Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

En av grunnene er nok dette arrangementet

de skal vel ha ny field day om 2-3 dager? også skal det vel ansettes en ny daglig leder + selgere der borte?

1 Like

Ja, helt sikkert. Noe distanse er det dog fra Texas til Arizona (såfremt jeg hørte riktig om at han er i Texas).

Mange og gode svar fra OKS. Som alltid åpen, ærlig og med god kontroll på alle sentrale detaljer.

Selskapet har gjennomført en rivende utvikling siden notering på growth for 1,5 år siden.
Lite tyder på at det stopper nå.

4 Likes

Key takeaways for min del:

  • Dealen med Limoneira var et direkte resultat av forrige field day i Yuma
  • Det virker som de er i dialog med mange bønder/aktører i US
  • OKS forventer at pengebeholdningen dekker omtrent et års drift, noe som passer bra med forventet signering av fullskala prosjekter
  • De ser på andre muligheter for finansiering enn emisjon; grønne obligasjoner, lån, ulike former for prosjektfinansiering, tilskuddsordninger etc.
  • DC har ansatt 2 selgere med godt kontaktnett i innen landbruk i US, og er på jakt etter en til
14 Likes

Fikk ikke sett, men det betyr altså at de ikke forventer å tjene penger kommende år ?

Sa han noe av “kommersiell verdi”?

De forventer å plusse på med stadig flere forberedende prosjekter i første halvår, som skal ende opp i større kommersielle prosjekter mot slutten av året/begynnelsen av 2024. Poenget er at bøndene er seg selv nærmest, som vil si at de ikke kan sette avlingen på spill for et produkt hvor de kun har lovnader om at det skal fungere. De vil se den faktiske effekten med egne øyne før de er villige til å satse store penger. Som vil si at man det neste året (++) vil ha overtall av pre-prosjekter før man over tid vil ha større prosjekter og nye pre-prosjekter side om side.

5 Likes

Da tolker jeg det som at det ikke haster å kjøpe, også med tanke på generelle nedgangstider.

1 Like

Og da var det vel først og fremst USA han siktet til (?).
UAE er en annen historie med et annet forløp.

3 Likes

Tjaa… OKS var også klar på at de er i aktive samtaler med mange aktører i USA. Som betyr at det kan komme nye kontrakter når som helst i tiden fremover. I tillegg har man UAE, hvor MDC er fullt ut operativt og som lever sitt eget liv.

2 Likes

Vel, det var ikke min konklusjon. Kommer til å tviholde på hver eneste aksje.

Når et fullskala prosjekt først er signert kan ting skje fort. OKS gjorde et poeng av at pilotprosjektene i større grad må tilpasses vekstsesongen for plantene, for å ha kontroll på resultatene. Et fullskala prosjekt kan derimot implementeres raskt.

2 Likes

Myndighetskontrakter vil også komme etter hvert, men her anslo OKS at slike prosesser tar 1-2 år (ett av hindrene er at det først må bevilges ferske penger i budsjettet). I tillegg er det en kontinuerlig prosess på gang for å påvirke myndighetene til å innføre insentiver for å oppildne bønder og andre til å ta i bruk LNC. Eventuelt innføre påbud om bruk av LNC og/eller eventuelt lignende teknologier.

3 Likes

Skal du ha igjen ingangangen din kompis så er det vel mere smooth å ta den tilbake nå under 20 enn å risikere å må ta de på 25. Her oppfatter jeg at det kjapt kan skje ting før neste presentasjon.
Edit: Se bare på signeringen med Limoneira for 14 dager siden. Bang rett opp til 23

3 Likes

Dessuten 3 selgere på vei inn i DCA i USA. For meg er det offensiv satsing. Mye av innspillene fra OKS/DCG på Twitter, FB er fra USA. Innbiller meg at det er der det smeller først.
Men, nedslags feltet blir bredere og bredere med ting på gang i Europa.
Ja, enig at OKS hadde en fin fremføring. Og, gleder meg til 5 desember med siste nytt fra Yuma.

5 Likes

Den avtalen med mawarid fremstår vel som veldig dårlig. Ingen kontrakter men de skal eie det nye selskapet sammen. De fikk altså halve salget og rettigheter til videresalg gratis uten å forplikte seg til å bruke det selv. Dsrt control tenkte de ville få innpass i ett enormt marked men det viser seg at de bare har gitt fra seg rettighetene til salg og muligheten til å drive business i use? Eller er det for tidlig å konkludere så bastant? Ikke meningen å fornærme noen.

3 Likes

Her er du spot-on!

Hear hear

Litt for tidlig å konkludere rundt den avtalen etter min mening.

Hvis de ikke klarer å lande kontrakter og forsinkelsene fortsetter har du rett.
Hvis de klarer å lande kontrakter med det offentlige i fremtiden (krav om at selskap skal være majoritetseid av selskap fra UAE) har du feil. Du vil også ha feil om de klarer å utnytte Marawid sine ansvarsområde fremover.

Fremtiden kan ingen spå.

2 Likes

Problemet her er at du bommer totalt. Fra start til slutt. Slik man gjerne gjør når et selskap blir fulgt litt halvveis fra utsiden. Daglig leder inntrådte i posisjonen først denne uken og det er treghet i systemet i UAE som har størsteparten av skylden for at ting har tatt uforholdsmessig mye tid med å få selskapet til å bli operativt.

Hvorfor skulle ikke Mawarid Holding Investment ha interesse av at MDC blir en suksess når det beviselig finnes et stort umettet marked uten konkurrerende aktører? Og hvorfor skulle Mawarid Holding ikke ønske å ta i bruk LNC for sine prosjekter/områder når investeringen beviselig er lønnsomt for kunden?

6 Likes

Under er mitt resonnement :

4 Likes