Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Det er ikke forbudt å utføre handler når du besitter innsideinformasjon. I et hypotetisk tilfelle kan du som medlem av styret gi beskjed til megleren din at du må selge 10 000 aksjer den 20. juni, fordi du har en skatteregning som forfaller 10. juli. Om handelen din gjennomføres 20. juni, 30. juni eller 5. juli er av relativ liten betydning, så lenge du har de disponibelt 10. juli. Om du imidlertid får innsikt i at den planlagte markedsoppdateringen som skal avholdes 25. juni vil vise utmerkede resultater, så vil det være å handle basert på innsideinformasjon om du kansellerer salgsordren som blir utført 20. juni.

Å handle motsatt vei er imidlertid tillatt, dvs. selge (kjøpe) aksjer når du vet selskapet kommer til å slippe positive (negative) nyheter i nær fremtid. Imidlertid er det et generelt forbud 30 dager før avleggelse av kvartalsregnskap.

1 Like

Du bør kanskje lese innleggene en gang til. Jeg har ikke antydet at dette var et ulovlig innsidesalg. Det hadde det vært dersom det skulle publiseres negativ melding som denne personen kjente til. Det var også et poeng for @Secundum. Men så parerte jeg med at det var rart at han solgte nå, dersom det skulle komme positive nyheter rett rundt hjørnet. Ikke fordi det var ulovlig men fordi han kunne fått mye bedre kurs. @Secundum hevder så at det neppe kommer kursdrivende nyheter nå, hvor på jeg henviser til hans to dager gamle innlegg der han nettopp antyder dette. Dette må vel kalles selvmotsigelser?

På tynn is der ja, men kjøpte.

Ergo, første halvdel av skatt forfaller medio august og medio september. For å forsikre seg om at han ikke blir ansett som insider og med mistanke om ulovlig handel, så sørger han for å ta ut penger dagen før annonsert resultat av første kontrakt.Hvor kursen «sannsynligvis» vil stige……
Logisk…i mine øyne.
Og, betaler han nå så slipper han renter….

1 Like

Fokus på DCG i Sverige. Får man samme effekt som med e24 her da? Virker som svd har fulgt DCG slik e24 gjorde.

13 Likes

Den logikken klarer jeg ikke å se. Han kunne solgt disse aksjene fullt lovlig om han ventet til etter gode nyheter ble sluppet. Nå er det faktisk mer nærliggende å tro at det ikke kommer noen positiv melding denne uken likevel.

2 Likes

Det er mye bedre at han selger før nyheter enn etter.

1 Like

Linket til på Twitter side med en del følgerne. Er ikke nødvendigvis alle i kommentarfeltet som tror på dette. https://mobile.twitter.com/Nyemissioner/status/1541844681528573953

1 Like

En eller to random personer i Sverige som leser om det for første gang…

Insidersalg før vel alltid til at kursen dipper litt. Spørsmålet er bare hvor mye. Han sitter vel med 1.5 mill aksjer så 37000 solgt er ikke mye men det skaper litt støy i løpet av denne børsdagen.

1 Like

Enn så lenge ligger det ca 27 000 aksjer på kjøp på kurs 30,4 og 30,5. Kommer de med en melding i i tillegg så kan det ubetydelige innsidesalget bli totalt irrelevant.

1 Like

Muligheten blir benyttet om så blir tilfelle. Men ja, 37k aksjer er ikke stort i forhold til beholdningen, så det blir nok en kortsiktig affære med dupp tror jeg.

1 Like

At et styremedlem selger aksjer betyr ikke at selskapet ikke kommer til å melde positive nyheter fremover. Et styremedlem er normalt ikke informert om alle kontrakter det jobbes med på daglig basis, og er i så tilfelle ikke underlagt noen handelsrestriksjoner.

Dersom et selskap jobber med noe sensitivt er det også normalt at antall involverte begrenses til et minimum for å unngå lekkasjer. Styremedlemmer vil da først involveres hvis det kreves en styregodkjenning eller spesifikk bistand fra det aktuelle styremedlemmet. En kundekontakt krever normalt ikke en styregodkjenning.

I tillegg er salget i dette tilfellet lite ifht total beholdning.

Dette tatt i betraktning, så blir det etter min mening for enkelt å tolke salget som et bear-signal.

12 Likes
4 Likes

Nå lempet han ut en litt større post gitt

Er nok bare å forvente at han skal ut med alt da.

Seigpining det 30 tallet her :sweat_smile:

Opp 4,54% når han lemper ut 150k må vel sies å være greit :thinking: Totalt volum 277k idag.

3 Likes

17 Likes

9 Likes