Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Er det mulig at det er snakk om Barari Natural Resources her? Eller hvor kommer de spesifikt inn i bildet i forhold til Mawarid Holding?

Isåfall kan det bli hyggelige beløp* om man tar utgangspunkt i forvaltningen dems av 360 000 daddeltrær. Videre forvalter de 12 millioner øvrige trær, men sikkert ikke alle av disse 12 som trenger såpass med vann at LNC lønner seg.

(*)Om man leker med Limoneira avtalen på 1,8mnok for 4000 trær tilsvarer vel dette 450kr per tre.

2 Likes

Dette er datterselskapet til Mawarid som står for det»grønne” i selskapet som igjen utgjør i samarbeid med DC alt av piloter/prosjekter/resultater når det gjelder evaluering av LNC i UAE (mena) som igjen blir videre formidlet av Mawarid.

Litt offtopic, men var det ikke sagt på q3 at to produksjons uniter er nå i USA men resten(er det 10 stk?) er i UAE. Om det forventes raskere vei ut i markedet i USA kan vi vel muligens forvente om noen flere blir sendt over dammen. Hadde ikke noen her delt link der vi kan finne export papirer om det evt er flere som flyttes? Dette kan muligens gi en tidligere indikasjon før evt børsmeldinger om kontrakter i USA

2 Likes

Ja 10units i UAE og 2units i usa (+ en liten til piloter).

Fra q3)
«Annual LNC production per unit equals a capacity to treat 60 hectares (avg 30 liters/m2)»

Så dvs de har mulighet til 120 hectar i USA. Avtalen med Limoneira tilsvarer 40 acres(16 hectar) fordelt på to ulike områder.

Så de har vel litt å gå på før de trenger sende over flere med det aller første(?). Jeg tenker det er nok en grunn til at de fortsatt står i UAE​:+1:t3::crossed_fingers:t3:

2 Likes

De har egentlig 14 i uae. Fire er prototyper, noe jeg antar er det første clusteret (som hadde fire forskjellige enheter).

Fra q3 rapporten :

5 Likes

Korrekt. Det er ihvertfall ikke produksjonen det skal stå på med det første, men det kan vel fort snu det også!

12x60 hectares tilgjengelig for øyeblikket (forutenom de fire prototypene)=utgjør 720 hectar i året.

Regner jeg riktig når man da kan anslå at usa avtalen på 1.5mnok hos Limoneira utgjør 2,2% av tilgjengelig kapasitet?
16 / 720 * 100 = 2.22 %

16 er basert på at 40 acres utgjør 16 Hectar om kalkulatoren jeg brukte stemmer.

Selvfølgelig med mange andre variabler og faktorer som påvirker selvsagt.

2 Likes

Om de får full uttelling hos Limoneira har de vel behov for og dekke rundt 890 hectar fra slutten av neste år. Da må de nok uansett supplere med enheter om de ikke skal bruke flere år på og behandle alle trær.
Forhåpentligvis kommer det flere prøve prosjekter over nyttår og mot sommeren som fort kan ta opp kapasitet. Ikke på grunn av kapasitet per kontainer, men for få kontainere for og dekke behovene spredt rundt på flere lokasjoner før planting.

4 Likes

Ja, jeg trodde det i utgangspunktet.
Jeg trodde det ville komme noe innen rimelig tid etter at det nye selskapet var oppe og gikk.

Nå har det vist seg at at den formelle etableringen tok lang tid ( et halv år ca). I tillegg har åpenbart div andre administrative brikker i etterkant tatt tid. Vi er kanskje vel bortskjemte her oppe i nord med svært effektive prosesser, kanskje spesielt de som krever innsyn eller skal tilfredsstille ulike krav fra myndighetene. Jeg har selv noe innsikt i hvordan ting er i Italia. De er langt bak oss, og det er vel mulig at UAE er tilsvarende langt bak Italia.

I tillegg er vi nok flere som har undervurdert kompleksiteten Mawarid har å forholde seg til ift hvordan myndighetene beslutter kjøp av LNC. Jeg tror ikke dette påvirker OM LNC blir anskaffet, men det har og vil nok være fremdeles være en tidstyv, iallfall til LNC blir et allment akseptert produkt med god effekt.

Jeg er fremdeles svært sikker på at Mawarid har klare planer og ideer for hvor LNC kan gi en attraktiv kost/nytte på de enorme områdene som myndighetene eier, og som Mawarid drifter.

At kommersiell fødsel i UAE har tatt lenger tid enn antatt, tviler jeg på at er noe Desert skal få skylden for. Ingenting jeg har sett eller lest tyder på det, men kom gjerne med motargumenter.

Min teori er for øvrig at Deserts erfaringer i UAE, medfører at de holder igjen videre fremdrift i Saudi Arabia. Uansett hvor mye interesse Aramco har for LNC (“Aramco has great interest in LNC”), så bryter det med DCs filosofi å gå på SA før UAE har kommet opp i god nok fart.

13 Likes

Lå 41k åpent på salg en periode i sluttauksjonen (husker ikke kurs). Kanskje selgeren snart er ferdig.

2 Likes

Noen som har opptak/link til q3-presentasjon med Q&A?

Ligger her:
https://www.desertcontrol.com/investors

Ser ut som det bli Q/A på fredag også https://m.facebook.com/events/868654131087242/?ref_source=NOTIFICATIONS_TAB

3 Likes

Mulig jeg er blind, men der ligger kun presentasjonen og ikke Q&A? :blush:

Fikk ikke til å linke, men du ser den her på linken over:) 34:30 er QA

2 Likes

Se der ja! Da stemmer nok min samboers påstand om at jeg er udugelig til å lete…

3 Likes


14 Likes

Kommer fra jobben som


Og virker svært solid

12 Likes



14 Likes

Lang og informativ reportasje der også DCG og LNC er viet positiv oppmerksomhet! Verdt å se!

Store NBC har laget reportasjen gjennom LX News.

14 Likes