Etter å ha fulgt med på Oslo Børs i nesten 20 år har jeg sett en rekke selskaper med gode idèer som har begeistret mange alt for tidlig. Jeg syns også det Desert driver med er spennende. Og ser absolutt et enormt potensiale! Men har valgt å stå utenfor selv om jeg har fulgt med tråden siden den ble startet.
Det som er faktum er at det er svært sjelden at selskaper reprises sånn over natta og plutselig blir verdt mye. Det gjorde ikke engang Algeta. Det som er vanlig er at folk som har ventet til pila peker oppover, selskapet har omsatt avtaler til inntekter og ting vises på bunnlinja, de får god tid til å kjøpe på lave priser fortsatt.
Når kursen har holdt stø kurs nedover kontinuerlig i hele 2 år da er det vanligvis et tegn på at folk enten tror at selskapet trenger penger eller ikke klarer å kapitalisere på sin business idè før konkurrenter eller at man tror markedet ikke er der eller teknologien ikke vil vinne frem. Det kan selvsagt ha med mange andre ting å gjøre også.
Mange selskaper som blir solgt marginalt høyere pris enn det alle trodde var bunnen. Kahoot er et nylig eksempel. Funcom et annet.