Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Var en del interresant her.

Får ta det som positivt at Desert Control er representert i det første panelet (første 55 minutter av videoen) som vel eneste private aktør.

Masson snakker også litt om Desert. Spesielt da som mulighet for de høyereliggende strøkene med “sandy soils” der han forøvrig også nevner noen eksisterende jordbruk. Men vanskelig å oppfatte i hvilket omfang det er eksisterende jordbruk der.

2 Likes

Du bør også høre podcasten med Nancy Carda som kom ut for et par dager siden. Det er åpenbart mye på gang i UAE. De er dialog med myndighetene om å få LNC som et “requirement”. Det jo slike groundbreaking news som plutselig kan komme som endrer caset fundamentalt, og da vil man ikke sitte utenfor.

Tror det om DCG kommer fra ca 30min.

13 Likes

Denne artikkelen er selve «essensen» i DCG fremtid og filosofi…

3 Likes

En helt fantastisk podcast! En nytelse fra start til slutt, der det er umulig å ikke catche at Desert Control har fått napp i en særs dyktig person i Nancy Carda. Gir også et helt unikt innblikk i implementeringen av businesscaset i UAE. Og det ga hvert fall meg en bekreftelse på at følelsen av en stoisk ro er velbegrunnet.

10 Likes

Hvis man leser artikkelen du har linket til, og i tillegg ser dette svært informative programmet , så skjønner man hvor viktig Deserts løsning er:

6 Likes

Vi gleder oss til Falnes er tom for aksjer? Hvor mange har han igjen nå?

Han har pt (dvs eot mandag) 230.000 aksjer. Ingen salg på siste listeoppdatering.

Pris falt under 26 så da regner jeg med vi også ser 22-23 om ikke noe positiv news kommer.

1 Like

Når Nancy nevner samarbeid med Mawarid påbegynte forrige år, men at de først startet kommersielt i mai, og Simon sier at det er “very fresh”, så kommer følgende (fra 39:45, ikke 100% ordrett men nesten):

Nancy: But in the meantime, it’s been a lot of piloting and testing in SOOO many places. and on some in the key locations of Mawarid Investment Holding as well. and the reason I say that, is that if you look it up, Mawarid has a lot of forest management, natural reserves management. they actually look a lot after LARGE scale plants, irrigations and they understand the NEED for such a technology and ag-technology right. and then of course there’s been some partnerships as well, when I say partnerships - trial partnerships - with the likes of IN5 Tech, that was actually incubating Desert Control in it’s own facility and it’s team. and then they’ve accepted to do the commercial agreement to implement the LNC into their own garden

Simon: Wow! I mean the technology sounds amazing. I mean, if this all works, then it can be groundbreaking right?

Nancy: It is a game changer.

Simon: Yeah.

Nancy: 100%! Well, the fact is - it works! Because, 17 years of research PROVED that it works…

Mye interessant etterpå også, sier blant annet “Only now the word is getting around, and of course gradually we are looking at dealing with large scale developers”

46:00 + :star_struck:

12 Likes

Der ble den antagelsen bekreftet i podden «Snelder with Garda»

Fra 47:10 «We also have some partnership with grower’s in Yuma, Arizona to see if that work with large scale production”

Edit: Videre når det gjelder USA ser jeg for meg en akselerasjon av kommersialisering når de har fått en god «base»av tilbakemeldinger fra studiene å tipper de ser for seg en raskere prosess «over there» kontra Midtøsten fordi utfordringene med vann er høyt på agendaen i Arizona.

3 Likes

Det programmet er meget informativt. En får full innsikt i vannmangel og betydningen av det.

I diskusjonen som gikk vedrørende og f.eks betale bønder for ikke og bruke "uttørket"jord faller på sin egen urimelighet. Matmangelen vil bli enorm. Om en ikke gjør noe er det ikke vann igjen til og dyrke verdens matfat.

Se programmet.

1 Like

Det faller ikke på sin egne urimelighet når det foregår forhandlinger as we speak. Både i California og Arizona/Yuma. Jordbruket forbruker mer enn 70% av det totale vannforbruket og reservoarene nærmer seg faretruende tom. Hva skal prioriteres; vann til titalls millioner mennesker eller vann til å dyrke mat? Kritisk feil blir det uansett, men man må åpenbart dekke de mest prekære behovene først. Som vil si at vann til befolkningen blir prioritert foran matproduksjon. Med de ringvirkningene det vil få. Skal sies at det selvsagt ikke er snakk om å stoppe all matproduksjon, men det må nesten monne for at besparelsen skal bli av vesentlig størrelse.

1 Like

Her er mitt syn.
Utfordringen her er volum er så lite at det blir lett på virka av enkelt individer.

3 Likes

Ser den. Og har fått det med meg. Hvor USA skal hente inn vann og matforbruket om tørken fortsetter er det mangel på svar vil jeg tro. Men det er nok opp til de lærde og finne ut av. Er jo samme problemet overalt. Så også et program fra Brasil. Samme store problemet.

Det blir pest eller kolera. Det vil ta 6000 år om en skal fylle jordens vannreservoarer tilbake til normalt nivå om jeg husker riktig og info stemmer.

2 Likes

Blir fort ekstremt lukrativt for Desert Control hvertfall, dersom mye nok av jordbruket foregår i typisk sandy soil. Også mtp på golfanlegg og lignende. Legge åkre brakk, men samtidig pøse på med vann for å holde fiffen aktiv og gresset grønt skulle man tro at åpnet opp for et spørsmål eller flere.

1 Like

Løser man et problem, så dukker det opp andre utfordringer…
Ikke lett å gjøre «fiffen» fornøyd.
bilde

Ny podcast med OKS, snakker om resultater fra USA blant annet, som ikke overraskende er gode.
Fra 41:30

10 Likes

Mye bra informasjon og diskusjoner her nå, spesielt bra de to siste podcast’ene. Takk for deling. Kommer til å kjøpe litt frem mot q2 i håp om at det kommer noe gode nyheter. Store kontrakter eller resultat fra USA vil være positivt. Guidingen på deler av resultatene fra USA var vel “late summer”?. Har personlig mest tro på q3, da vi for alvor ser finansielle resultat etter kommersialiseringen.

8 Likes

Det skjer noe overalt. Ha tålmodighet. Ingen annsetter kapasiteter som DC har gjort om det ikke er noe i gjære. TTT men litt etter litt kommer det frem meget god info overalt, som gagner DC sitt produkt. DCG er med i beregniningen, det er jeg selv overbevist om.

3 Likes

Kan ta med disse. Verdt og høre på, lese.

Hele verden er med.

1 Like

Tipper på at han solgte en del i går også. Ble lagt ut noen store poster som ble slukt relativt greit. Hadde en todagers pause sist, så får man se om han har gitt seg eller bare ønsker å gi kursen en mulighet til å hente seg litt inn.