Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Inntil for noen måneder siden var det for min del null røde flagg å spotte. Den naivistiske holdningen til kapitalmarkedet og manglende fremgang i UAE, med påfølgende sviktende kommunikasjon, er en dreining i så måte. Lakmustesten blir om selskapet klarer å skjære kraftig ned på kostnadene og likevel opprettholde aktiviteten i USA. Lykkes de med dette bør man kunne ro det hele greit i land og samtidig være posisjonert for et svært spennende 2024.

Det første røde flagget jeg så var at tiden gikk uten at det kom kontrakter gjennom Mawarid.
(+ generell makro og dermed vanskelig å skaffe penger)

Jeg for min del var ganske forberedt på at UAE er et av verdens “seigeste” land å drive forretning i…men når det løsner, så løsner det… :wink:

1 Like

Tjaaa, man må i utgangspunktet forholde seg til kommunikasjonen fra selskapet. Uten nødvendige lisenser på plass har den biten tildels vært plausibel. Selv om kommunikasjonen har skurret litt hele veien. Utfordringen oppstår når OKS ifb Q4-presentasjonen forespeilet en vårløsning, som ikke matcher med realitetene overhodet. Uten at man egentlig får andre forklaringer enn taushet. Det utgjorde for min del en dreining på akkurat det punktet.

1 Like

Jeg ser mer på hva de gjør (hva som skjer) enn hva de sier. Min erfaring er at virkeligheten krydres ganske kraftig. Det gjelder alle oppstartselskaper. CEO i DC er bare spesielt karismatisk. Derfor er det lett å bli revet med.

5 Likes

Godt poeng, er nok helt klart mange som har latt seg imponere og rive med mye pga OKS og det ikke uten grunn.
Lot meg selv også imponere over hans entusiasme og måte å kommunisere med omverden på, men det er ikke synonymt med å skape et bærekraftig selskap.
Jeg er ikke i stand til å bedømme hans innsats, men opplagt må noe mer snart materialisere seg.

6 Likes

Kjøper ikke den Bamse. Hvertfall ikke om du mener at manglende kontrakter var medvirkende til at du solgte i fjor. Her var OKS ganske så klokkeklar på at man ikke kunne forvente kontrakter av særlig grad før mot slutten av året.

Mao; virkeligheten ble knappest krydret i det hele tatt på dette punktet. Utover at man selvsagt trodde at ting ville begynne å gå seg til mye kjappere enn faktiske realiteter. Selv skrev jeg likevel et innlegg på sommeren i fjor med budskap om å ikke forvente inntekter av betydning i UAE før 2024. Dels basert på kommunikasjonen fra OKS, samt vissheten om at ting tar alltid fordømt lang tid.

Min største blemme var å tro at USA ville bli tillagt større vekt i markedet.

1 Like

Det kom senere. Jeg mener å huske at det var store forventninger til kontrakter med Mawarid da jeg solgte

Forventninger var det, til min store frustrasjon. Prøvde å hamre det inn til enkelte, som @skeptiker, at det fantes ikke en grunn i verden til å tro at det ville ta av rundt neste sving. Og viste til hva OKS hadde uttalt. Dette var for eksakt ett år siden, og de påfølgende månedene.

2 Likes

I UAE, helt sant. Samtidig; Desert Control Americas lander prosjekter på løpende bånd. “Noe” materialiserer for fulle mugger. Selskapet leverer varene så det synger etter i det som er verdens soleklart største marked. Og det er her som i jordbruket (og livet ellers); man høster som man sår. Med 5 nye forprosjekter på plass per kvartal må innhøstingen nødvendigvis bli av det solide slaget gitt forutsetningen at minst 50% blir gjort om til større prosjekter.

Største usikkerhetsmomentet er nok hvor kjapt DC evner å få ferdigstilt alle forprosjektene slik at inntekter kan genereres.

1 Like

Risikoaversjonen må jo være formidabel hos de som selger aksjer til 6.30….Snart er Desert priset som en middels pølsebod

Ja, mange måter å se det på.
Samme ble sagt på 12-14 kroner også, det er en vanskelig øvelse.
Med det sagt så er vel mcap nå på under 250 mill så opplagt at aksjen bør snart kunne nærme seg en turnaround, men det har jeg for egen del tenkt lenge.

Ikke sammenlignbart, men Observe Medical et annet selskap med et bra business case hvor elendig valgt måter å kommunisere på har svekket mcap med 70-80%.
Poenget er at markedet hater usikkerhet.

2 Likes

Noen som vet hvor mange aksjer top50 har kvittet seg med iløpet av året?

I følge listene har topp 50 falt fra 77,56 % til 75,56 % fra 3. januar (listedato) til gårsdagens lister. Men det er vel ikke alle som er de samme.

Er jo ingen til å ta imot aksjene? Du kan banne på at mange av de hadde solgt på flekken på 20 om volumet var der.

Tja, det er jeg ikke så sikker på. Nå er vel ikke jeg topp 50 med mine 80k aksjer, men det er ikke aktuelt å selge på 20. På sikt…1-2 år snakker vi ikke om aksjekurser på disse nivåene. Mitt target er kurs 100.

Helt enig med deg hvis kursen var 20,- i dag med all usikkerheten rundt hva som blir løsningen på finansieringen med tanke på den horrible børsmeldingen, Men kursen er 6,- :see_no_evil: å samme faen hva utfallet blir…emisjon eller one type of loan….når den biten er meldt ser jeg på caset slik at aksjonærene endelig! kan senke skuldrene for da tar kursen seg endelig opp igjen. Derfor all maset om at de skulle banket det igjennom på 10,- Det regulatoriske i UAE tar for lang tid, men håper å tror at investeringene sitter litt løsere i USA. Der vet vi mere enn tysnaden fra araberene. Jeg lener meg stort til Limoneira å resultatene fra høstingen i måned 10 som forhåpentligvis blir meldt før nytt år. Går det skeis skal jeg være først ute til å si at jeg har virkelig driti meg ut med investeringen.

8 Likes

Her er en link til artikkel for de som ikke har abonnement.
Stavanger Aftenblad 30.05.2023 by Soiltechas - Issuu

5 Likes

Takk, hadde ikke sett hele selv en gang :wink: