Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Ser vakkert ut teknisk, selv med pullback ned til 7,72.

1 Like

Kjapp oppdatering:

Ørkenområdene i California (Imperial, Riverside, Santa Barbara) står for 22% av sitron-produksjonen (2022-tall). Som vil si en årlig produksjon på ca 200k tonn per år. Produsert av mer enn 1,3 millioner trær.

@Hayen har gjort følgende beregninger

Som vil si at sitrondelen av sitrusbransjen i California har et makspotensial på i overkant av 500 millioner NOK.

Grapefrukt er en annen citrusfrukt som blir produsert i stort omfang i ørkenområder, hvorav appelsiner virker å bli dyrket nærmest utelukkende i kystområdene.

Kilde
202208citac.pdf (388,6 KB)

5 Likes

Hvis businesscaset er “grovt godt” for Limoneira, så kan man stille spørsmål om de andre produsentene (konkurrentene til Limoneira) i ‘soily sand’ har råd til å la være bruke LNC.

4 Likes

500 mill vil være spart inn på ett år og gi tilsvarende besparinger i de påfølgende årene

Bør kunne bli en no-brainer om de endelige tallene blir like gode som etter fase 1.

2 Likes

Å jeg får beskjed av foraet om å være edruelig når jeg ytrer at jeg vil bli skuffet på en avtale pålydende mindre enn $10 mill å heller se for meg $2 mill for POC. Ja Ja……vi får se folkens. Uansett godt vi sitter med lengre briller for går dette gjennom pluss ketchup effekten som da vil komme. …….skal vurdere å lette meg på +60-75 kroner. Fortsatt god helg!!!

1 Like

Enig i trendkanalen. Når det gjelder støtte og motstand kan det også være nyttig å bruke en volumprofil.

Er en god del motstand rundt 14 (men mye av denne er gammel, helt fra begynnelsen av IPO-en). Ellers er det mye støtte rundt 6, men vi får håpe vi ikke kommer ned dit og stanger igjen.

3 Likes

Snodig utsagn. Forskjellen på deg og undertegnede er at jeg ikke påstår noe som helst. @Moenet har allerede regnet ut at 190k behandlede citrustrær vil gi besparelser på 54 mill gitt at fase 2 gir like gode resultater som fase 1. Derav påstanden:

Selv om rett skal være rett: årlig besparelse vil ligge på ca 370 mill. Så ja, noe upresist, men vil hevde at poenget står støtt.

Snodig tilbakemelding?
Ja det blir galskap fra min side å tenke på mer en $2mill deal med Limoneira med tanke på alle kostnadsbesparelser de vil ha gjennom et kalender år med fratrekk fra arbeidskraft, gjødsel, vann og jord. Kostnadsbesparelser innen energi, lagring og distribusjon. Besparelser på eventuelle gode resultater i form av produktivitet, kvalitet og strategi for marked og posisjon mht marked, detalj og matservice kunder. Bærekraftig tilnærming, de ferskeste produkter med den høyeste kvalitet. Flere måter å tjene penger på her enn å se seg blind på inntekter fra sandy soil.

Ikke galskap, men i utgangspunktet tatt fra løse luften. 120k trær (tilsvarende makspotensialet for Yuma) vil gi en årlig besparelse på kr 34 mill og en anslagsvis kostnad for Limoneira på 54 mill. Men vi aner ikke hvor mange av trærne som er aktuell for påføring. Mest av alt fordi større områder er nylig lagt brakk og vil først komme i spill fra og med 2026. Kontraktsstørrelse pålydende 25 mill er av moderat karakter, ca 50 mill best case. Etter mitt syn. Helt fair å mene noe annet.

5 Likes

Regnestykket er basert på følgende


Som er tall fra fase 1, hvor 400 trær ble behandlet.

Det totale antall citrustrær er gitt. Selv om det endog kan tenkes å bli lavere (Limoneira skal satse ytterligere på avocado i årene som kommer. En kontrakt på mer enn 54 mill betinger at prisen per citrustre blir høyere for 120k trær kontra 400 (450 kr). Og at tiden før Limoneira oppnår avkastning øker ytterligere fra nåværende 1 1/2 år. Eventuelt at LNC viser seg enda mer effektivt. Ingen av delene er umulig. Men det betinger at man gjør antagelser som det ikke finnes grunnlag for om man kun skal basere seg på tilgjengelig informasjon.

4 Likes

Det er antagelig svært avgjørende forhandlinger om pris som nå har foregått. Det er jo lønnsomheten for Desert som er det mest interessante å få avklart for aksjonærene, og ikke bare hvor mange millioner Limoneira skal betale for dette første prosjektet. Den pris de nå blir enig med Limoneira om, blir jo førende for de kommende kontrakter med andre kunder også. Desert vet samtidig at egen lønnsomhet vil kunne bedres etter hvert som volumet øker.
Dette er en vanskelig balansegang mellom egen og kunders lønnsomhet under introduksjonen av denne teknologien og metode.

8 Likes

Derav viktigheten av å ha gjennomanalysert kost/nytte. Slik at DC får optimalisert pris ut til kunden. Dess bedre effekt, jo høyere pris. Vinn/vinn for begge parter.

1 Like

Spennende tider! Vi vet jo at to golfbaner allerede har etterspurt tilbud på stage 2 deplyoments også. Kan det komme en business update nå i nærmeste fremtid med flere stage 2 og fullført kontrakt med Limonera? Tipper at vi har veldig mye mer kjøtt på beinet i slutten av januar.

1 Like

Jeg heller mer til at det er mye rundt det juridiske som tar tid. Prisen har de nok i praksis vært enig om lenge

Hvis dc og Limoneira diskuterte hardt rundt betingelser, ville ikke Limoneira gått ut på sosiale media med at de er “ready to clay it up”

4 Likes

Tipper nytten har blitt så innlysende at de ser for seg en liten del av selskapet.

2 Likes

I etterkant av å ha gått over til en asset-light modell, hvor de i 2023 solgte unna alt som ikke har direkte tilknytning til kjernevirksomheten? Vi får se.

1 Like

Vet ikke om god avkastning i krypto ansees som bra risikojustert avkastning

1 Like

Det var da voldsomt til salgspress her på slutten av dagen…??

Ja, hva i alle verden skjer? Den dunker nedover!

På småtteri, betyr ingenting. Håper man kan ta litt sub 8,- ingenting som forandrer caset og bra teknisk å få en skikkelig pullback.