Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Gi meg noen eksempler på det er du snill, lykke til :+1:

6 Likes

Ser du ble medlem på TI 6.november. Så kan folk konkludere utifra det.

1 Like

Her er det bare å gratulere DC & aksjonærene med et fantastisk q resultat. Her bygges det sten på sten sakte, men sikkert som banken. Kan informere Dere om at jeg har vært i kontakt med «sky Joe» i dag da jeg som flere har spørsmål rundt prosessen i UAE å når det gjelder hvorfor ting tar litt ekstra tid i UAE forteller OKS at salgsprosessen med myndighetene gjerne tar litt tid ( med mindre man tar shortcuts…) når man skal gå gjennom ulike beslutningstakere for de 3 hovedregionene. Så skal det videre inn i kommunale budsjettprosesser å flere av disse krever om man vill en form for mindre ( men betalte) pre-prosjekter for å tilpasse med budsjettene.
Det viktigste av alt i nuet for Desert der nede er slik jeg tolker det ingen problemer med myndighetene sine landområder. Mawarid gir full gass noe de har gjort hele veien å TTT fordi de IKKE tar snarveier. Dette blir bra. Har selv støttekjøpt på markedets utolmodighet.

14 Likes

Sa han noe om hvorvidt de har økt produksjonen av units i denne perioden uten vesentlig stedlig distribusjon av LNC eller venter de til de har kunder?

California Farms Face $3 Billion Loss From Historic Drought
Top US agriculture state had most idled land in recent memory
Growers are bracing for water limits as Colorado River shrinks

California’s worst drought has left growers in the top US agricultural state facing losses of $3 billion, just as producers brace for more widespread cuts to water supplies.

The state’s driest three-year period on record resulted in the crop revenue losses after growers left a total of 1.3 million acres unplanted over 2021 and 2022 as compared with 2019, according to a study commissioned by the California Department of Food and Agriculture. That’s the most idled acreage in recent memory, with effects cascading down the food industry.

California’s Central Valley – which grows about a quarter of all US food, including 40% of fruits and nuts – is bearing the brunt of the losses so far. Things could still get worse, with the state’s southern farming areas reliant on water from a shrinking Colorado River likely to see more fallowing in 2023, said Josue Medellin-Azuara, a University of California Merced professor who led the analysis.

“The pressure is on for cutbacks,” Medellin-Azuara said in a telephone interview. Looming water restrictions for farming in Southern California and Arizona are especially of concern because those regions grow lettuce and other vegetables heavily relied by the rest of the country during winter months.

At least 70% of irrigated land in the Colorado River Basin is used to grow feed for livestock, and the drought already is boosting prices for such crops, according to the study.

The report’s findings weren’t all grim. Statewide economic impacts on farm income were “softened considerably” by measures such as increased groundwater pumping, switching crops, water trading and insurance payments.

Key Takeaways

Researchers estimate initial crop revenue losses of $1.3 billion in 2021 and $1.7 billion in 2022, with the Central Valley accounting for the largest proportion of that.

Vines and vegetables were the main source of revenue loss.

Shortages of crops such as tomatoes and rice hurt food processors.

Surface water deliveries were reduced by nearly 43% in the Central Valley in 2021 and 2022.

California collectively “lost out on over a year’s worth of precipitation” in the 2020-22 period.

Temperatures were about 3 degrees Fahrenheit (1.7 Celsius) above 20th century averages during 2020-22, contributing to reduced snow-pack.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-11-23/california-s-lost-rain-and-snow-cuts-deep-into-us-food-basket?leadSource=uverify%20wall#xj4y7vzkg

2 Likes

Det som blir uhyre viktig nå fremover for DC er å få styrket partnerskapet med Mawarid ved hjelp av eksklusive rettigheter for UAE. Da blir det store muligheter for at avtalen kan utvides til å inkludere prioritert partnerskap for områder i andre jurisdiksjoner over hele Midtøsten og Nord-Afrika.
For at dette skal treffe Må det bli full klaff på pilotene som er på gang der nede (fler av de skulle vært ferdig evaluert i oktober så jeg ser ikke for meg oppdatering så sent som neste q da det vil bli meldt fortløpende når resultatetene foreligger så jeg tipper vi litt over i det nye året får en melding fra Mawarid gjennom datterselskapet Barari Natural Resources som forvalter landbruk, naturreservater, skog og matsikkerhet i UAE samt hele Midtøsten og Nord-Afrika.
Lykkes pilotene….ja da vil det ha en utrolig betydning for den bærekraftige delen når det gjelder skog og landbruk i UAE å det vil videre bli en referanse om man vil for hvordan man videre kan lykkes med produktet i de voldsomt utfordrende klimatiske forholda i Midtøsten.
Fin børs uke ønskes :raised_hands:

6 Likes

Salgsviljen er fortsatt upåklagelig 🫤

1 Like

Som jeg har skrevet før, det er nedgangstider. Det blir trolig resesjon i 2023.
Skal man da sitte i små selskaper som går med underskudd og på sikt trenger penger?
Kursen er nå halvert siden jeg solgte. Jeg ønsker meg inn igjen men ser ingen hast.

2 Likes

Etter denne ble postet fra @Aaleby, så tok jeg det for gitt at vi må vente litt før denne kontrakten blir meldt. Det kan virke som dette gjelder flere, for det er jo ingen som har kopiert inn dette fra rapporten: “Mawarid Desert Control has secured a contract for a strategic commercial pre-project with a significant UAE food security company for implementation commencing Q42022.”

Pareto som jeg antar er kilden til kjøpsanbefalingen har misforstått, dette er en signert kontrakt.

4 Likes

Bra for deg det Bamse…
Jeg satt når den var i kr.42.- og jeg sitter nå også.
Etterpå klokskap er tross alt en eksakt vitenskap.
Time vil show…

1 Like

Leser man gjennom linjene på rapporten så er fokuset å få signert flere avtaler enn å bekymre seg for at det må hentes penger med det første.

1 Like

Å spå resesjon i 2023 er ikke etterpåklokskap.

1 Like

Joda, du har du har sikkert rett i det. Jeg stoler på magefølelsen her.
Den har hjulpet meg opp til nå, da jeg har eid og drevet 9 aksjeselskaper gjennom ca 40 år. Alt har gått bra, ingen konkurser.Og, har det greit. Alle firmaene er solgt sitter igjen med et eiendom selskap og et holding selskap, og greit med cash. Har stor glede av dette og er ivrig. Det skal innrømmes.
Stoler fortsatt på mage følelsen, da magen er fortsatt større enn hjernen.

4 Likes

Nei muligens. Men, jeg tror på dette caset. Og, jeg tror en skal kjøpe når alle vil selge. Og, omvendt. Min greie er selvfølgelig at jeg skulle ha solgt i juletider i fjor.
Men, så er det dette med etterpå klokskap igjen.

2 Likes

Det er 1 år siden avtalen med Mawarid.
Helt ærlig, trodde dere for 1 år siden at det ikke skulle komme kontrakter av betydning gjennom Mawarid på et helt år?
Hva tror dere om 2023,- kommer det kontrakter?

1 Like

Her føler jeg det blir litt «hold ure horses»

Ref. post 1628

Salgsprosessen med myndighetene tar gjerne litt tid ( med mindre man tar shortcuts…) når man skal gå gjennom ulike beslutningstakere for de 3 hovedregionene. Så skal det videre inn i kommunale budsjettprosesser å flere av disse krever om man vill en form for mindre ( men betalte) pre-prosjekter for å tilpasse med budsjettene.

At både selskap, partnere, kjøpere, kurs & aksjonærer får en gledelig førjulstid i form av minimum dobling av kurs før vi ringer julen inn i 2023 er jeg villig til å sette store penger på .

3 Likes

Håper du har rett. Men før eller siden må de komme forbi stadiet med pre-prosjekter.

2 Likes

Nå er vi vel alle enige om det har tatt lang tid og det er nok en del som kaster kortene
for tiden, eller har kastet dem, og søker billigere inngang.

Det som skrives anngående “logistikk” innad i UAE om buddsjetter og forhandlinger gjelder også annen logistikk. En kan ikke bare pøse på med dyrking av allslags jordbruksprodukter uten og ha et apparat bak som kan bearbeide, formidle og vidersende. Det vil si lokal, nasjonal og internasjonal logistikk. Et land som importerer 90 % av forbruk har ikke et apparat som kan takle det motsatte. Det bygges ut på veien. Jeg tror at dette har forsinket mye ifb med pandemi og økonomisk uro. Der er nok USA litt lenger fremme, noe spm jeg også tror er en del av grunnen til større fremgang der. Men mat og vann må verden ha. Og før eller siden vinner DC frem.

6 Likes

Husk at børsen alltid er i forkant av forventede begivenheter. Det betyr at det i lang tid har vært priset inn at 2023 kan komme i resesjon. Når man så er oppe i elendigheten, kan gjerne børs starte opptur basert på forventning om at man innen et bestemt tidsrom kommer ut av resesjon.
Desert og lignende type selskaper har dermed i lang tid gjennomgått et betydelig fall. De faller neppe så mye mer…

3 Likes

Det JEG poster i form av din ytring av logistikk er hva som ble kommunisert i samtalen jeg hadde med «sky Joe» på presentasjons dagen. At DC velger en strategi i form av å kjøre hardt på med flere eventuelle avtaler som Limoneira enn å gå rundt å vente på en eventuell emisjon som flere kanskje tenker på ser jeg på som meget fremoverlent av selskapet. Apparatet for å ta imot slike avtaler basert på»dyrking» står klart. Det mangler bare mer wet ink før ny melding meldes.

3 Likes