Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Så non-event som det vel kunne bli. DC leverer som guidet og det finnes relativt få rom for overraskelser. Blir nok en tålmodighetsprøve å være aksjonær en stund fremover, men det viktigste er at alt virker å gå på skinner i USA.

Ambisjonsnivået de neste par årene
Skjermbilde 2023-08-24 090412

6 Likes

En helt grei q2 rapport, men som du skriver blir dette en tålmodighetsprøve.

Det har dog lagt i kortene i lang tid. Hadde vært en lek for de fleste å vente til 2024 for kommersielle prosjekter og penger inn i kassen om kursen hadde vært på et annet nivå. Selv om virkeligheten hadde vært eksakt lik. Per nå, for den langsiktige, er det den psykologiske biten som mest av alt tynger. Selskapet som sådan er på rett spor.

2 Likes

Fin update. Ting går riktig vei, og at det vil skje mye det neste året. Spennende selskap!

  • Cash burnrate - mid 2024
    -0 gjeld
  • Target: Cashflow positiv 2024
  • Noe tid før større inntekter fra midtøsten sannsynligvis. OKS har stor troa på HEART.
  • USA går som forventet. Ny salgsperson starter denne uka.
  • Mange piloter går nå, flere med trær, grass og planter som ikke høstes ofte. Fremover vil flere av pilotene ha planter med kortere periode fra såing til innhøsting. (Yuma-området produserer 90% av leafe greens i USA. Det produseres primært på høst/vinter). Disse vil kunne gå raskere fra pilot til pre-kommersiell kontrakt.
  • Fortsatt dialog med arameco angående operasjoner i Europa. Desert control har fokus pt. på USA/MENA, men vil ta mulighetene om de er store nok i inntekter til å rettferdiggjør utgifter og tid det vil ta å starte i Sør-Europa.

Noe annet ?

Edit: Godt mulig det blir en rufsete høst i aksjemarkedet, men jeg kommer i hvert fall til å holde godt på mine aksjer!

6 Likes

Han nevnte noe om 50.000 trær i første omgang?
hvis det er 198usd besparelser per tonn og man antar at 1000 trær gir 150 tonn så vil totalen bli 7500 tonn. Altså en besparelse på 1485000USD eller over 15mill NOK.
Dette er vel et stykke unna hva som har blitt spådd her tidligere? Hvert fall på kort sikt.

Limoneira-prosjektet vil pågå over flere år. Skjønner ellers ikke helt hva du sikter til. Hvor mye 1000 trær produserer er umulig å vite. Det eneste vi vet eksplisitt er at totalprosjektet har en øvre ramme på 190 000 trær. I tillegg har jeg, utifra årsrapporten til Limoneira, regnet ut at de produserer 88k tonn til sammen per år. Med en antagelse om en mulig kostnadsbesparelse på 17,4mill USD per år dersom alt av sitroner ble høstet fra trær behandlet med LNC.

2 Likes

Her står det “Young lemon trees reach bearing age as early as the third year after planting, and commercial crops may be expected during the fifth year. The average orchard yield per tree is 1,500 lemons a year”
Med denne informasjonen kan vi beregne hvor mange tonn 1000 lemon-trær ville produsere:

Gjennomsnittlig vekt per sitron: La oss anta at en gjennomsnittlig sitron veier rundt 100 gram (0.1 kg).

  • Gjennomsnittlig produksjon per lemon-tre: 1,500 sitroner/tre per år
  • Gjennomsnittlig vekt per sitron: 0.1 kg

Derfor, for 1000 lemon-trær:

  • Årlig produksjon: 1,500 sitroner/tre * 1000 trær = 1,500,000 sitroner
  • Årlig produksjon i tonn: 1,500,000 sitroner * 0.1 kg/sitron / 1000 = 150 tonn

Selvsagt er mye avhengig av geografisk område, beplantningstetthet osv osv.
Men det burde ikke være helt umulig å regne seg til omtrentlig.

Det jeg egentlig sier var at dette kommer til å ta lang tid, veldig lang tid.
Ut i fra hva jeg kan se så kan jeg ikke skjønne at det skal komme noen kontrakt av størrelsesorden 50mill slik som jeg mener å huske jeg har sett her inne, korriger meg gjerne om jeg tar feil.

1 Like

Den må du utdype

Signalisert av selskapet og enkel matematikk utifra kontrakten på de første 2000 trær

Supert at du har funnet så spesifikk informasjon på den biten :+1:

Som vil si at 190 000 trær produserer anslagsvis 28k tonn eller 1/3 av Limoneira sin årlige produksjon. Skjønner fortsatt ikke hvorfor denne informasjonen tilsier at det skal ta så fryktelig lang tid (utover hva som er forespeilet; et par år summa sumarium) og at det ikke skal komme noen kontrakt på størrelsesorden 50 mill? Mye mulig at det kun er undertegnede som ikke kobler.

2 Likes

I webcasten nevnte han om flere “stages” og noe med 50.000 trær i førsteomgang.
Jeg må vente til den blir publisert på nytt for å dobbeltsjekke hva som faktisk ble sagt.

Men jeg tolker det slik som at vi ikke kommer til å få en veldig stor kontrakt i første omgang, men heller en inkrementell økning over tid.

50 000 trær vil være en betydelig kontrakt, flere titalls mill kroner.

Les børsmeldingen fra november ifjor.
Der er det skissert 70 000 trær i neste runde og deretter 120 000

Det er dette jeg ikke får til å gå opp.
Hvis mitt eksempel på 150 tonn for 1000 trær er korrekt, så vil 50000 trær bli 7500 tonn.
Tidligere i en presentasjon har det blitt presentert en besparelse på 198USD per tonn.
Dette blir da roughly 15mill NOK.
Jeg skal ikke spekulere i hvor mye av besparelsene som går til Desert Control, men det blir i hvert fall ikke alt. Det skal tross alt lønne seg for Limoneira også

1 Like

Husk at effekten av lnc varer i mange år…

1 Like

15 mill besparelse per år er rimelig heftig. Som betyr 57 mill per år for totalprosjektet (190k trær).

57 mill for 1/3 av Limoneira sin årsproduksjon. Som igjen vil si 3% av den totale citrusproduksjonen i USA (Limoneira har ca 10% av markedet). Sier litt også om mulighetsvinduet.

PS: kudos for å igangsette en av de mer fruktbare diskusjonene på en god stund :+1:

5 Likes

Ja det er godt mulig jeg er alt for pessimistisk her, har vi fått presentert tall for år 2, år 3 osv?
Vi vet allerede at en påføring varer i 5-7 år, så hvis det er like høy yield i alle disse årene så er det selvsagt gull.
Det blir uansett vanskelig å spå hvordan kontrakten utformes, om det er basert på yield etter hver avling f.eks.

1 Like

Du glemmer jo halve meningen med LNC. Det vil spare mye vann, som igjen betyr diesel og arbeidskraft. Bare det å holde en sånn vanningsprosess gående 24/7 krever mye folk og jobb.

Behandling av 50 000 trær vil gi en omsetning på 22,5 mill kr for DC, gitt samme prising som pilotene. Hvis dette gir en besparelse på 15 mill per år, så sier det seg selv at dette er en no-brainer for Limoneira (når de føler seg trygg på produktet). Dette ville vært en hyggelig første storskala kontrakt for DC.

3 Likes

Jeg er ganske sikker på at dette var inkludert i eksempelet hvor de skisserte en besparelse på 198USD per tonn

1 Like

:+1: Takk for utdyping.

1 Like