Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

De som har solgt seg ned en stund fortsetter nok ufortrødent og kjøpersiden har blitt tynnere, men noe stort salgstrykk kan man ikke akkurat kalle det. Så får man se om det skjer et utfall den ene eller andre retningen etter litt drøvtygging.

Det er jo helt ubegripelig at de fremdeles ikke har alle lisenser/tillatelser på plass i UAE for å drive kommersiell business. Helt utrolig, og ufattelig svakt. Selskapet har kastet bort ti-talls millioner på dette. De har nå hatt avtale med Mawarid siden 2021, og pilot siden sommeren 2021 (?), da skal det være mulig å avdekke hva man trenger i forkant for å være kommersielle. Tenk at de var over 40 ansatte, og trolig trodde de kunne gunne-på! Dette er så svakt at jeg skjønner om investorer blir skremt.

3 Likes

Vet ikke om det er nevnt tidligere, men ser at Mawarid satser på “MAWARID INTELLIGENT IRRIGATION TECHNOLOGIES LLC”. Har dette tatt fokuset helt vekk fra MDC fordi det kanskje er mye billigere?

“With this technology farmers will reduce water irrigation consumption up to
40%, increase yield up to 25%, will get 24/7 monitoring of their sites preventing
technical and agronomical failures, early warning extreme weather event, and incites
related to a day to day farming practices optimization.”

Merket meg også at det nå er 14 medarbeidere igjen i DC middle east, men OKS nektet konsekvent å svare på hva status er i MDC. Mitt guess er at det knapt er igjen noen i MDC. På linkedIn har jo de aller fleste fått seg jobb i andre selskap. Hvorfor kan de ikke bare være ærlige om hva som skjer? Dette var jo lett å gjennomskue.

OBS! Har nesten ikke aksjer igjen i DCG, men følger nøye med.

Løst oppsummert fra min side - tatt fra hukommelsen:

  • Noe er på gang i UAE. Hva er vanskelig å si, men det er spesielt at UAE/MDC er ganske fraværende i q1 rapporten. Samtidig snakker OKS om at det jobbes med lisenser(?) i UAE som vil (kunne?) utløse (?) betydelig kommersiell aktivitet. UAE er åpenbart ikke dødt - men det henger en endring i luften.

  • 5 piloter guidet for q2. 4 på plass og det er mer på gang

  • Five Rivers Cattle Feeding sin pilot er ikke behandlet pt, men noe testing er gjort. Mao er ikke resultater alfalfa og oppskalering der veldig nært forestående

  • Limoneira ser ut til å gå på skinner både med fremdrift tidsmessig, og at de får de svarene (så langt) de ønsker seg.

  • Full skala avtale guides innen utgangen av året

  • LNC kan falle inn under støtteordningen på 1500 USD per acre i vannbesparende tiltak i Arizona. DC er i (positiv) dialog med de som administrerer ordningen.

  • Fremstår lite aktuelt/ønskelig å hente penger gjennom emisjon kun til å finansiere gjeldende drift. Iallfall et tydelig mål om å hensynta aksjonærenes beste så langt det er mulig. Han nevner også noe om dette å klare seg forbi trigger points. Emisjon direkte knyttet til vekst ser ut til å være mer aktuelt enn en emisjon slik ståa er nå. Jeg må høre dette igjen for å koble utsagn mer sammen.

15 Likes

Det som er helt sikkert er at det hadde vært bekmørkt som aksjonær om UAE hadde vært det eneste satsingsområdet. Og utfordringen som aksjonær er at man tenderer til å finne de forklaringene som gir mening innenfor narrativet som føles komfortabelt, som i dette tilfellet at DC viser lite åpenhet for å unngå å forverre pågående prosesser opp mot myndighetene. Hjelper blant annet ikke å snakke for høyt om korrupsjon og dets utfordringer. Hvem vet 🤷 En gåte er det hvert fall.

1 Like

Når man ser hvor sirup det går regulativt og prosessmessig i UAE, skal vi sette pris på at amerikanerne, og da kanskje spesielt Limoneira, viser en mye mer offensiv holdning.

4 Likes

Dette punktet er jo interessant. For meg tyder det på at det jobbes fremdeles/ventes på avklaring med de regulatoriske myndighetene i de 3 kommunene som vi har diskutert tidligere.

I og med at klippet ikke er tilgjengelig enda, så er det litt vanskelig å være sikker, men jeg forstod det som at lisensene er delvis på plass? Men at de må innarbeides ?

Jeg var litt uoppmerksom da han kommmenterte dette. Mulig noen andre har detaljene litt klarere.

Jeg bet meg merke i at han nærmeste bøyde seg mer fremover da han snakket om det kommersielle i UAE. Fremstod positiv & offensiv.

1 Like

Han sa at de fremdeles mangler en helt nødvendig lisens. Ref mitt innlegg lenger opp.
MAWARID DESERT CONTROL AGRICULTURAL L.L.C. er fremdeles ikke “Active”.

2 Likes

Slike ting kan løses ved å opprette et JV som eies 51% av en partner skulle man tro…

En viktig grunn til fordelingen 51/49 er at det offentlige i UAE har regler for hvem de kan kjøpe tjenester av, nemlig nasjonale leverandører. Slik jeg forstår det.

1 Like

Takker.

Jeg snakket som kjent med OKS i romjulen. Såvidt jeg husker, så var han da tydelig på at det var behov for to lisenser /lisensendringer. Såfremt jeg husker rett, så er en på plass og at det da bare mangler en.

Han nevnte at de har folk både i Oslo som maser (på ambassaden), og i uae.

Slik jeg skjønte det, så pleier sånt å ordne seg om man kommer med en sekk med penger, men sånn kan ikke dc operere. Det var OKS tydelig på

1 Like

Det stemmer, DESERT CONTROL LIQUID NATURAL CLAY MANUFACTURING - SOLE PROPRIETORSHIP L.L.C. har fått lisensen sin. Ref det han snakket om på dagens call.

2 Likes

hvor legger de ut video og transcript? noen plass jeg kan følge med på?

Transcript er så som så om det blir lagt ut, men presentasjonen blir lagt ut her Investor — Desert Control

se der ja, der er den ute

Link til webcast’en

2 Likes

Når det gjelder den finansielle biten så svarer han forholdsvis greit på dette fra 27:15 i form av ivaretagelse av aksjonærene og å ikke hente mer enn nødvendig frem til trigger point. Man kan selvfølgelig starte en diskusjon rundt ivaretagelsen, men det er som det er i nuet. Når pengene er hentet på den ene eller andre måten i nær fremtid så oppfatter jeg det som strake veien opp kursmessig. Alt av piloter/prosjekter er på g så for egen del var det godt å få presentasjonen unnagjort. UAE hørtes heller ikke så gale ut. De er i fasen fra start up to scale up å alle piloter har vært en suksess.
Mao: Alt er som det har vært. De trenger bare en slant med penger frem til trigger point. For meg…Good shit!!!

4 Likes

Er nok laserfokus på å tweeke det hele til på en best mulig måte for å unngå at grunderne (og alle andre også, inkludert OKS) blir utvannet herfra til evigheten. Og heldigvis er det ikke enorme summer som må hentes. Bare Limoneira går i boks så har man en inntektsgaranti som bør inntreffe relativt tidlig 2024. Hvor kjapt inntektene forøvrig begynner å løpe avhenger åpenbart av hvor fort man rekker å få gjennomført de ulike forprosjektene. Og om de ender med positivt resultat med påfølgende kontrakt.

2 Likes

Bare DET i seg selv er verdt et godt bet. Mr.Edwards har frem til nå skrytt produktet opp i skyene fra 50 til 500 trær så når dagen kommer for cost and afficiency så ser jeg ikke for meg en negativ kostbesparelse for hele konsernet.

1 Like