Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Dette er ikke oppkonstruert. Det er helt naturlig og normalt med slitasje og uenighet i selskapsbygging. Man trenger aldeles ikke dramatisere skiftet unødig, men det er like så ingen grunn til å late som at det ikke trolig er friksjon og utålmodighet om XYZ som ligger til grunn.

1 Like

Tror markedet vil tolke dette som at det har skjedd noe som ikke er bra og at kursen går ned 20% i morgen.

1 Like

OKS har fått sparken, sånn er det. At en CEO får sparken er aldri positivt. Kan fremdeles bli bra på lang sikt, men en bump på veien er det utvilsomt. Kunne til dels vært enig i at det ikke var sparken om det stod konkret at OKS gikk av og var tilgjengelig for selskapet en periode.

Det er fullt mulig dette bare er et naturlig skifte. Men når selskapets største aksjonær med bakgrunn fra private equity og M&A går rett inn som CEO samtidig som den tidligere lederen takker for seg etter seks år ja da er det også naturlig å vurdere strategiske årsaker bak kulissene. Dette handler ikke om å konstruere noe. Det handler om å lese signaler og forstå kontekst. Selskapet står foran et kommersielt gjennombrudd eller mulig exit og slike skifter skjer sjelden uten grunn.

1 Like

Synes det er en dels unødig svart-hvitt vurdering, bare se til NYKD sirkuset, men enig at det er noe underlig at OKS ikke fortsetter i selskapet i en eller annen rolle / funksjon om ikke det lå en eller annen uenighet til grunn. Tipper det blir volatilt som alt annet for tiden.

1 Like

Man skal være bra naiv og notorisk positiv for å mene at dette har skjedd i full harmoni og at det har vært en planlagt prosess

2 Likes

Veldig naturlig å tro at byggern OKS ville fortsette å bygge, mens PE kapitalisten ville selge til en av beilerne.

Er vel ikke uvanlig at en skifter leder når en står ved et veiskille. Spørsmålet er vel hvilket veiskille vi står ved nå som Thomas er bedre egnet enn OKS til å lede dem i?

Finansiering? Salg/Oppkjøp? Eller vekst slik narrativet til selskapet er?

James har en del verktøy i verktøykassen for å få opp mcap og selge dette videre.

Kan godt være OKS er med på et salg også, men han også skjønner at den beste til å kjøre den prosessen er, James.

Husk alle involverte her har veldig til incentiver for å skape aksjonær verdier.

1 Like

James Thomas har som CEO mye større mulighet for å få inn kapital i selskapet fra investorer i USA enn Sivertsen. Ser heller ikke bort fra at man vil notere selskapet på Nasdaq. Dette er en strategisk korrekt beslutning. Sivertsen ble selvfølgelig sur pga dette og valgte å slutte i selskapet.

(Denne som Jobbis delte tidligere passer inn i vekst-narrativet).

«We are excited to take a next step, with plans to expand into new countries that are eager to adopt our technology.»

2 Likes

Nå var det jaggu mye synsing, jeg tror, det kan være, det bør være, jeg mener osv osv.
Det beste blir nok å vente på neste kvartalsrapport, ellers kan det bli mye synsing her.
Fakta er iallefall at på papiret er James en god mann å ha som CEO med ganske mye erfaring, så får vi se I morgen om markedet også syns det.
Jeg skal verken kjøpe mer eller selge, så stresser ikke mer med det.

7 Likes

Jeg kjøpte ca 60 000 aksjer den første halvtimen idag og eier nå 115 000 aksjer. Spennende situasjon.

1 Like

En amerikansk ringrev med ekstrem erfaring i førersetet når selskapet skal penetrere verdens største marked. Man er godt vant om man skal male dette som noe særskilt negativt. Selv om det er helt fair å se fanden på lyse dagen (@Bingo123) når man får noe såpass sjokkartet servert i fanget uten særlig mye å bite i.

4 Likes

Jeg sitter jo på en del PHO aksjer også og, hva om det “samme” hadde skjedd der. Største eier Briarwood = private equity kjører sin mann i som CEO og tar over operasjonell styring.

Største eier i Desert, James= PE mann tar over som CEO og tar kontroll over det operasjonelle. Er du ikke enig at dette lukter det oppkjøp/transaksjon av?

Da kom du deg inn på topp 50:-)
Holder meg rett utenfor , i skyggen…
Men ja det er interessante tider, og svingningene i kursen viser godt når en har 100 tusen + med aksjer.

Jo, kan absolutt hende det, kjenner ikke dette selskapet like godt på noen måte (men har fulgt bittelitt med). Største eier her har ~10 %, og resten av basen virker mer sammensatt av «mindre» aktører. Min tolkning er ikke mye verdt, men følger resonnementet.

1 Like

Tenk om forklaringen bare er så enkel som at OKS hadde den sjeldne egenskapen med å kjenne sin egen begrensning? At han innså at i den fasen selskapet er i nå, ville den nye CEO kunne bidra til raskere kontrakter og dermed inntekter? OKS har vel mer å tjene på det enn de fleste her inne? Ingen tar uansett fra han den historiske æren i å ha ført selskapet frem til der det er i dag.

11 Likes

Skrev noe lignende om dette i en pm;

“Føler vel egentlig at OKS viser sin storhet på dette viset. Null ego, kun en enestående drive for å bidra på sin særegne måte. Ingen som kjenner sine styrker og begrensninger bedre heller enn ham selv, så meget mulig er dette akkurat det som måtte til for å ta det siste løftet. Skader mye mulig heller ikke å ha en amerikaner i sjefsstolen når man skal gjøre det store fremstøtet for å penetrere markedet for alvor. Selv om jeg vel følte at OKS hadde en balansert fot i begge leire på det punktet.”

“Vi er mange som har kommentert det opp gjennom, en nærmest bekymring for at han brenner lyset i begge ender ved sitt unike engasjement. Og det er vel på et vis det som har skjedd, at han har gitt alt og mer til og kjenner at det er på tide å sende stafettpinnen videre når selskapet er så godt posisjonert for videre vekst.”

“Som er det vanskeligste av alt; erkjenne i tide når nok er nok. Ikke la egoet overvinne fornuften”

Halvfullt glass tolkning, men like fullt.

6 Likes

Min vurdering er at ny ledelse trolig vil virke gunstig på aksjekursen.