Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Selvsagt vil det ikke bevege kursen i morgen. Det viktige er å få inkludert LNC som en del av støtteordningene, hvor bøndene får 1500$ per acre for å investere i vannbesparende tiltak. Forhåpentligvis kan tweeten sees i lys av dette.

2 Likes

Ikke umulig at OKS’ tweet har sammenheng med det,men slik jeg har skjønt det, så går det andre/flere spor vedr lnc og IRA.

3 Likes

Skjønte ikke helt den tweeten « we at DC are honored by your letter and kind words»

Noe de har mottatt? :thinking:

Tydelig at det har vært kontakt mellom DC og staben til Biden. Relatert til The Inflation Reduction Act. Kan opplagt bety så mangt, men forhåpentligvis må det litt mer enn noen høflighetsfraser til for å blende OKS.

Enig. Synes det burde være noe hold i det om man skal gå ut å dele det slik, særlig mtp selskapets nåværende situasjon…

Positivt for selskap/aksjonærer at både Bill Gates og fløyen til Biden er kjent med produktet om ikke annet. Så får vi håpe det materialiserer seg fremover med diverse kontrakter som forhåpentligvis kan generere litt cash.

1 Like

De 2 viktigste spørsmålene jeg vil ha svar på før jeg kjøper er :

1 - Hvorfor kommer det ikke kontrakter etter X antall forprosjekter. Nå går det enda en sesong (år). Hvorfor vente hvis det er så lønnsomt for kunden ?

2 - Hvor dyr blir kapitalinnhentingen som må komme hvis de ikke får store kontrakter meget snart ?

3 Likes

Skal du kjøpe aksjer må du legge vekk spørsmål nummer 2. Det svaret får du i en melding når beslutningen er tatt som alle oss andre.
Vedrørende ditt første spørsmål så kjenner du selskapet like godt som oss andre. De skal så/høste/evaluerte/måle/sammenligne. Lista er lang bamse. Det er ikke gjort på et blunk. Det tar et år å det året er omme nå. Den største triggeren for meg vedrørende det første spørsmålet ditt er publikasjonen av piloten med University of Arizona/ Yuma County Cooperstive Extension. Den burde komme nå i løpet av måneden. De begynte på den i Mars 22’ Tipper som sagt rett rundt hjørnet.

Gitt dagens makro kjøper jeg ikke det svaret. Jeg tror ikke de kan låne. Hva skal de gi pant på uten en kontrakt?
Emisjoner for oppstartselskaper uten inntjening er dritdyrt.

Etter hva vi har hørt om forprosjektene skal de være svært gode. Da skjønner jeg ikke hvorfor kundene nøler, spesielt ikke ettersom DC burde være villige til å gi svært gode betingelser for å få de første kontraktene, bl.a av hensyn til kapitalsituasjonen. Ekte prosjekter som virker ville gi langt bedre reklame enn mange forprosjekter som ikke fører til noe mer. Derfor burde DC omtrent “gi dem i gave”.

Enten har de en stor kontrakt på gang, som de tror kommer rimelig snart, eller så blir det meget urolig aksjekurs fremover. Skal man gamble på det eller ikke ?

1 Like

Aksjekursen har selskapet fint greid å kjøre i grøfta på egen hånd så at det blir mere urolig frem mot avklaring ser jeg ikke for meg. Macro/krig/renter frykt etc er vel allerede godt bakt inn i kursen. Det sitter vel en hel røkkel med nye & eksisterende aksjonærer å venter på inngang/ eller øke bare den forhåpentligvis forløsende meldingen kommer i positiv forstand.
Svaret på valget om du skal gamble eller ikke bamse finner du nok ikke her på TI.

Edit: Er man ikke inne i papiret så får man heller vente til finansieringen er avklart eller eventuelt at de første kontraktene med cash er signert. Ja kursen vil gå, men nå er den så lav at man fint greier å komme seg inn skulle den løpe 100-150%. Da er i allefall sirkuset for produktet & DC i gang for alvor. Valgets kval bamse.

4 Likes

En sannhet med modifikasjoner. Limoneira kan sin citrus og evner nok å spotte om et citrus-tre trives eller mistrives mtp mengde tilført vann. Men! Dette gjøres ikke basert på magefølelse og da sier det seg selv at man må gjennom hele syklusen inklusivt høsting av ferdige frukter med påfølgende analyse (størrelse, smak, mengde per citrustre) for å kunne vitenskapelig dokumentere i hvilken grad forprosjektet har lykkes.

Derav hvorfor man først kan påregne en investeringsbeslutning mot slutten av året.

Forøvrig er man fortsatt i TTT-farvann. DC kaprer gledelig mange forprosjekter på løpende bånd, men verdien på kort sikt avhenger av hvor fort selskapet evner å få sluttført forprosjektene. Og dette er umulig å forutse sett fra utsiden. Heldigvis er Limoneira on track, som bør bety gode muligheter for et større prosjekt med ditto inntekter fra relativt tidlig 2024.

2 Likes

Nå er det kun en lisens som må på plass. Om jeg husker rett.
Så får vi håpe på en «take off» i UEA.

Og den siste meldingen fra OKS fra Biden administrasjonen, tyder på at også styrings myndighetene er klar over DCG i USA.
Slik kursen har utviklet seg så blir det litt «Gull eller gråstein».
Håper på gull, men er mentalt forberedt på gråstein….
(Iallfall på kort sikt).

Jeg er litt enig i noen av innvendingene til @bamse her. Jeg synes også det er litt merkelig at ikke potensielle kunder legger større vekt på resultatene fra allerede gjennomførte pilotstudier for slik å komme raskere i gang. Har ikke alle disse studiene vist god effekt og samtidig vist hvordan LNC med suksess tilpasses ulike jordsmonn?
Kanskje kunne Desert lokket med en viss garanti for effekt, for slik å få større kommersielle kontrakter raskere? Jeg tenker da på en garanti som tilsier at kunden får refundert deler av utlegget for det første året dersom man ikke oppnår en på forhånd avtalt effekt?

1 Like

Dette har vi vært gjennom om og om igjen. DC har studier fra et land hvor absolutt alt kan kjøpes for penger. Levebrødet for bønder i dag og for generasjoner som kommer er jordsmonnet og alt som vokser fra denne. Synes selv at det er mer merkelig at man ikke utviser en større forståelse for at bønder tar sine forholdsregler heller enn å sette livsgrunnlaget på spill - worse case. DC har kanskje dårlig tid mtp å få inntektene til å løpe, men koster det kundene så mye å måtte vente ett år for å sikre seg en detaljert oversikt over det faktiske besparingspotensialet?

Dette vil uansett forandre seg så fort Desert Control har faktiske gjennomførte større prosjekter å vise til. Hvor antallet er 0 per i dag.

6 Likes

Dette er en krevende øvelse.
Selskapet har forsåvidt vært inne på tanken, men ønsker (ønsket iallfall) ikke å gå den veien

Ser jo den at man i USA kan være litt skeptisk til resultatene fra piloter utført i et land som UAE.
Men vi får bare håpe at man får større tillitt til de kommende resultatene fra piloter i USA, slik at ikke alle potensielle fremtidige nye kunder forlanger nye lange pilotstudier for hvert enkelt nytt område.

Handler nok mest av alt om å få satt LNC som et etablert produkt/teknologi. Hvor nye potensielle kunder kan se til referanseprosjekter for å finne tryggheten til å investere uten å teste selv.

1 Like

Hvis jeg var bonde i USA og visste at jeg muligens kunne få støtte fra staten på 1500$/acre for å kjøpe LNC, hadde jeg ventet med stor innkjøpet før dette gikk i boks.

Price in dollars per square meter = 1500 dollars per acre / 4046.86 square meters per acre
Price in dollars per square meter ≈ 0.3705 dollars per square meter (Veldig fin rabatt).

I mellomtiden hadde jeg benyttet meg av støtten som allerede er for å oppgradere vanningssystemet.

Litt samme psykologi som ved ENOVA sine støttetiltak. Mye lettere å gjøre et tiltak du får støtte for, selvom kanskje en annen løsning som er dyrere i innkjøp gir større energibesparing.

Tror at når støtteordningen for LNC i USA blir gitt så kommer det til å skyte i været.

Har selv skrevet med med Robert Masson, og han sier at støtteordningen er “under review with a 5 year trial”. Spørsmålet er om dette vil gå raskere.

6 Likes

En mann som kjenner godt til Desert Control.

Paul Brierley, Director of the Yuma Center of Excellence for Desert Agriculture

Ikke lagt ut enda, men sikkert et interessant intervju.

5 Likes

Husker under DSRT sin notering, da var det mye prat om long-game, diamondhands etc. Jeg er fortsatt i den kategorien, kommer til senke GAV betraktelig før sommeren.

Den sommeren som kommer nå, kan med ganske stor sannsynlighet bli den varmeste sommeren registrert. Gode råd er dyre.

5 Likes