Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Det stemmer ikke om du leser Limoneira sin kvartalsrapport. De er tydelige på at de har eliminert risiko og dratt seg ut fra Cadiz.

Utifra hva jeg har lest gjelder det eldre citrus-vekster og det er som sagt verdt å legge merke til at nedskrivingen på $9 mill, en betydelig sum, ikke gjelder samtlige 1480 acres, men eksakt 670 acres. Som betyr at man står igjen med 800 acres, som tilfeldigvis er sammenfallende med:

Jeg tror det kan være lurt å spørre DSRT. Min forståelse fra hva Limoneira skriver er at de har trukket seg HELT fra Cadiz.

1 Like

Da bør man kunne finne nedskriving av betydelig mer enn $9mill. Bare å lete. Selskapet er blitt forespurt. I en periode hvor OKS reiste fra Australia til UAE og videre til USA i løpet av noen uker. Fikk mao ingen svar, utover børsmeldingen som gjentok guidingen som tidligere er gitt om en kontrakt ved årsskiftet.

Q2:

Q3:

«In April 2023, the company determined that citrus farming operations were economically unviable on 670 acres of leased agricultural land at the Cadiz Ranch. As a result, the company said it ceased farming operations, disposed of the related property, plant and equipment and recorded a loss on disposal of assets of $9 million as of April 30, 2023.»

Som før nevnt. 670 av totalt 1480 acres.

Her er hva som er skrevet i pressen om temaet.

Limoneira har avsluttet et leieforhold på ca 700 acres i Cadiz dalen og opprettholder beplantning av ca 800 acres slik jeg har forstått og som Aaleby skriver ovenfor.

Det er jo de 2000 trærne vi venter på resultater fra nå. Hadde Limoneira trekt seg ut, hadde vi fått en børsmelding for lenge siden. Bare å ta livet med ro, og vente positive resultater fra innhøstingen i september/oktober. M.a.o. resultater foreligger når som helst.

Så du mener at Limoneira eliminerer deler av virksomheten og skriver av $9M på 670 ulønnsomme acres men beholder 800 ulønnsomme acres? Det er jo ikke logisk. Det er heller ikke det de skriver. Tror du tar feil her, beklageligvis.

Spørsmålet er hvorfor DSRT ikke svarer deg? Hvorfor hemmeligholde noe så viktig? Det er november, Q4 og ingen storskalakontrakter i sikte men som noen skrev tidligere er det 20 piloter. Med 50-50 guidingen betyr det 10 nye storskalakontrakter. Ikke kun Limoneira. Hvilken annen guiding skal man stole på? En golfbane? Five cattle river?

@S4ndy

I transcript for q3 sier de dette:

“One of the biggest changes that we’ve made and which will significantly benefit us will be the elimination of our Cadiz farming operations, which, because of inflation and very high logistics costs in a much lower lemon pricing environment, was costing us a significant amount of cash annually, but also was leading to operational loss, which are now eliminated because we’ve terminated those operations.”

… det fremstår brutalt, men de referer nok til hva som ble sagt på Q2 presentasjonen:

"Total costs and expenses for the second quarter of fiscal year 2023 were $51.9 million, compared to $44.2 million in the second quarter of last fiscal year. The increase of $7.8 million was primarily due to the Cadiz Ranch asset disposal. In April 2023, we determined that citrus farming operations were economically unviable on 670 acres of leased agricultural land at the Cadiz Ranch. As a result, we ceased farming operations, disposed of the related property, plant and equipment and recorded a loss on disposal of assets of $9.0 million as of April 30, 2023. "

For øvrig virker det som du bevisst prøver å vri veldig mye veldig negativt.

Redigert :

Kommentaren om Cadiz på q3 var del av et svar på et spørsmål, ikke et punkt i selve presentasjonen

Nei, du understreker med ditt innlegg akkurat som jeg: fakta. De har eliminert operations, kuttet ut kost og forlatt Cadiz. Jeg har kun spurt om jeg hadde oppfattet det riktig, og du viser til samme tekst som jeg har lest. Vi vil jo det samme, at det skal gå bra. Er mer skeptisk til informasjonen om guiding.

Det står at de har “gitt opp” 670 dekar, ikke hele området. Fjott.

1 Like

Altså. Limoneira besitter 1480 acres med leaset jord. Den er uomtvistelig. De har skrevet av $9 mill tilhørende 670 acres. Like uomtvistelig. Da gjenstår det 810 acres. Så vidt meg bekjent bestod de 670 acres av eldre trær. Som ga dårlige avlinger. Beklageligvis finner jeg ikke igjen kilden. Mens de gjenstående har yngre ‘besetninger’. Hva som er lønnsomt er dermed relativt.

Det som likevel er helt sikkert er at hverken du eller Q3-rapporten til Limoneira kan svare for de resterende 800 acres. Det er ikke tatt noe ytterligere tap. Som betyr at din tolkning har et forklaringsproblem. Personlig er jeg heller ingen fan av tilfeldigheter. Som at 1480 fratrukket 670 helt tilfeldig blir til 800 acres. Tilsvarende arealet som DC har guidet.

Mulig du ikke klarer å se de to kommentarene i sammenheng.

Her er en annen link som bare underbygger at det gjelder 670 (leased) acres:

"Total costs and expenses for the second quarter of fiscal year 2023 were $51.9 million, compared with $44.2 million in the second quarter of last fiscal year. The increase of $7.8 million was primarily due to the Cadiz Ranch asset disposal, the release said. In April 2023, the company determined that citrus farming operations were economically unviable on 670 acres of leased agricultural land at the Cadiz Ranch. As a result, the company said it ceased farming operations, disposed of the related property, plant and equipment and recorded a loss on disposal of assets of $9 million as of April 30, 2023."

https://www.thepacker.com/news/produce-crops/limoneira-co-quarterly-results-show-rise-total-net-revenue

For øvrig usikker på om du og jeg ønsker det samme.
Vi har dårlig erfaring på denne tråden med nick som plutselig blir veldig aktiv, og som sparker igang mye negativt fokus

Hvis du ikke stoler på selskapet, er det bare å selge aksjene. For min del er det uaktuelt å sitte med aksjer i et selskap der jeg ikke har tillit til ledelsen.

Dumt om du oppfatter meg som negativ. Synes jeg stilte helt legitime spørsmål, men du virker skråsikker. Jeg er mer bekymret. Det er to ulike innfallsvinkler, ikke motstridene.

Fint å stille spørsmål, men du konkluderte iallfall vel kjapt, selv etter at Aaleby kom med input.

Jeg leser hva jeg leser, og kan ikke heller finne de «manglende» 800 acre i Cadiz. Kan du?

Er påstanden at DC bare har funnet opp 800 acres?

Totalt areal tilhørende Cadiz-plantasjen er 1480 acres.


Forklar gjerne hvordan det skal kunne ha seg at nevnte 670 acres er det hele og fulle arealet.

2 Likes