Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Tapet som tatt i Cadiz er på ca 100 mill. NOK.

Det kan vel meget godt stemme at Sandy har rett.
Om så er det ikke verdens undergang, men dog nok et skjær i sjøen på veien mot det forgjetede land. Det er vi jo ikke vant til…

Bra stykk gravearbeid :+1:

3 Likes

Jeg tør ikke å ta noen ting for gitt. Eller, jeg hadde ønsket at jeg var like sikker som du. Jeg var det på et tidspunkt, kjøpte på 20-tallet, og ser med dagens kurs frem til at det en gang endelig løfter. Problemet mitt nå er om man kan stole på informasjonen fra DSRT. De trenger sårt noen positive nyheter. Foruten Limoneira har det vært lite av det hittil. Exit i Cadiz og delvis brakklegging i Yuma er neppe noen gode signaler for LNC.

2 Likes

Uansett er alt dette velkjent for oks, og har vært det over lang tid.
Likevel guider han storskala avtale rundt årsskiftet.
Det er nok for min del.

2 Likes

Om selskapet får så mye i salg av sine vannrettigheter som 13 mill nok for 540 acres så er de nok intereserte i desert controls teknologi.

1 Like

Spørsmålet er hva man legger i storskala kontrakt…håper ikke forventningene her er en kontrakt på 50mill i slutten desember. Tatt ut av luften ville jeg heller sagt 10mill i februar.

2 Likes

@S4ndy har i det store og hele møtt saklig mostand. Som seg hør og bør. Så skal man ikke underslå at troll som bamse med flere har gjort varig skade her inne.

3 Likes

Det viste seg å stemme helt at Cadiz er et avsluttet kapittel

Hvilke andre muligheter finnes det eventuelt i Limoneira farms for Dsrt og LNC?

1 Like

Kom gjerne med noe som bygger opp under den mistanken/påstanden/følelsen.

1 Like

Det er fortsatt en viss mulighet for at Limoneira har fattet sin beslutning basert på hva selskapet har av informasjon her og nå. De kan ikke inkludere muligheten for å ta i bruk en teknologi som ikke var ferdig testet på det tidspunktet. Man skal mao holde en åpning for at siste ord ikke er sagt. Grad av sannsynlighet skal få stå usagt.

1 Like

Takk Aaleby, jeg er enig. Det har vært en god og saklig diskusjon med formål å finne ut riktig informasjon. Tror dessuten vi begynner å bli enige om faktisk utnyttet areal i Cadiz :wink:

2 Likes

Det er ihvertfall betryggende at noen kjøper 8,5 % av hele selskapet med denne infoen innabords, som jo må ha dukket opp under d.d.

3 Likes

Sier ikke at det er sånn, men ville det ikke være rart dersom DSRT har kjent til Limoneiras exit fra Cadiz siden april, at det fortsatt ikke har kommet info om det? Likevel er det fortsatt guiding på 800 acres. Jeg prøver bare å forstå hvorfor denne informasjonen ikke har vært tydelig. Og ansett som vesentlig?

2 Likes

Uansett hva; den største utfordringen med å ha vært long over tid i DC har vært tidvise utopiske forventninger på vel tynt grunnlag. Sett i det lyset er realitetsorientering rett medisin alle dager i uken.

1 Like

Hm… Er det det?
De guider på storskala avtale. Storskala med Limoneira er i utgangspunktet delt opp i to faser. Kanskje går de nå rett på fase 3.

Spørsmålet er hvor mye de kan gå inn i dette uten at det blir veldig komplisert. Kanskje har dc noen svar, men ikke alle.
Men det virker som de vet nok til å guide storskala avtale… Det er nok for min del, for oks har levert på tydelige lovnader så langt.
Og som flere andre er inne på her. Det har kommet inn større investorer. De har nok fått gode svar gjennom sine dd.

4 Likes

Er ikke bare ørkendyrking som er utfordrende for citrusbransjen. Kystområdene har betydelige logistikkfordeler, men blir lettere eksponert for sykdommer


Mao; Cadiz-plantasjen er ikke nødvendigvis tapt for evig og alltid om LNC skulle vise et uovertruffent besparingspotensial. Tiden vil vise.

1 Like

Fra dialog med CEO summerer jeg kort:
I og med at Limoneira nå har blitt «presset» ut av Cadiz av WAM (water asset management som er De Limoneira leiet fra ….altså advokater fra NYC som investerer i vann rettigheter og tilhørende eiendommer) så vil dette medføre til høyere prioritet på Yuma noe som igjen er bra for DC da det er der de har sin operasjonelle base. Selv om det ikke blir citrus videre på den aktuelle eiendommen i Cadiz kan den neste leietaker bli utrolig spennende uten at han kan si noe mer rundt akkurat det. Det blir nok ikke mindre viktig å få mer avling ut av hver dråpe vann der fremover. Med litt tålamod til så kommer det nok en melding med resultater fra innhøsting :raised_hands:

13 Likes

Limoneira har nok land og ta av.

Mulighetene er enorme. Også utenfor USA. Ser også OKS villig svarer på “negative” spørsmål anngående LNC i et av innleggene WEF har lagt ut på LinkedIn.

Den bredere muligheten inkluderer Yuma-ranchen på 1300 dekar med ca. 120 000 trær og andre aktuelle landbruksvirksomheter i Limoneira.

Limoneira Company, med hovedkontor i Santa Paula, California, har vokst til å bli en av de fremste integrerte landbruksbedriftene i verden. Limoneira er et dedikert bærekraftselskap med 15 400 dekar landbruksareal og vannrettigheter i California, Arizona, Chile og Argentina. Bærekraftig landforvaltning er kjernen i Limoneiras kjernepraksis. Målet med prosjektet med Desert Control er å styrke sunne jordsystemer, drive lederskap innen vannforvaltning, fordele biologisk mangfold og senke energiintensiteten.

“Vi leder landbruksnæringen med et godt eksempel fordi vi tør å innovere og utvide praksisene våre. Landet lærer oss hvordan vi kan bli bedre forvaltere, hvordan vi tilpasser oss etter hvert som forholdene endrer seg i økonomien, vår industri og miljøet. Limoneira er forpliktet til å være en katalysator for positiv endring, og vi fortsetter å se på disse utfordringene som en mulighet til å skape en bedre fremtid,” sier Harold S. Edwards, president og administrerende direktør i Limoneira Company.

LNC-prosjektet med Limoneira har som mål å demonstrere evnene til LNC for å oppfylle Limoneiras bærekraftsmål om å forbedre vannbrukseffektiviteten i vannknappe områder med 37 %, redusere energiintensiteten og forbedre effektiviteten til gjødsel og andre tilførsler samtidig som man øker avlingene og avlingskvaliteten. .

“Dette er en betydelig milepæl for Desert Control,” sier konsernsjef Ole Kristian Sivertsen. "Det utmerkede samarbeidet mellom Limoneira og Desert Control skaper et partnerskap av lidenskapelige mennesker dedikert til å løse morgendagens utfordringer – i dag

2 Likes

I så fall har Cadiz situasjonen vært kjent lenge før emisjonen. Derfor, det faktum at en amerikansk investor med bedre innsikt har tegnet seg for 30 millioner i emisjonen, og at personer med nære bånd til primære insidere også har investert tilsvarende, indikerer at Cadiz sin nåværende situasjon kanskje ikke er avgjørende.

I tillegg ser vi på siste aksjonærliste at BNP Paribas (UAE?) fortsetter å øke sitt aksjeinnehav. Det ser ut til at de for øyeblikket kun er opptatt av å samle opp aksjer som blir solgt til priser litt over emisjonskursen.

Cadiz i seg selv er dermed langt fra den mest avgjørende faktoren her. Det vesentlige ligger snarere i å oppnå en kontrakt og validere teknologien på en større skala. Dette vil garantert tiltrekke seg en rekke flere kunder, og det er kjernen i situasjonen her.

3 Likes