Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Jeg har sett dette for lenge siden, og konkluderer i tråd med flertallet her. Uten å kalle deg fjott! Hvordan leser du dette som at alt er lagt ned Cadiz? De skriver jo rett frem at det gjelder 600 acres? Uansett, er det ikke veldige positive nyheter for Dsrt, det kan alle være enige om. Det som derimot er bra, er at en som fremstår som en tungvekter, James Thomas har gått inn med et ok beløp etter å ha fått tilgang til datarom og gjennomført en due dilligence vi ikke har tilgang til. Han ble tydeligvis ikke bekymret for dette.

4 Likes

Kontrakten mellom desert og Limoneira ble jo inngått på 800 dekar i november ifjor, så var vel allment kjent at ikke hele området skulle brukes allerede da.

4 Likes

Helt riktig. 800 acres og 70 000 trær. Tydrligvis en del som ikke leser seg opp.

3 Likes

Hvorvidt det kan twistes til å være positive nyheter gjenstår å se. Det man hvert fall kan enes om er at det er en kime til bekymring basert på hva man vet per i dag. Regnestykket vdr guidingen kan fortsatt gi mening (800 acres i Cadiz, 1300 Yuma). For alt vi vet kan LNC være selveste redningen, i form av å være det eneste som kan gjøre ørkendyrking lønnsomt for Limoneira. Gjenstår å se. Glem ikke denne:


2 Likes

«Rettighet til» og «faktisk beplantet» areal er vesentlig når jeg leser dette. Som jeg leser kvartalsrapporten har de kun benyttet seg av 670 acres og pga ulønnsom drift og store kostnader har de valgt å legge ned virksomheten og trekke seg ut. De ser frem til at Cadiz ikke belaster regnskapet fra 2024. Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror ikke de 800 acres det henvises til eksisterer.

Litt rart at de skriver exiting Cadiz, hvis det bare er delvis ?

1 Like

Åpenbart rår de over ca 1400 acres. 600 er gone. Hva tenker du de gjør med resten som de betaler for? Fortsetter å betale uten drift? Sier ikke du har feil, men virker merkelig. Som sagt, jeg er enig i at dette ikke er positivt, og synes det er red flag at OKS ikke ville svare på dette spørsmålet.

1 Like

Av alle tallkombinasjoner i verden (uendelige muligheter), så har man altså faktumet at 1480-670=810, tilsvarende børsmeldingen til DC. Som du velger å tolke at ikke eksisterer, på svært flyktende grunnlag. Vi får enes om å være uenig.

1 Like

Jeg stilte spørsmålet.
Han var midt oppe i en hektisk periode. Det kom aldri svar på eposten, og det kan skje (ikke første gang). Han er ceo som flyr verden rundt.
Men - etter min epost med spørsmål guidet de igjen storskala kontrakt rundt årsskiftet. I praksis opplevde jeg guidingen og elementer ved den som godt nok svar.

Foreslår at noen gir det et nytt forsøk. Skjønner utmerket godt om nevnte mail bare forsvant i dragsuget i en ekstremt busy periode.

Jeg har en annen bekjent som også har stilt spørsmål om det samme uten å få svar. Samtidig/imellomtiden har andre åpenbart fått svar om enklere ting.

april 2023 fastslo selskapet at sitrusoppdrettsdrift var økonomisk ulønnsom på 670 dekar leid jordbruksland på Cadiz Ranch. Som et resultat sa selskapet at det avsluttet oppdrettsvirksomheten, avhendet tilhørende eiendom, anlegg og utstyr og registrerte et tap ved avhending av eiendeler på 9 millioner dollar per 30. april 2023

1 Like

Et betimelig spørsmål er jo om dette påvirker piloten der? Og selvsagt, greit å få avklart om potensialet for storskala er betydelig mindre hvis/dersom Cadiz mot formodning er ute av bildet. Jeg sier ikke ar det er det. Uansett, alle må huske at det er ikke disse 800 acres det står og faller på for evig fremtid.

3 Likes

Takk for at du bidrar med ny informasjon…

1 Like

Siste kvartalsrapport og investor presentasjon til Limoneira viser til at Cadiz er et avsluttet kapitell.
Det var tilknyttet økt kost pga transport og inflasjon.
Det er også kommentert på conference call at alle operasjoner i Cadiz er terminert.
Men yuma er blitt profitabel igjen pga «fallowing rights» som er inntekter fra vannrettigheter.

Ca 23 min ut i denne:

https://edge.media-server.com/mmc/p/n36kj5sx

2 Likes

_Hvis_Cadiz er et avsluttet kapittel (inntil videre) for Limoneira, så åpner det for raskere behandling av anleggene i Yuma.
Vi vet at Limoneira er veldig begeistret for Lnc, så jeg tar det for gitt at de vil ta det i bruk i stor skala

2 Likes

@S4ndy kom opp med noe svært interessant og hadde helt rett. Cadiz er avsluttet. De sier det rett ut i callen.

Virker som Cadiz er ferdig ja. Så kan man spekulere i hvorfor Dsrt/oks ikke har opplyst om dette, ikke at de har hatt noen plikt til å gjøre det. For min del hadde det ikke gjort noe om folk her inne fikk panikk og solgte fremover. Ikke tungt eksponert, men klar for å gå litt tyngre inn på nivåer under emi kurs.

For øvrig som nevnt; James Thomas har 100% sikkert fått riktig info rundt dette, og likevel tatt mye av emisjonen.

1 Like

Mye mulig at man er lurt av gammel dokumentasjon.
Ser at denne planen du viser til er fra 2017.

Nyere dokumentasjon viser at Cadiz området de disponerte er totalt 800 acres men det dyrkes kun på 600 av dem.

4 Likes

Stamgjestene her bør slutte å «skyte ned»nye skribenter som faktisk kommer inn med interessante faktaopplysninger og som starter en høyst relevant diskusjon.

6 Likes