Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Nå er det ca 14 dager til Q2.
Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å forestille meg at det ikke skulle komme positive nyheter rundt denne event. Og der ser det ut som om topp 50 aksjonærene også er, bortsett fra Faldnes. Tror nok at han har et mønster å gå etter, som er en del av hans suksess som investor. Og ikke utviklingen til DCG, generelt. Derav salget av aksjene de siste dager.

Nå er det også endel ulike innganger på denne aksjen fra div aksjonærer.
For de som gikk inn i juletider på rundt 40 kroner har jeg en forståelse for en viss utålmodighet. Jeg er «ganske» tålmodig, da jeg har vært med fra juli i fjor med største delen av aksjene. Men, har også kjøpt en del når den stod i kr. 34,- .
Markedet er jo uendelig. Og verden skriker etter løsningen til DCG.
Måtte de lykkes……

6 Likes

Måtte de lykkes, ja.
Men, det er ingen garanti, såvidt meg bekjent. Liten tvil om at det er risiko å investere i aksjer som DCG.
Bare tiden vil vise.
Kursfallet den senere tid, er ikke akkurat oppløftende.
Faller den videre ned og under 20, vil det være bekymringsfullt

Det bekymringsfulle ville vært om DCG ikke maktet å gjøre penger ut av teknologien. Det er det punktet som er briste eller bære. Alt annet er støy. Hvor kursen går i mellomtiden er irrelevant. Om man har troen på egne vurderinger og har et lengre perspektiv.

2 Likes

Når det er ekstrem tørke er selvsagt det vannet man har tilgjengelig spesielt dyrbart.
Vil man da bruke det dyrbare vannet man har på sand med LNC eller vil man bruke det der vannet gjør mest nytte for seg - i fruktbar jord?

Jeg stilte dette spørsmålet for noen måneder siden. Da kom det ingen svar. Jeg solgte.
Jeg har stor tro på DC, men antok at kursen var litt for optimistisk.
Er det noen som vil prøve seg på et svar denne gangen?

Påpekte selv dette dilemmaet i et innlegg i går, men for meg er det av mindre betydning. Per dags dato. Hvorfor? Fordi det ikke finnes fruktbar jord av betydning i MENA-regionen. I tillegg til at de har ambisjoner om å øke den nasjonale matsikkerheten betraktelig. Som er hvorfor investeringen føles så trygg som den kan bli når man skyter penger inn i det som per definisjon er høy-risk. USA er på kort sikt en bonus, som kan føre til økt oppmerksomhet. UAE og Saudi-Arabia er det som skal sikre inntjeningen.

6 Likes

Ja, jeg tenker at hvis man har så lite vann at man må prioritere er det viktigst å bevare den matjorden man har.

1 Like

Tenk alternativt, som OKs har skissert, du har så så mye vann til rådighet som ikke er nok til å dekke alt areal man har. Ved å bruke LNC kan man plutselig dyrke hele arealet fordi man bruker 50% mindre vann.

Dette øker både avlinger og verdi av tomten

3 Likes

Samtidig vet vi her inne lite om hvor utarmet denne matjorden eventuelt er. Som er hvorfor jeg personlig ser frem til å stille spørsmålet til OKS i forbindelse med Q2. Har lest meg frem til at jordsmonnet langs Coloradoelven har høy grad av leire. Men igjen; her kan variasjonen være stor.

Og det er verdt å legge merke til at det eksisterer planer om å skyte milliarder inn i en støtteordning som skal funde bruk av teknologi som minsker vannforbruket i jordbruket. Typisk avansert dryppvanning i første omgang, men her ligger det spennende muligheter best case.

3 Likes

Ikke nødvendigvis i USA, hvor deler av jordsmonnet er betraktelig mer egnet til jordbruk enn hva tilfellet er i Midtøsten. LNC er nok ikke mye effektiv i jordsmonn med høy naturlig grad av leire.

1 Like

Hadde ellers vært interessant å vite hvordan LNC benyttet i sandy soil står seg mot det ypperste av det som finnes av jordsmonn fra naturens side.

1 Like

For å snu på det hele; kommersialiseringen i USA er guidet til å starte i Q1 2023. I MENA-regionen er Mawarid Desert Control allerede forlengst i gang. Som vi alle vet. Mener du at vellykket kommersialisering i USA er av avgjørende betydning for kursutviklingen det nærmeste året?

Gir absolutt mening det. Vi får håpe og tro at DCG har kontroll på dette. De har jo ikke (etter min mening) hausset noe som helst så langt, kanskje nesten for lite, og sier jo rett ut at det er skikkelig sand som er markedet.

1 Like

Især ikke i USA, hvor man knapt har fått høre hva som er forretningsmodellen (utover at modellen med en stor aktør, ala Mawarid Desert Control, ikke er aktuelt).

Hovedsatsingsområdet er Midtøsten og her er det vanskelig å se hvordan LNC skal kunne bli ignorert når det gir faktiske besparelser av signifikant betydning i nær sagt alle tenkelige tilfeller.

1 Like

Det ville selvsagt hjelpe. Årsaken til at jeg tok en aksjepause i DC var i tillegg til spørsmålet over, at DC var veldig «i vinden» i media. Jeg regnet med at det ville tiltrekke seg kjøpere. Det så vi også her inne,- veldig mange nye skribenter.
Ting tar tid. Derfor tok jeg en pause.

3 Likes

Satsingsvilligheten på innovativ teknologi i UAE/Saudi-Arabia, OKS og all fokuset rundt matkrisen i verden er de tre hovedgrunnene til at jeg blir sittende med stoisk ro. Så lenge Sivertsen viser at sannhetsgehalten fortsatt er intakt. Og at det tydelig bygges stein på stein.

3 Likes

Hva med hovedgrunnen til at selskapet ble opprettet, stoppe ørkenspredning, om jeg ikke har misforstått?

Derav villighet til bruk av innovativ teknologi. Til å bremse ørkenspredningen og omgjøre ørken til dyrkbar jord.

De potensielt “redde verden” sidene ved Desert Control og LNC er ikke grunn god nok til å være investert i denne fasen, imo, iom at det er umulig å vite når gigaprosjekter som The Great Green Wall endelig kommer tilstrekkelig i gang.

1 Like

Det kommer ingen nyheter ved q2. Alle nyheter, avtaler etc som kan gi kursløft/fall er de pliktig å informere markedet om uten opphold gjennom børsmelding.

1 Like

Guidingen blir nærmest som nyheter å regne. Særlig mtp at mindre kontrakter ikke blir børsmeldt. Hvilke utsikter selskapet ser de kommende månedene.

2 Likes

Se fra 36:00 til 36:20: “We’re looking forward to have news to report very soon.” Kommer nok noe fra USA snart.

Masson: Snakker mye om problemer med salt i sin del. Er jo noe DCG har bevist at de kan bidra på også.

10 Likes