kunne det vært nyttig med mer konstekst, og info om spesifikke vekststrategier de ønsker å forfølge.

Oppfølgingsspørsmål:

Når det kommer til emisjon, er det som vi har diskutert; et potensielt utfall,
men ikke gitt at det blir utfallet, hvis man skal tolke meldingen riktig.

4 Likes

Selv om vi har skylapper på, så svarer faktisk GPT-4 bra på norsk, og nynorsk sågar:

Ettersom 95% av folka i denne tråden har skylappar har eg latt Chatgpt svara på 2 identiske spørsmål, med høvesvis positive og negative faktorar med leire. Utgangspunktet er difor 100% nøytralt sjølv om nokon av dykk antageleg vil hevde at spørsmåla anten var feil eller at AI er søppel eller noko anna tull :slight_smile:

Kva er positivt med å ha leire i jorda?

Leire i jorda har fleire positive eigenskapar:

For:

  1. Næringsrik: Leire er rik på næringsstoff som planter treng for å vekse, inkludert kalium, jern og kalsium.
  2. Vasshaldeevne: Leirejord har ein høg vasshaldeevne, som betyr at den kan halde på vatnet lengre og sørge for at planter får tilstrekkeleg fuktighet.
  3. Struktur: Leire gir jorda ein tett struktur som kan støtte plantar og hindre erosjon.
  4. pH-nivå: Leirejord har som regel eit nøytralt til lett alkalisk pH-nivå, som mange plantar foretrekk.

Likevel, det er viktig å hugse på at for mykje leire i jorda kan føre til dårleg drenering og jordpakking, som kan vere skadeleg for plantar.

Imot:

Medan leirejord kan ha nokre fordelar, som god vasshaldeevne og fruktbarheit, byr han også på fleire utfordringar som kan bli sett på som negative. Her er nokre potensielle ulemper med å ha leire i jorda:

  1. Dårleg drenering: Leirejord har tendens til å halde på vatnet, noko som kan føre til overvatning av plantar og rotråte.
  2. Tung å arbeide med: Leirejord kan være veldig tung og kompakt, noko som gjer det vanskeleg å arbeide med. Han kan også bli veldig hard når han tørkar ut.
  3. Mangel på oksygen: Fordi leirejord er så tett, kan det hende at røttene til plantane ikkje får nok oksygen.
  4. pH-verdiane kan variere: Medan leirejord ofte har ein nøytral til lett alkalisk pH-verdi, kan dette variere sterkt, avhengig av den spesifikke samansetjinga av leira.
  5. Ulik næringsstofftilgang: Sjølv om leirejord kan være rik på nokre næringsstoff, kan tilgangen til andre næringsstoff være begrensa på grunn av den tette strukturen til leira.

Å forstå korleis ein kan best handtere desse utfordringane, kan bidra til å forbetre jordhelsa og auke veksten og produktiviteten til plantane.

Prøv å finn et eneste innlegg hvor det hevdes at LNC er et tryllemiddel som virker på alt. Belyste selv dette i fjor høst og brukte mye tid på å prøve å finne ut av om sandy soil var særlig mye brukt til jordbruk i USA. Skal sies at Robert Masson, fra universitetet i Arizona, har uttalt at han ikke ser bort fra at LNC kan ha en betydningsfull effekt også på jordsmonn som ikke er typisk sandy soil. Og at bruksområdet kan vise seg å være større enn antatt (fra LinkedIn, uten at jeg har screenshot).

Det som uansett er klokkeklart er at det er himmel og hav forskjell på sandy soil og sandy soil tilført LNC. Og at det alene gir uante muligheter for selskapet.

1 Like

Leire som jordforbedring i sandholdig jord har blitt brukt med stor suksess i noen tusen år. Med LNC brukes typisk 10 % av mengden leire sammenlignet med tradisjonelle metoder ( ifølge DCs hjemmesider). Bare nevner det.

4 Likes

Det er nok en enorm forskjell på vanlig jord med naturlig innblandet leire, og den lokalt tilpassede LNC som Desert markedsfører. Normal leirjord er ofte dårlig drenert og tung. Det blir noe helt annet med nanoleire som er spesielt tilpasset det lokale jordsmonn. Da får man akkurat så mye leire fint fordelt i sandjorden til at jorden holder bedre på vann og gjødsel ,men uten at den blir “tungpustet” og vasstung ved kraftig nedbør.

2 Likes

Samme ablegøyene i aksjen i dag….

Ja, men greit å posisjonere seg før bølgen 🫡

Jeg føler meg ganske trygg på egen investering da det er kvalitetsstempler overalt i form av resultater på pilotene som er gjennomført, men det er klart det er vi aksjonærene som skal være de største kritikerene og stille selskapet vanskelige spørsmål. En del av OKS sin jobb er jo å lære oss markedet mere om hvorfor LNC på vitenskapelig perspektiv er godt nok for våres investering. «Lekmenn» som vi er gjør vi en god jobb med å analysere å trekke slutninger rundt diverse prosjekter/piloter/kunder vi finner i form av «gravearbeid» så når det ytres at 95% av tråden sitter med skylapper må jeg si meg sterkt uenig. At selskapet trenger mer kapital i en eller annen form var vi alle klar over, men selskapet har da jaggu levert 100% på hver bidige pilot så langt.

4 Likes

Å levere 100% på hver bidige pilot vil i mitt hode tilsi å dra i land inntektsgivende kontrakter på pilotprosjektene.

1 Like

Vi skal jo ikke så langt tilbake @bamse der DC presenterte produktet for verden. Alt & alle er selvfølgelig skeptiske til det som er nytt. At kundene eller DC ikke har forhastet seg, men bruker til nå de årene det har tatt for å kvalitetssikre LNC å dets egenskaper er nok en bekreftelse på seriøsitet. No short-cuts. Inntektsgivende kontrakter som resultat av diverse piloter er forhåpentligvis ikke langt unna. I løpet av 24’ er nok DC et helt annet case enn i dag.

1 Like

Piloter har normalt mål knyttet til leveranse.
Via meg de prosjektene/pilotene der lnc ikke har oppnådd effekt minst som ønsket.

1 Like

(Hayen) Det målet aksjeselskaper måles på er evne til å tjene penger.
(Concorde) Jeg ser ikke på uteblivelse av kontrakter som bevis på seriøsitet.

Jepp.
Men pilotprosjekt er ikke for å tjene penger. Isåfall lager du egne mål som ikke er i samsvar med de involvertes.

Pilotprosjektene er for å skaffe kontrakter som gir penger.

Og det kan de fortsatt bli til

1 Like

Nettopp. Her har du jo selv svaret :clap:

2 Likes

Ja, de er ofte det.
Men det er neste steg.

Piloter har egne mål knyttet til seg. Inntekt er ikke en av de.