Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Fra linken til @stone :

Researchers at Chongqing Jiaotong University in China, meanwhile, have developed a non-toxic [paste] made from cellulose, the compound in plant cell walls, that can be mixed with sandy desert soil to improve its retention of water, nutrients, and air.

Den åpenbare “svakheten” for dette produktet er at jorda antagelig må pløyes. Men så er spørsmålet - er det virkelig en svakhet ?
Må ikke jorda pløyes uansett? (Untatt for trær som allerede står der)
Kan det være derfor Limoneira er mest lovende hittil ?
Kan det være at det vi har ansett som en fordel - at LNC kan påføres uten å pløye ikke er så viktig likevel ?

Jeg er ingen biolog, men er det ikke naturlig å tro at mikrober vil trives bedre (blomstre) i jord med cellulose enn leire?
Kan det være at den kinesiske løsningen med å blande cellulose i jorda samtidig som det pløyes er bedre og billigere enn LNC?

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Kanskje noen kunne ta det opp med OKS?

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Tror kanskje en del et litt skeptisk til LNC ut fra egen erfaring med typisk leirjord. Leirjord er jo normalt en tung type jord som ikke er optimal for planter. Men da har man nok feiltolket hva dette dreier seg om. LNC er jo finfordelt leire på nano nivå. Når så dette blir blandet med sandjord så får vi et helt annet resultat en tradisjonell tung leirjord. Det er vel også derfor at beste av resultater oppnås med sandjord?

1 Like

DC fremhever at mikrober trives bedre i LNC behandlet sandjord enn uten LNC. Men jeg ville tro at mikrobene ville trives enda bedre hvis sandjorda blandes med cellulose av planterester og annen gjødsel.
Det ville være naturlig om også bøndene stiller seg dette spørsmålet (?)

Det er forholdet mellom pris og effekt som avgjør.

1 Like

Hvorfor skal bønder stille seg et spørsmål omkring et produkt, en teknologi som ikke er allmenn tilgjengelig overhodet? I motsetning til LNC, som utfører sin magi iløpet av 7 timer.

Cellulose ala kineserne fungerer kun om man har tilgang til mer eller mindre gratis arbeidskraft. Forsøkene i UAE rant ut i sanden og tilgjengelige forskningsresultater er lik null.

1 Like

Er det noen som har sett noe rapporter fra UAE om faddelyrær elle palmer…
Føler alt renner bort i sanden…:grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes:

OK, visste ikke at produktet er mindre tilgjengelig enn LNC. Hvor vanskelig kan det være å kverne opp planterester og blande med annen gjødsel?
Gjødsle gjør de uansett. Pløye gjør de også, unntatt for trær som allerede står der.
Selv om LNC er enkel å påføre og virker etter 7 timer er det som @rockpus skriver at det er forholdet mellom effekt og pris som avgjør.

Daddeltrær skulle det være…

Limoneira har prøvd noe lignende, ala kompost. Med dårlige resultater. Forholdet mellom pris og effekt gjør at investeringen gir liten mening.

1 Like

Cellulosebasert skulle vel tyde på at det er biologisk nedbrytbart… sikkert mange stoffer I E400 serien som kunne blitt brukt men det kan være både dyrt, nedbrytbart og ha en veldig uviss miljøeffekt.

1 Like

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det skal være dyrere å kverne opp planterester enn leire.
Riktignok må planterestene pløyes ned, men det kan bøndene gjøre selv. Altså en besparelse å slippe å leie inn DC. Dermed kan de betale noe mer for cellulosen.

Leire kan kjøpes i markedet og er en etablert handelsvare. I motsetning til planterester. Syns du simplifiserer det hele noe veldig. Hva vet vel vi om prosessen for å lage cellulose-produktet til kineserne? Ikke finnes det forskning som understøtter noe som helst. Hvorfor spekulere rundt et produkt som ikke eksisterer overhodet utenfor Kina og hvis pris er beregnet basert på kinesiske arbeidskostnader?

2 Likes

Kompost eksisterer

Kompost krevde lastebillass etter lastebillass for Limoneira og var ikke hensiktsmessig hverken i et miljøperspektiv ei heller kost/nytte.

1 Like

Ja, hvis det er riktig er det selvsagt svaret.
Godt mulig at mengdene som er nødvendig blir for stort.

Jeg kan tenke meg at LNC gir bedre effekt på lang sikt enn cellulose som antagelig over tid svinner bort .

1 Like
  1. Enkelhet produksjonsvolum lnc Vs kinesisk cellulose
  2. Tilgang på råvarer lnc Vs cellulose
  3. Logistikkkostnader tilknyttet råvarer lnc Vs cellulose
  4. Manuell arbeidsmengde lnc Vs cellulose
  5. Tilgjengelig informasjon vedr forsøk cellulose gir mange svar

Osv
Listen kan gjøres veldig lang

Det er åpenbart for min del hvilken løsning som er rimeligst/lettest å ta i bruk, men som sagt ; ta gjerne kontakt med OKS.