Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Det er godt mulig, men det var vel strengt tatt ikke poenget mitt…det var salgsstrategien

Er det eneste begrunnelse mener du?

Ok, håpløs strategi, helt enig.

Du mener helt oppriktig at Brage sannsynligvis mener, basert på sin innsikt, at det herfra kun kan gå nedover på kort og mellomlang sikt? Ingen av oss sitter inne i hodet til Mr Johansen, men i mitt subjektive sinn blir en slik konklusjon vel standardisert. Salgsstrategien i seg selv tyder vel også på at vedkommende ikke akkurat legger sjelen sin i å optimalisere fortjenesten.

Forøvrig, til eventuelle nye lyttere, verdt å høre hva Brage hadde å si om DC for ett år siden (fra 38:00)

Hvis han oppriktig mente at fremtiden på kort sikt så fantastisk ut så ville han trolig ikke opptrådt slik. Hans private økonomi vet jeg lite om, så han kan selvsagt ha 1000 andre grunner til å selge også. Merkelig er det uansett.

Nå trenger ikke fremtiden være fantastisk for at man skal kunne oppleve en fin reise (kursmessig) fra en absolutt bunn.

For min del gir det ikke mening å selge for å optimalisere verdiene (i frykt for hva som kommer frem i tid) på den ene siden og gi fullstendig bæng i salgsstrategien på den andre siden. Om han hadde sagt A ville det vært naturlig å følge opp med B, mens i dette tilfellet er det fullstendig tåkeheimen. Brage var med på å starte Zaptec i 2012, men har på sitt meste siden 2014 kun eid 2,9% av selskapet. Som blir spekulasjoner, men for meg tyder det på en som finner drivkraften i andre ting enn :moneybag:.

Selv om det alltids kan tenkes at han ga fra seg styreplassen nærmest i desperasjon for å få ut mest mulig aksjer før alt går ad undas :man_shrugging: Synsing blir det uansett.

1 Like

Er ikke Brage en type som har mange jern i ilden til en hver tid? Det virker som om han er en som spesialiserer seg på spennende oppstartsselskaper innen det grønne skiftet. Han hadde vel en svært lav inngang i Desert og kan dermed selge med god fortjeneste selv på dagens kurser? Kanskje hele forklaringen dermed er at han nå hopper over til noe nytt og spennende og derfor trenger mer ledig kapital? Trenger dermed ikke bety noe som helst negativt for Desert, men kun at han er fornøyd og går videre.
Men salgsstrategien er rimelig amatørmessig!

3 Likes

Det er min klare tanke. Mener på at Brage har sagt at han liker å sitte med aksjer i selskaper hvor han har styreplass. Som gjerne kan bety at salget mest handler om at han har gjort sitt i DC. Han uttaler også i podcasten over (41:33) at han syns at han har vært flink som har vært i 4-5 år i de ulike oppstartsselskapene. Som vel viser at han liker å gi seg mens leken er god.

2 Likes

Er jo en langt over gjennomsnittlig ærlig nedsalgsstrategi. Kanskje er det et poeng i seg selv for selgeren å ikke fremstå som kapitalist eller ren investor?

Jeg har i likhet med flere innlegg over vanskelig for å tolke dette som dårlig tro på selskapet. Heller mer i retning av å bevege seg til neste prosjekt etter at skuta er sjøsatt. Høres sikkert naivt ut, men det er nå det inntrykket jeg sitter igjen med.

1 Like

Ser at Brage tidligere har solgt i 3 omganger. Først ved IPO for ca 3,5 mill, deretter for ett år siden for 4,4 mill og i våres for 4,2 mill. Rimelig konsistent mao. Når 150k blokken er ferdig tømt vil han ha solgt 314k aksjer så langt i sommer. Enten ca 50-100k unna å være ferdig i denne omgang om man ser på tidligere handelsmønstre eller 600k hvis alt skal ut.

2 Likes
7 Likes

Brage fortsetter suksessen med sperreposten sin. Etter flere dager har det ikke blitt spist en eneste aksje fra blokka. Fantastisk strategi…

Helt ufattelig at man legger ut en slik stor post synlig i et selskap med såvidt lavt volum om man har intensjoner om å selge.

2 Likes

Noen som betaler for LinkedIn som vil sende han en hyggelig melding, og spørre hva i alle dager han holder på med?

Ser at han mer eller mindre holdt på med det samme i fjor sommer. La ut salgsposter tilsvarende nærmere 1 mill kr. Sånn sett er det bare en videreføring. Problemet er bare at man hadde et positivt momentum i fjor. Som er fullstendig fraværende per i dag.

Nå ønsker jeg meg en god Q2 rapport neste uke. Tallene er jo uinteressante, men guidingen (mulige kontrakter på trappene, nye piloter…). Føler at vi trenger litt positivitet rundt selskapet nå.

7 Likes

Tallene er uinteressant?

Ingen inntekter…

Har selv ingen forventning til noen store overraskelser for kommende rapport, det jobbes med piloter og ansettelse av flere selgere i US . Tror ikke det skjer noe før en evt storkontrakt med Limoneira (november?) og videre ut i 2024 med flere større kontrakter i US.

I UAE tar ting tid selv om vi vet det er stor interesse for LNC. Nå som Desert ikke lenger er tilstede har det blitt desto vanskeligere og grave etter info her.

Saudi og selskapet Holistic Earth Advanced Regenerasjon Technologies vet vi foreløpig lite/ ingen ting om. Lite og ingen info og finne om dette selskaper som ble etablert i mai utenom link inn mot kongefamilien. Har en bad feeling for at denne avtalen skal bære frukter med det første om i hele tatt så håper vi får svar på detaljene rundt dette selskapet/avtalen og planen videre.

Ble mye negativitet nå, men vi er i en venteperiode og lite kortsiktige forventninger per nå.

1 Like

Enig, har ikke troen på noe store overraskelser på q2. Blir spennende å høre når de forventer inntekter fra UAE. Håper de guider at inntekter vil øke i q3 fra UAE. Hadde vært fint om vi fikk litt mer info hvordan de pågående pilotene går i USA. Er vannbesparelsene som forventet? Er det forventet at noen av pilotene vil utvide (steg 2 i prosessen) snart?

2 Likes