Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Før dere lar pessimismen ta helt overhånd: Hvor sannsynlig er det egentlig at det ikke blir kontrakt med Limoneira? Har ikke tidligere løypemeldinger og signaler fra Limoneira vært svært lovende og positive? Er ikke den mest krevende fase i vekstsyklusen den første tiden etter såing? Hvor sannsynlig er det da at det skal svikte på målstreken når plantene for lengst er sterke og kraftige?
Vel, en kontrakt med Limoneira vil uansett garantert bringe kursen høyere enn den er nå, for å si det forsiktig. Kun få måneder igjen å vente…

2 Likes

LNC er flott og fint det, men realismen rår. Jeg tror selskapet har run-way til juni neste år ish (?). Da har man ingen feilsteg igjen før det må kjøres emi. Kan like gjerne være det som gjør at fond dumper som mangel på tillit. Alternativt andre grunner…

Nå har jeg ikke god oversikt over hvem som selger, fordi jeg ikke abonnerer på aksjonærlister. Men jeg har lest tidligere, generelt, at endel fond, uavhengig av om de skal selge seg ut eller ikke, opererer med en regel på at dersom kursen faller til et gitt nivå, eller en gitt størrelse på fallet, så selger de en bestemt prosentandel, og slik for hvert nye nivå, eller størrelse på fall, som trigger dette nedover. Men vet ikke hvor utbredt det er.

Fondet startet å hive ut aksjer rett i etterkant av meldingen om den strategiske gjennomgangen og intensiverte på nytt etter meldingen om forandringene i UAE/MENA.

De har solgt tungt tidligere, for så å kjøpe enda tyngre litt senere. Point being; tror det er en ytterst vanskelig øvelse å prøve å tolke hvorfor. De kjøpte når forventningene om snarlig progresjon i UAE var på topp og solgte når det viste seg at ting stod i stampe. Tilfeldig? Who knows.

https://newsweb.oslobors.no/message/588862

https://newsweb.oslobors.no/message/591100

https://newsweb.oslobors.no/message/593939

https://newsweb.oslobors.no/message/597732

1 Like

Det gikk en post på nesten 20k etter børs…en aktør som kvittet seg med restene…?

1 Like

Er ikke vanskelig å skjønne hvorfor fond selger. De håndterer risiko på en helt annen måte enn en småaksjonær.
Strawberry capital ble jo nærmest sett på som idioter av enkelte her da de solgte på kurs rundt 26 hvis jeg ikke husker feil.

Det å holde frem Strawberry som geniale blir å ta hardt i…det er vel bare å nevne Atlantic Sapphire

1 Like

De solgte vel rundt kr 19-20 og kjøpte i området kr 26. Med forbehold om at jeg kan huske feil. Og reinvesterte i Atlantic Sapphire rett i etterkant…

Står fortsatt inne for denne

Edit: Strawberry kjøpte 180k på kr 22 og 200k på kr 31, solgte det meste i siktet fra kr 17-19. Så jo, det er fortsatt vanskelig å la seg imponere mtp at de samtidig kjøpte tungt i Sapphire på kurs over kr 20

2 Likes

Limoneira er jokeren her. En større kontrakt med dem kan bli en kraftig døråpner i det amerikanske markedet. Men blir det puslete saker, så er det tilsvarende negativt selvsagt.

1 Like

Det man bør kunne forvente er følgende:


Hverken mer eller mindre.

Plantasjen i Yuma kommer eventuelt senere.

5 Likes

En liten betrakting: Da selskapet meldte om en strategisk gjennomgang, og veldig mange mente at det ville ende i en stygg emisjon, satt jeg på utsiden og fulgte litt løst med uten å eie aksjer.

Da selskapet til slutt kom opp med en løsning som ikke ennebar en regulær grisete emisjon på lav kurs, ble jeg mektig imponert og overrasket. Og den ene millionen (dollar) de hentet inn via emisjon mot sin nye “licensed operator” i Saudi Arabia ble utført på en premium kurs på 10 kroner samtidig som sluttkursen forrige børsdag var 7,70 kroner.

Jeg synes selskapet skal ha skryt for å ha fått til en slik løsning. Mulig dere har skrytt av dem den gang, men nå har jeg også fått gjort det.

Jeg sjekket også relevante dager på chartet for dette, og ser at “dere” dro opp kursen 42% (67% intradag!) fra sluttkurs før melding og sluttkurs etter melding, til kurs 10,96.

Hvis man i denne sammenheng skal se på det fundamentale, dvs. fra denne meldingen ble sendt 3. juli til i dag, er det da egentlig noe av betydning som har endret seg i negativ retning etter meldingen? For meg ser det ikke slik ut.

4 Likes

Tre ting har vel skjedd:

  1. Brage Johansen begynte å legge ut 50k og 100k poster mens kursen hadde momentum og klatret sakte, men sikkert mot kr 11+. I starten var reaksjonen at her får man billige aksjer, hvor villigheten til å plukke av blokken var relativt stor. Men vi mennesker er tenkende/analyserende vesener og det tok forståelig nok ikke lang tid før vissheten om at Johansen satt med oppunder 1 mill aksjer satte sine spor, hvor flere og flere ble mer og mer avventende.

  2. Vissheten om at de stadige 100k blokkene blokket enhver mulighet for snarlig oppgang vridde momentumet til at det mer og mer ble plukket fra bid heller enn ask. Altså negativt momentum. Som ble kraftig forsterket idet både New York Bank of Deka startet sine nedsalg. I et antall som sørger for at den psykologiske biten ble kraftig forsterket i retning av at kjøpersiden inntok en avventende holdning. Med visshet om at sannsynligheten var stor for at man fikk kjøpt billigere i morgen enn i dag. Samtidig er det begrenset hvor mange som har selskapet i kikkerten, som forsterket den negative trenden ved at det ble manko på kjøpere. Summen av alt dette utgjorde mekanismene som sørget for et fall ned mot ATL.

  3. En illekvid aksje som får et plutselig salgspress vil nødvendigvis falle helt til salgspresset avtar dersom påtrykket er stort nok. Selv om salgene kun er fra et fåtalls aktører. Utfordringen her inne er at man gjerne bruker rådende kurs til å male et bilde av tingenes tilstand. Som betyr at alt var mye bedre for noen uker siden, selv om intet er forandret på det fundamentale planet. Blir som å snakke om været i den tro at man diskuterer klima.

Og det er her man står nå. Hvor mange har sviende papirtap og en følelse av at dette går fullstendig ad skogen. Som er 100% sant om man ser på kursen. Her og nå. Men er investeringsgrunnlaget så mye verre i dag enn før man tok USA med i ligningen, hvor all fokus var rettet mot UAE? Sannsynligvis ikke.

Kort sagt; utfordrende tider om man liker konstruktive innspill. Uavhengig av om de er av negativ eller positiv valør.

7 Likes

Investornytt: Dybdeanalyse Desert Control Del 1: https://investornytt.no/dydeanalyse-desert-control-del-1/

I denne analysen har vi tatt for oss ulike aspekter av Desert Controls virksomhet, inkludert deres finansieringsstrategier, teknologiske løsninger, og markedsposisjonering. Vi har dykket dypt inn i selskapets strategier for å bekjempe ørkenspredning og jorddegradering gjennom deres patenterte Liquid Natural Clay (LNC) teknologi, og hvordan de har posisjonert seg i markedet gjennom strategiske partnerskap og global ekspansjon.

https://twitter.com/joachim_enoksen/status/1701674374707737050
je

3 Likes

Begynner selgerne å gå tomme her nå?

Deka hadde igjen 66k for to dager siden. New York Bank er tom. Blir interessant å se hvem som befinner seg på selgersiden fremover. Bør ikke finnes enkeltaktører igjen som skal kvitte seg med store volum på rådende nivå.

3 Likes

Ja det ser litt tynnere ut på selgersiden.

Skal være bra med støtte i dette området og kan fort etablere seg en dobbeltbunn her.

Ja, er vel stort sett mangel på likviditet, som gjør at vi ligger her, 30 % under emisjonen, og pastoren’s innsidekjøp…1 bitteliten gnist av en nyhet, så må vel enkelte ut å løpe etter igjen. .

Ja, trenger kanskje ikke nyhet heller, men etter hvert vil det muligens bli posisjonering for nyhet. Tipper vi fort liggerover 10 før forventet limon deal.

https://twitter.com/desert_control/status/1702319361883824411
tweet14sept

Shorturl i tweet peker hit: Farm Roads By Desert Control by Ari Greve - Flipsnack

9 Likes