Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Enig. Personlig håper jeg det settes en rettet emisjon mot en strategisk samarbeidspartner, tilsvarende det Kyoto gjorde i dag.

Meldingen er isolert sett positiv i mine øyne; de driter i UAE og flytter fokus mot US.
Dette har vi jo visst ref. forrige melding. Selve summen for aksjene synes jeg er lav,
men det kan også bety en større cut av salg / royalties i andre enden.

Synes det er litt dumt vi ikke får vite hvor stor % av salget DSRT får, men det kommer vel frem etterhvert. På kort sikt så fjerner dette kapitalbehovet, så tror jeg også behovet for ytterligere kapital står og faller på Limoneira som @Secundum skriver.

4 Likes

Hmmm…

Jeg tenker emisjon er nesten 100 % sikkert nå. Dette holder rundt 1 Q, og DSRT trenger kanskje 6 Q.

1 Like

Hva er matematikken?

Forhåpentligvis ikke alt for lenge til man får konkludert om man har vært fullstendig dust som langsiktig eller om evnen til å forutse ikke er så gæren likevel. Upfront-summen er neppe helt tilfeldig valgt (jmf kapitalbehovet) og om ledelsen har troen på UAE er gjerne brorparten av tyngden fra salget prioritert i form av solide royalties. Selv om det blir spekulasjoner, fargelagt av egen posisjon.

5 Likes

De har vel nok til 1.5 Q med dagens kapital. $1.8m tilsvarer det de bruker på 1 Q. Jeg regner med at DSRT ikke vil klare å leve av egen drift før i 2025. Dette er om ca. 6 Q, og de mangler dermed 3,5 Q. Med andre ord tipper jeg de trenger ca. 70-100m.

2 Likes

Men da inkluderer du ikke kostnadskutt i UAE og ansatte i Norge, samt potensielt denne avtalen: “Deployment for 2,000 trees at the Cadiz ranch is anticipated to complete during December 2022 and at the Yuma ranch during January 2023, allowing for key indicators to be measured over the growing season and evaluated after harvest in September – October 2023. Based on the successful outcome, it is anticipated that a large-scale roll-out for Limoneira ranches could start in Q4 2023”

4 Likes

Ikke noe bunnsolid bidrag, men overflate-modellene ser slik på det

1 Like

Nei, det har du rett i. Men så aner vi ikke hva kostnadskuttet tilsvarer, og vi vet ikke om de får større utgifter ut i 2024. Jeg regner med at disse pilotene er tapsprosjekter før større kontrakter signeres basert på disse.

Tar ikke med plasseringer i pengemarkedsfond (likvide midler)

Ja, de har sikkert i sum større utgifter enn inntekter ( med logistikk osv)
Prisen på lnc er for øvrig markedspris som gir margin

Hvor mange kroner der? Jeg så en mer skjerpet modell si 5 mnd cash burn. Den modellen stammer fra april 2023, så 3 mnd igjen.

1 Like

En god del, 38,9 per 31.03

Hadde isåfall send et jævla dårlig signal til statene hvis jeg måtte solgt ræva mi for 20 mill å gitt opp hele UAE.

2 Likes

Sammenlign Q4 22 vs Q4 21. Tipper dette tilsvarer besparelser på ca 10m i måneden. I tillegg får man inn 20 mill. La oss si transaksjonen gjennomføres i august. Da har man 4 måneder med full besparelse (4x10mill) pluss cash inn (20mill) pluss eventuelt avtale med Limoneira (50mill+ som sikkert strekker seg over litt tid.

2 Likes

10m besparelse i måneden? De har vel bare utgifter på totalt 7m i måneden?
EDIT: Mente du per kvartal?

Du har rett, jeg surret med måned og kvartal. Så da stemmer ikke 4x10

Det må komme en avklaring meget snart for det er ikke forsvarlig å vente til kassa er tom. Tipper vi vet i løpet av sommeren.
Tror derfor på fortsatt volatil aksjekurs inntil avklaringen kommer.

3 Likes

Det vi “vet” er at Desert Control Americas vil basere seg mye på innleie ved gjennomføring av større prosjekter. Slik at mye av de økte kostnadene vil være knyttet opp mot tilsvarende økte inntekter.

1 Like

Den slipper du å vente på i løpet av sommeren. Den kommer nok meget snart!!! Tipper før helgen! De ligger nok i blokka allerede!!

1 Like