Jeg tolker at budskapet i meldingen kan oppfattes på flere måter å det behøver ikke bety noe som helst bortsett fra at som du skriver «vann er penger» å at de føler seg forpliktet til å ta del i ansvaret om reduksjon av vann fra elva for land som ikke er i «bruk», men mellom linjene i meldingen er det noe som sier meg at de har oppnådd fantastiske resultater ved bruken av LNC.
Limoneira kunngjør altså at de har gått inn inn i et innledende brakkleggingsprogram med Yuma Mesa Irrigation and Drainage District (“YMIDD”) og United States Bureau of Reclamation (“BOR”) om forpliktelse til brakkeid land gjennom minst kalenderen 2025 for brakklegging av 581 dekar av sine 1300 dekar jordbruksland i Yuma, Arizona. YMIDD sier de vil avstå fra å avlede Colorado River-vann som ellers ville blitt brukt til å vanne brakkland slik at det lagrede vannet kan beholdes i Lake Mead som Colorado River System Conservation Water, øke tilførselen og høyden til Lake Mead og bidra til å unngå vannmangel i Arizona og det nedre bassenget.
Edwards ytrer i meldingen at etter de nylige ikke-strategiske aktivasalgene, fortsetter Limoneira å forvalte omtrent 11 100 dekar land med omtrent 21 000 mål med eid vann-, bruks- og pumperettigheter. De finner store muligheter for inntektsgenerering for sine vannressurser ved enten å sette ned areal, leie ut pumperettigheter eller selge vannrettighetene for å oppnå betydelig verdsettelse av investeringene sine. De tror at denne vanninntektsgenereringen i Yuma, Arizona bare er begynnelsen på ytterligere fremtidige muligheter for siner rike vannressurser.
Limoneira brukte jo mange år på å strebe etter å forbedre sin forvaltning av vann på alle eiendommene sine og dette har gjort de i stand til å redusere bruken sin og øke sitt tilgjengelige vann for fremtidige inntektsmuligheter noe som igjen sier meg at de drar godt nytte av LNC bruken.