Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Er vel bare de som mister tålmodigheten, og selger med tap, som sitter igjen med svarteper. Vi som har god tid, og venter til kontraktene renner inn i slutten av året og neste år, burde vel gjøre det bra med inngang på disse kursene. Sitter selv med 6-sifret minus, men er ikke bekymra. :slight_smile:

Ja, det er en balansegang dette her, har kjent det på meg selv mang en gang hvor man er med en aksje så langt ned at man faktisk seriøst vurderer hva man skal gjøre videre, det er da helt menneskelig.
Sitter selv i en annen aksje hvor jeg har fått barbert ubehagelig mange prosent fra inngangsverdi, men opplagt, har man fortsatt tro på selskapet og ikke observerer noen åpenbare oransje eller røde flagg lønner det seg ofte å stå løpet ut.
Ting tar så ufattelig mer tid enn man håpet og trodde dengang man investerte, men etterhvert lærer man seg at hovedregelen i slike selskap ofte er nettopp slik.
Oppsiden dersom disse selskapene lykkes kan ofte være astronomisk

1 Like

Tror selv at det er litt viktig at man holder fast på akkurat dette med oransje eller røde flagg. Både viktigheten av å være på konstant utkikk, men ikke minst at blikket mot målet ikke trenger å forandre seg kun fordi kursen går i feil retning. Så lenge det fundamentale beveger seg i riktig spor.

I DC sitt tilfelle har man riktignok måtte legge UAE mer eller mindre dødt. Men som en erstatning har man fått USA, der alt går etter planen. Hvor bare California alene er en betydelig større økonomi enn hele UAE. For ikke å snakke om jordbrukssektoren.

2 Likes

Ja, man må absolutt være kontinuerlig på vakt og så er det selvsagt individuelt hva man regner som oransje og røde flagg og slik tror jeg alltid det vil være.
Men disse selskap som eksempelvis DC er selskap man må følge særdeles tett på samme måte som jeg følger Huddlestock ekstremt tett for å eventuelt avdekke noe som ikke ser bra ut.
For min del er det fryktelig kjipt å se kursen falle og falle og nesten uansett hva selskapet melder av positive hendelser så faller kursen tilbake igjen etter en kortsiktig oppgang.
Men, er helt enig i at kurs alene overhodet ikke alltid er synonymt med selskapets “helse”.

1 Like

Masse piloter, men helt i det blå om det ender opp i store kontrakter. Derfor er kursen 7 kr

1 Like

Helt i det blå.

e0c7f937dd7f1a618f42972d32ce47c5c5455597_2_690x1045

bd78f826396df0000962bb0139e0c44ed050f5a8_2_690x506

1 Like

Håper inderlig Limoneira ender opp med å skrive under på en stor kontrakt. Det vil bety enormt for kursen og veien videre. Men selger ikke skinnet før bjørnen er skutt
Hvis vi er så tett på noe stort så er det veldig rart at det lempes ut ganske store bolker feks nå på 7,50

Der er vi to. Har for min del lært på nytt at det ikke hjelper på kort sikt å tolke det fundamentale rett om man feiler på markedets grad av tålmodighet. I tillegg er det åpenbart ekstra utfordrende i slike selskaper når det er triggertørke, iom at det knapt finnes kjøpere til å opprettholde et noenlunde meningsfullt kursnivå.

1 Like

Veldig enig

Skal ikke beskylde deg for det akkurat…

Det reneste vanvidd at man ikke evner i større grad å basere seg på alt det som finnes av informasjon og vurdere basert på dette heller enn å se seg livredd på rådende kurs.

2 Likes

Er det noen av dere som følger selskapet tett som vil dele hvor lenge kontantbeholdning forventes å vare før det trengs mer penger, har de nok penger til neste triggere meldes? Helt ok om dere ikke vil svare, jeg kan ikke forvente annet enn at jeg må gidde å gjøre jobben med å undersøke selv. Men prøver å spørre her først.

Penger til neste sommer. Som betyr at noe må gjøres de første par månedene av 2024. Med kontrakter i boks vil dette noe gjerne være ulike former for lån i et selskap som ikke har ei kr i gjeld per i dag.

1 Like

Skal bli interessant å prøve å tyde listene, for dette volumet gir i utgangspunktet ikke mening overhodet mtp potensielle selgere. Om det da ikke er en større fisk gjemt bak nordnet som jobber med å komme seg ut.

Man kan sikkert få en spike på limoneira kontrakt, men personlig tror jeg dessverre ikke det. I dette sentimentet vil man vente til man ser marginene først. Næringslivsledere snakker nå om at der investorer tidligere spurte om vekst er nå fokuset profitabilitet. Når/hvis Dsrt kan vise til at de kan drifte enkeltprosjekter med overskudd, så tror jeg man kan se et klart skifte i trenden. Men selvfølgelig er det kjempepositivt om de får spikret den kontrakten.

Alt avhenger vel av rådende kursnivå. Tross alt en forskjell om Limoneira-meldingen kommer på kurs 10 vs kurs 20. Men et eventuelt astronomisk løft i kursen får man nok ikke før DSRT beveger seg mot å bli et betraktelig mer modent selskap. Hvor de, som du nevner, beviser evne til profitabilitet. OKS nevnte vel, så vidt jeg har fått med meg, at målet var å bli cash positive iløpet av 2024. Sånn sett bør kommende år samlet sett kunne bli oppløftende om de lykkes med sine målsetninger.

For meg er det helt åpenbart å stå løpet ut. Ja, jeg er selvsagt inhabil som aksjonær i selskapet, men en rask «risikoanalyse» vil vise at det sannsynligvis er best å sitte med aksjene. Ta som utgangspunkt en 50/50 sannsynlighet for kontrakt med Limoneira rundt årsskifte (svært konservativt i disfavør av DSRT). Dersom kontrakt vil kursen stige kraftig og legge grunnlag for flere kontrakter og ytterligere oppgang. Ved mangel på kontrakt har jeg tidligere skrevet at vi kan slukke lyset (i overkant pessimistisk) i den forstand at kursen vil gruses. Gitt 50/50 situasjonen må man da vurdere oppside mot nedside. I aller verste fall (forenklet) kan man ved å selge nå unngå å tape 7-8 kr pr aksje (ser bort fra alt som har med skatt å gjøre) dersom selskapet går konkurs. I beste fall; Limoneira kontrakt stadfestes og snøballen begynner å rulle…er det noen som tror at kursen stopper på 15 da?…enkelt sagt (min mening): Oppsiden er veldig mye større enn nedsiden og derfor sitter jeg (kjøpte til og med noen aksjer i dag).

En liten tragedie at DC akkurat rakk å få med seg den avsluttende epoken, hvor det var mulig at en aksje eksploderte på forventninger alene, før man stupte med hodet først inn i en ny æra, hvor usikkerhet blir straffet nådeløst. Ikke rart at mange kjøpte i siktet mellom kr 20 og 30 når det lå i kortene at det skulle bygges videre på forventningsrushet det kommende året. Realitetene har så langt blitt noget annet, selv om mulighetsvinduet til DC og dets teknologi fortsatt er sky high. Heldigvis.

2 Likes

Ja noe kjedelig, 75k har blitt til 28k for min del.
Men har fortsatt troen på at det lønner seg til slutt.
Har medfølelse til de av dere som har 5sifret tap eller mer

Gjelder stort sett alle growth og unoterte. Rett opp fra start og så viste det seg at forventninger og mulige kontrakter langt der fremme ikke kunne holde kursene oppe. I Desert sitt tilfelle så var kanskje lett å tro at de skulle lande kontrakter mye tidligere og derfor gikk mange inn og/eller ble sittende med høye snitt. Med fasiten i hånd kunne man jo bare ventet til omtrent nå eller solgt på 40 og gått inn nå😀

Det tar litt tid å bli kjent med Mr. Market som er bipolar og har diverse andre diagnoser, om det er lov å bruke litt besjeling.