Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 2

Du bør være obs på at dersom du selger og kjøper tilbake samme dag, så er det ikke sikkert at Skatteetaten godkjenner det som grunnlag for skattefradrag.

1 Like

Er det virkelig tilfelle? Tapet er realisert. Om man kjøper tilbake etter 1 sekund eller 1 uke burde være helt irrelevant.

Jeg er i alle fall tidligere blitt informert om at slikt salg blir definert som kun skattemotivert og kan derfor bli avvist.

Tror større selskap liker å gjøre egne kalkulasjoner før de revolusjonerer driften sin mot å stole på tall fra en plen i midt-østen :nerd_face:

1 Like

Som ikke gir mening i mitt enkle hode, for å selge må man gjøre en gang uansett. Og da vil det gå opp i opp. Sett at man kjøper x antall aksjer på kr 100 og selger for så å kjøpe tilbake på kr 50. Skatteetaten nekter å godkjenne det som grunnlag for skattefradrag. Senere går kursen tilbake til kr 100 og man selger på nytt. De nye aksjene vil ha inngang på kr 50. Skal man da plutselig måtte skatte av “fortjenesten” og bli dobbeltstraffet?

People also ask

Hvor mye får man igjen på tap av aksjer?

Hvordan føre tap på aksjer?

Kan man kjøpe og selge aksjer samme dag?

For at salgt skal godkjennes skattemessig må det være et reelt salg, noe som innebærer at man ikke må selge og kjøpe samme aksjer eller fondsandeler for nært i tid.

2 Likes

Dette er en sak som har vært omtalt i mange sammenhenger i årevis. Sikkert mange andre som kan utdype det bedre enn meg, for ikke å snakke om få det bekreftet / avkreftet hos Skatteetaten selv.

Vet at det er slik, men den praktiske konsekvensen virker merkelig. I mitt hode.

Her er f.eks. et sitat fra Nordnet:

"Er det lov å selge en aksje eller fond for så å kjøpe den igjen for å få fradrag?
For at salgt skal godkjennes skattemessig må det være et reelt salg, noe som innebærer at man ikke må selge og kjøpe samme aksjer eller fondsandeler for nært i tid.

Dvs. for å unngå gjennomskjæring fra skattemyndighetene må du ha tatt en reell kursrisiko før du kjøper aksjene tilbake. Det finnes ingen eksakt grense på hvor lenge du må være ute av aksjen, men venter du minst en uke bør du være på den sikre siden.

Kjøper du tilbake en annen aksje, slipper du å tenke på denne problemstillingen. "

En annen sak er at det er i praktiske formål bare tåpelig. Om man har nok penger er det bare å først kjøpe like mange aksjer som man eier fra før, for så å selge disse like fort. Da vil man ha realisert de eldste aksjene, som også har høyest inngang uten at skatteeaten kan si et kvekk.

En mulighet, om man har tilstrekkelig kapital som grunnlag på aksjekontoen.

Slik jeg oppfatter forsinkelsen med Mawarid å det regulatoriske med myndighetene er at Mawarid jobber på flere plan(prosjekter) der hovedfokuset/satsningsområdet med government er av langsiktig strategiske størrelser. Det er der de STORE inntektene eventuelt vil komme. I mellomtiden til den eventuelle melding fra UAE blir nok målsetningen å ha omsetning fra en rekke prosjekter i USA og globalt ala Limoneira i året som kommer.

Dette er jo helt sykt…dersom man snur på det da; kjøper først og selger samme dag (f.eks på at det er kommet en kursdrivende nyhet)…i følge den samme logikken skal man da slippe å skatte av gevinsten?

1 Like

Vel, det er Ikke jeg som har funnet på dette…

Kalles skatteplanlegging og skatteetaten liker det dårlig. Kunne funnet en artikkel på det men orker ikke lete, så du får ta ordet mitt på at det er sant.

2 Likes

Finnes det en egen tråd for temaet kanskje

3 Likes

Ikke mangel på små hint om at Limoneira er ytterst positive i sitt syn på LNC og dets muligheter

13 Likes

9 Likes

Håper Sivertsen lykkes.

Foreløpig ser det heller traurig ut med kursfall dag ut og dag inn.
Så lenge Kreml facistene kjører på, har jeg liten tro på kursoppgang.

Tapte kampen om en plass i senatet, men likevel; jungeltelegrafen jobber ufortrødent:


7 Likes