Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Syns strengt tatt at jeg har vært rimelig på kornet i min vurdering av fremtidsutsiktene til Desert Control. Kursen fram i tid har jeg aldri spådd overhodet.

Og jo, det var ingen som hadde trodd for 2 år siden at ting skulle gå så fort i det sørvestlige USA. Som er den viktigste regionen i det som er verdens klart største matprodusent.

Problemet* med markedet er at det tenderer til å overdrive i begge retninger. I dette tilfellet da kursen ble sendt til himmels på løse forhåpninger om hva som kunne komme i UAE frem i tid med påfølgende kræsjlanding da det ble klart at det regulative går i skillpaddetempo i UAE. Samtidig som mulighetsvinduet i USA har blitt nærmest ignorert som følger av det overdrevne fokuset på nevnte region. Forståelig på ett vis, sett i lys av manglende track record, men skivebom om Desert Control skulle lykkes med å omgjøre minst 50% av pilotprosjektene til storskalakontrakter.

*Problemet som også er det funksjonelle som gjør det mulig å tjene gode penger på å ta høy risiko, som hadde vært umulig om markedet alltid har rett

2 Likes

Enig i det, men mange av de startet i tillegg med en betydelig selskapsverdi(veldig mange milliarder) . Dc ble notert til godt under milliarden.

Jevnt over er det altfor mye fokus på kursutvikling/kurssvingninger, og lite på hvordan selskapets verdi fremstår ut ifra kommersielle utsikter.

2 Likes

Kommersielle utsikter må nok vurderes ut fra at de først klarer å bevise noe. Derfor trengs signerte kontrakter for at kursen skal kunne gå på disse utsiktene. Pt fremstår det som usikkert i og med de ikke har signert noe. Markedet er skeptisk inntil det motsatte er bevist (Ref mitt innlegg over også )

1 Like

Derav hvorfor markedet ikke må misforstås med en slags fasit på tingenes tilstand her og nå. Handler om risikovillighet i markedet her og nå målt oppimot hva selskapet har oppnådd i form av derisk. Hvor man selv kan ha svært gode grunner til å være villig til å ta kalkulert risiko på et helt annet nivå uten at det nødvendigvis betyr at man er på bærtur i påvente av at forventede selskapshendelser skal utspille seg.

Med visshet om at man vil bli straffet nådeløst ved en eventuell skivebom (risk/reward).

1 Like

Jeg sier ikke at du hauser kursen heller. Bare at du ikke tar innover deg realitetsorienteringen som nå ligger brak i markedet kanskje. Hadde det kommet bud på selskapet nå til 8 kroner så hadde styret anbefalt salg tror jeg.

1 Like

Det er jo egentlig ganske enkelt dette her. Noen investerer i start ups med all den risikoen det innebærer. Man kan enten gå inn for en eller fordele det på flere man har tro på. Før hele samfunnet ble hyperaktivt med online plattformer og ekstremt aktive debattforumer så satt investorene ganske stille og rolig og bare ventet på resultatene. Start ups tar tid. Nå kan man lese om og skrive om bettene sine non stop 24/7 omtrent og det kan man også bli litt tullerusk av. (Selv om det også kan være sabla gøy)

2 Likes

Den bør du nesten konkretisere. For meg virker det som synsing med bind for øynene. Det er en grunn til at kursen kan gå voldsomt i høyrisk-case. Som Ultimovacs fra 70-176 på 1 1/2 måned. Skulle tilsagt salg på bunnivå om markedets forsøk på realitetsorientering var en fasit.

Evner du å begrunne noe som helst eller snakker vi øvelse i å kaste ut løse påstander?

Der tror jeg du er helt på villspor…akseptere et bud på 8…??? Det fremstår jo helt hinsides gitt det vi ser konturene av nå.

1 Like

Stod «søknad» på min konto og ser jeg nå. Må det være dekning hele tiden eller når trekkes overtegningen?

Må være dekning 20 og 21 november. Pengene trekkes fra konto 21 nov.

1 Like

Pengene er trukket på min konto, men det er en IKZ konto

Ikke mat trollet! Hadde han kommet med påstander som gir en god diskusjon er det positivt, men dette er bare bortkastet tid… Hvorfor vil ikke selskapet lykkes? Hvorfor vil 8kr være riktig prising av selskapet? Hvorfor vil ikke selskapet konvertere 50% av pilotene til større kontrakter? Hvorfor vil ikke selskapene inngå større kontrakter når de sier det i sosiale medier? Kom med noe da @Morti! Det er det som gjør at sånne diskusjonsforum gir noe, ikke etterpåklokskap og forsøk på å drite på andre som har sittet i selskapet over flere år…

3 Likes

Etter å ha fulgt med på Oslo Børs i nesten 20 år har jeg sett en rekke selskaper med gode idèer som har begeistret mange alt for tidlig. Jeg syns også det Desert driver med er spennende. Og ser absolutt et enormt potensiale! Men har valgt å stå utenfor selv om jeg har fulgt med tråden siden den ble startet.

Det som er faktum er at det er svært sjelden at selskaper reprises sånn over natta og plutselig blir verdt mye. Det gjorde ikke engang Algeta. Det som er vanlig er at folk som har ventet til pila peker oppover, selskapet har omsatt avtaler til inntekter og ting vises på bunnlinja, de får god tid til å kjøpe på lave priser fortsatt.

Når kursen har holdt stø kurs nedover kontinuerlig i hele 2 år da er det vanligvis et tegn på at folk enten tror at selskapet trenger penger eller ikke klarer å kapitalisere på sin business idè før konkurrenter eller at man tror markedet ikke er der eller teknologien ikke vil vinne frem. Det kan selvsagt ha med mange andre ting å gjøre også.

Mange selskaper som blir solgt marginalt høyere pris enn det alle trodde var bunnen. Kahoot er et nylig eksempel. Funcom et annet.

6 Likes

Som før nevnt; synsing med bind for øynene.

Hvis man sitter med tap på 90% og anklager andre for synsing må man tenke seg litt om. Senest advarte jeg dere alle før siste 40% ned nå nylig. Fikk en shitstorm. Min strategi er teknisk analyse/psykologi analyse. Ingenting der tilsier kjøp nå. Dette kan godt være bunnen for det. Dere får håpe det da. Så kjøper jeg enten når psykologien tilsier det eller når det tekniske tilsier det.

Skjønner ikke hvorfor noen er så hårsåre. Det imponerer nok ingen.

2 Likes

Dette har vært din konkrete spådom om selskapets skjebne. Papirtap er fortsatt “bare” papirtap. Det finnes mange veier til Rom. Og ikke alle har fått utdelt gudegaver slik som deg:

Må være fantastisk å ha den evnen. Tjene penger på børsen til enhver tid. Uten unntak. Alltid, uansett.

2 Likes

Sa jeg det? Nope.

Det første du må lære deg når du skal begynne på børs er hva strategi er. Så kan du skrive innlegg etterpå…:relieved:

1 Like

Bedre treff på kursmål har du heller aldri lest i denne tråden :sunglasses:

1 Like

Hvorfor ellers sette deg til dommer før ballen er over målstreken? De som ikke er feilfri bør vel ha erfart at det ikke bare finnes en vei til målet, som er å tjene penger på sine investeringer. Undertegnede ble i Ultimovacs med ned fra godt over 150 til under 70, opp igjen til 176, ned til under 90 før kursen nå er på 106 - som er omtrent tilsvarende gav. Ifølge dine floskler en helt elendig strategi. Især om du skulle ha lekt besserwisser mens kursen bikket under kr 70. Vel. Vi får vente til den feite damen har sunget og se hvem som ler sist. Både mtp Ultimovacs og Desert Control.

Og sånn forøvrig; kunne ikke brydd meg mindre hva kursen ligger på per i dag. Noen av oss har ikke lange briller bare på liksom.