Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Spent på ytterligere informasjon rundt den signerte avtalen med MEP om å implementere LNC-prosjekter i Saudi-Arabia, som en del av kongerikets Vision 2030 for å oppnå matsikkerhet og miljømessig bærekraft. En utrolig ståpå vilje OKS har for selskap/aksjonærer.

8 Likes

I dialog med en ganske så entusiastisk OKS for å overbringe på vegne av aksjonærene en hyllest til selskapet i form av nok en acceptence å videre litt drodling rundt umiddelbar fremtid starter allerede søndag med nok en reise for å fortsette ferden for å fremme løsninger på viktige utfordringer.

4 Likes

Ser ut som Nicolai Grove fikk rett vedrørende emisjon:

image

image

image

3 Likes

Ifølge deg:

Dette var på kr 14, i et selskap som hevdet å ha nok midler til å klare seg ut året. Med datidens cash burn (stiller meg tvilende til). Over 2 måneder senere og emisjonen lar sannelig vente på seg. Hvor man med et pennestrøk har fjernet alle utgifter knyttet til UAE, minsket lønnskostnader internt i Norge med noen mill kr og fått inn 18 mill i cash.

På hvilket punkt har Grove fått rett så langt?

2 Likes

Angående kapitalsituasjonen, så har vel journalisten bare sin egen tolkning av børsmelding “strategic review” som ble sendt ut tidligere i vår

Det skal bli veldig interessant å se hva som kommer:
"Vi vil dele oppdatering og konklusjon når endelige avtaler er sluttført, sier administrerende direktør i Desert Control, Ole Kristian Sivertsen, til Aftenbladet."

2 Likes

At det kommer en emisjon, og at Desert har pengemangel…

En emisjon KAN fortsatt komme, men at Grove har fått rett på dette punktet er en uredelig påstand. Iom at selskapet kan holde det gående med dagens cash beholdning betraktelig lengre enn for noen måneder siden. Samt at ingen ting er bekreftet fra noe hold.

Alle har visst at pengepungen ville gå tom iløpet av 2023. Det temaet verserte her på tråden mer eller mindre gjennom hele fjoråret. Og økte i styrke lenge før Grove kom på banen, om man kan si noe slikt fra en som knapt har innsikt i caset (tidligere kjøpt seg inn på syltynt grunnlag).

1 Like

Var nå voldsomt med flisespikking fra din side. Hva tror du meglerhusene som Desert har leid inn holder på med?
Feks. kapitalinnhenting osv…

DC har akkurat landet en relativt kompleks avtale med Mawarid. Etter det man må anta har vært en grundig prosess, hvor mulighetsvinduet forøvrig har blitt grundig analysert. Mon tro om selskapet har behøvd ekstern kompetanse i så måte.

Angående Grove, rett eller galt og flisespikkeri; her er fra en tweet for 2 måneder siden:

2 Likes

Det er ganske merkelig at de som har tapt mest (papirtap ?) er de som er mest krakilske mot kritiske røster. Burde det ikke vært omvendt?
Burde ikke de som har bommet mest hittil vært de mest ydmyke og med åpning for at de faktisk kan ta feil?

1 Like

Emisjon er selvsagt det åpenbare, men hvorfor har de ikke da satt den allerede eller bare kjørte emisjon med engang fremfor å varsle om strategisk review? En eller flere ting/muligheter har åpnet seg, slik at man behøvde bistand for å vurdere hva som er den beste løsningen. Se på qfuel og Meltwater når de meldt om strategic review, det viste seg å være pga konkrete tilbud

3 Likes

Du mener at @Slobo skal få amnesti, hvor alle påstander aksepteres som rett på bakgrunn av at kursen per dags dato er på et bunnivå? Selv om den eksplisitte påstanden er aldri så feil?

Nær fremtid. Og her er vi. To måneder senere…

Forøvrig bamse; jeg investerer basert på egne valg og strategier. Som er utfordringen med slike fora; vi alle har forskjellig bakgrunn for å mene hva enn det måtte være. Man har ikke bommet om investeringen selges med saftig gevinst om x antall år.

2 Likes

Var ikke deg jeg tenkte på @Aaleby. Har sett at du har uttrykt snev av tvil.
Men dere kan ikke forvente noen reell diskusjon her inne når dere straks hiver dere over de kritiske og hevder det er “gammelt oppgulp”, “feil”, “skrevet om før”, etc. etc.
Dere klager aldri på gjentagelser av noe positivt.
Du har ikke bommet om du kan selge med saftig gevinst om X år, men du har bommet om de konker eller om du utvannes så kraftig at dine tidligere innskudd blir nærmest nullet ut.
Alt kan skje.
Jeg bare synes det er merkelig at de med størst tap er de minst ydmyke.

Alt kan alltid skje. Hvert fall om man investerer i selskaper med potensial for å ta ti-gangeren. Man får ikke oppsiden uten å akseptere at det finnes en nedside. Synes forøvrig at tråden har vært relativt dyktig til å forutse hendelser. Så langt om ikke annet. Du sikter mest sannsynlig til @Hayen, som er en av de som har vært på ballen:

Point being; man må nesten få spikret den ekstremt utvannende emisjonen for at det skal kunne være fair å peke finger mot at den og den har tatt så grundig feil.

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Har ikke kommet med noe som kan ligne på et personangrep. Og forholdt meg rolig og saklig fra start til slutt :slightly_smiling_face: Handler om å selv ta ansvar for egne uttalelser. De betyr noe. Både hva du skriver her og nå, og tidligere.

Absolutt.
Ja, å forutse hendelser,- det er veldig bra.
Jeg tenker mest på reaksjonene enkelte har mot de som tviler eller de som er kritiske.
Se bl.a på vedkommende som ga meg klovnefjes over her.
Da synes jeg bare synd på vedkommende. Han er ikke den eneste.

Nå er jo store deler av ledelsen sparket, og pengeproblemer er varslet. Vil jo si at Grove hadde rett. Jeg sa heller aldri at det var min mening.
Men det blir bare “kverrulering” fra din side, som ikke er så nyttig.
Betyr det så mye hvem som sa hva for 2 måneder siden på et diskusjonsforum, og hvem som mener hva?
Er det noe poeng med å “arrestere” noen for å ha en "feil mening?

1 Like

Jepp - presis. Og fasiten kjenner ingen enda. Alt kan skje - begge veier

1 Like

Pengeproblemer er ikke varslet. Det er en tabloid valgt vinkling fra Aftenbladet. Et selskap er på børsen hovedsakelig for å kunne hente penger. Ergo er ikke det et problem i seg selv. Men man tilpasser seg situasjonen. Som er løpende og høyst skiftende for et selskap som har gått fra start up til scale up.

Og ja, man kan nok fint tenke seg at DC i større grad ville gått for en ren emisjon om kapitmarkedet var mer velfungerende type for et par år siden. Faktum er dog at behovet for antall kronasjer ikke er kvelende stort. Som gir rom for å tenke alternativt. Især når man opplever utfordringer knyttet til virksomheten i UAE.

Var forøvrig du som valgte utelukkende å trekke inn Grove og da må man nesten kunne forholde seg til det som et premiss for ytringen.