Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Er selv i minus på nåværende kurs. Kunne ikke brydd meg mindre. Et kursfall som følge av en forverring av det fundamentale ville derimot vært noe helt helt annet. Da har du rett i at man må ta innover seg at man har investert på sviktende grunnlag og at det kan få varige konsekvenser for kursen. Med den usikkerheten som følger med.

I dette tilfellet handler det om å ha fokus på ballen. Og ha et bevisst forhold til hva det vil si å investere i en aksje som fortsatt har til gode å kunne vise til inntekter av betydning. Da vil man nødvendigvis måtte få en høy grad av volatilitet ettersom utålmodighet og usikkerhet påvirker aktører i markedet i varierende grad.

Men her er vi forskjellig. Som vel er grunnen, vil jeg tro, til at du har gått i ring mellom DSRT og BCS. Usikkerhet mer som følger av kursutviklingen enn det fundamentale.

2 Likes

Lurer på hvor treffsikker jeg er når jeg påstår at de som klager på den negative kursutviklingen, er de som ikke har mer kapital å legge inn. Selv takker jeg og bukker for billigere aksjer i et selskap jeg er forberedt til å være investert i lang lang tid fremover.

Er på ingen måte “fornøyd” med kursutviklingen, men sånn er livet. Vi har ingen kontroll over den heller så det er bare å gi slipp, og stå med sin overbevisning over at man har gjort en god investering.

7 Likes

Mye mulig, men etter mitt syn er det i alt for mange tilfeller ødeleggende for vurderingsevnen. Kursen i dag er irrelevant om man har investert basert på hvor man forventer at selskapet skal befinne seg frem i tid.

1 Like

Du skriver nesten som om man kan være skråsikker på suksess, bare man er tålmodig? Det er jo faktisk en grunn til dagens lave kurs, og det er at salget har gått tregere i UAE enn mange hadde forventet.
Jeg er absolutt ingen typisk trader, men jeg forvalter mine penger etter beste evne. Har av bitter erfaring lært å ikke gifte meg med en aksje, men heller gå ut og inn når det er logisk grunnlag for positive eller negative kursbevegelser.
Jeg håper uansett virkelig at dette selskapet lykkes! Kan de løse noen av disse ekstremt viktige problemer for matforsyning, kommer min egen potensielle fortjeneste i annen rekke. Jeg har tross alt noe avkom som forhåpentligvis skal leve lenger enn meg…

4 Likes

Korrekt, på et vis. Vel og merke dersom man har truffet med investeringsbegrunnelsen og at denne holder seg uforandret. Som ikke er gitt overhodet og som betinger at man konstant er på ballen. Bare å se til REC. Hvor mange har ikke falt av underveis, på grunn av de evinnelige turene med heisen mellom kr 15-20, selv om rasjonalet for investeringen ikke har blitt svekket underveis? Eller Solstad Offshore når aksjen vaket en evighet rundt kr 5-6?

Mener du at dette er en god grunn? At utålmodighet skal trumfe selskapets faktiske guiding. Og er man long i ordets rette forstand dersom man agerer på følelser (utålmodighet) heller enn et faktuelt grunnlag?

Som vil si at du i all hovedsak er en trader med et kortsiktig perspektiv som lar kursbevegelser være bestemmende heller enn selskapets faktiske utsikter på lengre sikt. Som er fair and square, men da må du også kunne sette fingeren i jorden og skjønne at det er andre faktorer som vil være bestemmende for din egen portefølje enn selskapenes evne til å levere varene over tid.

Man forelsker seg ikke i en aksje om investeringsrasjonalet som beslutningsgrunnlag trumfer kursutviklingen fra dag til dag.

Å reagere på at det har gått tregere enn forventet i UAE trenger ikke komme av utålmodighet. Grunnen kan jo faktisk være at viljen til å betale for produktet ikke er så stor som forventet. Dersom dette i oppstartfasen er dyrere enn det bønder vil betale, har selskapet et problem. Man får jo ikke ned prisen før volumet går opp.
Når det gjelder å stå opp før sin investeringsbeslutning, så kan det være relevant å tenke over alle dem som hadde klokkertro på langsiktig posisjon i Nano…

Du skjønner at tregere enn forventet er en subjektiv fortolkning av syltynn grad når forventningene skiller seg fra guidingen til selskapet? Da burde man ha solgt etter Q1 og begrunnet dette i urovekkende mangel på ambisjoner på kort sikt. Hvor det selvsagt finnes en teoretisk mulighet for at det er manglende interesse som ligger til grunn for de ønsker å starte i det små og skalere opp underveis.

Da bør man heller foreta en form for selvransakelse og i fremtiden legge inn dyktig ledelse som en viktig del av den løpende investeringsbeslutningen :wink: En evig jakt etter røde flagg er åpenbart essensielt.

Jeg tror 98% bryr seg om kursen, og de fleste som sitter med aksjen plages av den. For faktum er :

  • Hvis kursen går ned etter at man har kjøpt har man tapt fordi man nå kan kjøpe flere aksjer for samme sum.
  • Hvis kursen går opp har man ikke tjent før man selger men man har mistet muligheten til å kjøpe mer, til en lav pris.

Jeg solgte heldigvis godt oppe på 30-tallet og venter på en god anledning. Høsten nærmer seg og det er geopolitiske skyer på himmelen.
Risikoen er selvsagt store avtaler og kurshopp. Uansett, det ser ut til å drøye lenger enn jeg trodde før jeg pauset aksjen.

1 Like

Når man går inn i et selskap har man lest seg godt opp å satt seg en målsetting for utvikling frem i tid. Volatile tider med energi, makro, renter etc burde være støy som man ser bort ifra når det svinger som best. Jo større beholdning jo større blir tallene i pluss og minus. Enig med deg at det er kursen mange er opptatt av, men hvorfor plage seg selv med det når man har lagt en strategi :man_shrugging:

2 Likes

Hvis du klarer å tenke slik er det bra, hvis de lykkes.
Jeg kan nå få 30-40% flere aksjer for pengene. Det er jo fristende :blush:

2 Likes

Tror tiden er inne for å ta et bet igjen ala det forrige. Skal godt gjøres å trykke den videre ned nå. Men vi kan ta den på pm bamse. Er på farta nå (Mobil) :writing_hand:

1 Like

Alt er relativt og det er klart at livet som investor er artigere når markedet er samstemt med egne vurderinger enn visaversa. Særlig i tilfeller med finansieringsbehov, hvor kursen påvirker grad av utvanning.

Samtidig er mange av “bry seg” momentene fullstendig waste of time. Blir som å angre som en hund på at man ikke kjøpte den og den aksjen, i etterkant av at kursen har galoppert. Eller at man ikke solgte på topp. Etterpåklokskap er som kjent den mest eksakte vitenskap.

5 Likes

Som investorer lever vi vel alle i stor grad på tro og håp?

Skråsikkerhet lærer vi av erfaring er en farlig egenskap.

1 Like

TTT

På tide å innse at penger vokser ikke på trær

Biotek er tro og håp. Som gjør sektoren så farlig. Skjønte personlig aldri rasjonalet for å investere i AOW av samme grunn. Ingen kunne vite om selskapet vant tilstrekkelig med kontrakter til å være liv laget. I konkurranse med fryktelig mange andre. Alt var basert på tro og håp. Hadde heller aldri investert i Desert Control om USA var primærmarkedet. Nettopp fordi mulighetsvinduet oppleves å handle for mye om tro og håp inntil man får vite for sikkert at det eksisterer mye sandy soil blant de eksisterende gårdsbrukene. Som jeg ikke har klart å lese meg frem til så langt.

UAE derimot er mulighetene fundert i kunnskap om nødvendighet. Et land som har ambisjoner om å bli best in class i verden mtp matsikkerhet, som går tom for grunnvann om 8 år med dagens forbruk, med kostnad for vann som gjør LNC særdeles attraktivt. Riktignok er vertikalt landbruk i vinden som aldri før, men det sier seg selv at Emiratene ikke kan lykkes med å minske importgraden betraktelig fra dagens 90% uten å satse stort også på konvensjonelt jordbruk. Og det er like åpenbart at det ikke er gjennomførbart om det skal forbrukes 50% mer vann ved å se bort fra LNC. Især når man vet at UAE satser enorme summer nettopp på teknologi for å løse klimatiske utfordringer.

Så ja, man skal passe seg for arrogant skråsikkerhet. Min foretrukne metode er å være på konstant jakt etter informasjon som svekker eller styrker rasjonalet bak investeringen. Grunnfølelsen være skråsikkerhet på casets vegne, men med ydmykhet til å kunne snu på tiøringen om det tilkommer informasjon som svekker beslutningsgrunnlaget.

6 Likes

Korrekt. Men mulig penger vokser i LNC-behandlet sandy soil.

Fra oktober i fjor, men gått meg hus forbi. En liten teaser før q nå neste fredag.

6 Likes

Tenker det er greit å gjenta en gang i blant svart på hvitt hvorfor caset fremstår som en no-brainer, som blant annet:

5 Likes

Ser at det er enorme variasjoner fra år til år i produksjon/innhøsting av squash/zucchini i UAE, men tallene sier sitt om hva en 68% økning kan bety.

1 Like

Jeg er, som kjent, en særing.
Jeg tilhører gruppen du omtaler som 2%.

Caset er kjempesterkt. Jeg ville vært veldig ukomfortabel med å ikke være inne. Det er alltid fryktelig vondt å stå utenfor, hvis et selskap man har tro på virkelig løsner.

“Prisen” jeg betaler for å ha tatt ønsket posisjon, er mulige svingninger i kursen/negativ kurstrend inntil
forløsende fundamentale nyheter er på plass.
Jeg vurderer det som mye mer komfortabelt, enn å risikere å gå glipp av stor opptur

10 Likes