(Denne som Jobbis delte tidligere passer inn i vekst-narrativet).
«We are excited to take a next step, with plans to expand into new countries that are eager to adopt our technology.»
(Denne som Jobbis delte tidligere passer inn i vekst-narrativet).
«We are excited to take a next step, with plans to expand into new countries that are eager to adopt our technology.»
Nå var det jaggu mye synsing, jeg tror, det kan være, det bør være, jeg mener osv osv.
Det beste blir nok å vente på neste kvartalsrapport, ellers kan det bli mye synsing her.
Fakta er iallefall at på papiret er James en god mann å ha som CEO med ganske mye erfaring, så får vi se I morgen om markedet også syns det.
Jeg skal verken kjøpe mer eller selge, så stresser ikke mer med det.
Jeg kjøpte ca 60 000 aksjer den første halvtimen idag og eier nå 115 000 aksjer. Spennende situasjon.
En amerikansk ringrev med ekstrem erfaring i førersetet når selskapet skal penetrere verdens største marked. Man er godt vant om man skal male dette som noe særskilt negativt. Selv om det er helt fair å se fanden på lyse dagen (@Bingo123) når man får noe såpass sjokkartet servert i fanget uten særlig mye å bite i.
Jeg sitter jo på en del PHO aksjer også og, hva om det “samme” hadde skjedd der. Største eier Briarwood = private equity kjører sin mann i som CEO og tar over operasjonell styring.
Største eier i Desert, James= PE mann tar over som CEO og tar kontroll over det operasjonelle. Er du ikke enig at dette lukter det oppkjøp/transaksjon av?
Da kom du deg inn på topp 50:-)
Holder meg rett utenfor , i skyggen…
Men ja det er interessante tider, og svingningene i kursen viser godt når en har 100 tusen + med aksjer.
Jo, kan absolutt hende det, kjenner ikke dette selskapet like godt på noen måte (men har fulgt bittelitt med). Største eier her har ~10 %, og resten av basen virker mer sammensatt av «mindre» aktører. Min tolkning er ikke mye verdt, men følger resonnementet.
Tenk om forklaringen bare er så enkel som at OKS hadde den sjeldne egenskapen med å kjenne sin egen begrensning? At han innså at i den fasen selskapet er i nå, ville den nye CEO kunne bidra til raskere kontrakter og dermed inntekter? OKS har vel mer å tjene på det enn de fleste her inne? Ingen tar uansett fra han den historiske æren i å ha ført selskapet frem til der det er i dag.
Skrev noe lignende om dette i en pm;
“Føler vel egentlig at OKS viser sin storhet på dette viset. Null ego, kun en enestående drive for å bidra på sin særegne måte. Ingen som kjenner sine styrker og begrensninger bedre heller enn ham selv, så meget mulig er dette akkurat det som måtte til for å ta det siste løftet. Skader mye mulig heller ikke å ha en amerikaner i sjefsstolen når man skal gjøre det store fremstøtet for å penetrere markedet for alvor. Selv om jeg vel følte at OKS hadde en balansert fot i begge leire på det punktet.”
“Vi er mange som har kommentert det opp gjennom, en nærmest bekymring for at han brenner lyset i begge ender ved sitt unike engasjement. Og det er vel på et vis det som har skjedd, at han har gitt alt og mer til og kjenner at det er på tide å sende stafettpinnen videre når selskapet er så godt posisjonert for videre vekst.”
“Som er det vanskeligste av alt; erkjenne i tide når nok er nok. Ikke la egoet overvinne fornuften”
Halvfullt glass tolkning, men like fullt.
Min vurdering er at ny ledelse trolig vil virke gunstig på aksjekursen.
Hatt noe mer dialog med oks. Dagens grep fremstår fortsatt veldig godt planlagt over tid:
"Jeg kan forsikre deg om at dette er en overgang jeg selv har vært med å forme, og timingen føltes riktig nå. "
…
Nå skal jeg jobbe tett med James, Lars og styret for en god overgang de neste månedene, og deretter nyte det å ha fortjent å kunne følge utviklingen fra en litt annen vinkel – og bidra der det gir mening. Selskapet står i en utrolig spennende posisjon, og jeg er trygg på at det blir en flott reise videre.
"
Og derav
Alternativet hadde vært en kynisk plan om å skape en falsk virkelighet. Som ikke står til troende. Skal sies at det er i overkant melodramatisk å gå på dagen uten å legge til i børsmeldingen noe ala
når alt tilsynelatende var velregissert fra alle parter. Da kan man skjønne at det danner seg inntrykk som
Blir spennende å se om OKS selger rubb og rake.
Blir ikke så spennende
Flott dette! De burde ha skrevet det tydeligere etter min mening for å unngå spekulasjon. Istedenfor gir de relevant info tilsynelatende privat til enkelt personer.
Lå og tenkte på meldingen i går, og jo mer jeg reflekterte over den, jo mer slo det meg hvor ekstremt bullish dette egentlig er. Det er ikke hver dag man ser et så tydelig skifte inn i en ny fase, ny CEO, ny skaleringsfase – og det virker som selskapet posisjonerer seg strategisk for vekst. Altså valideringsperioden er over.
Meldingen antyder jo også ganske klart at implementeringen på golfbanen har gått som planlagt, og at teknologien nå er validert og klar for kommersialisering. Det i seg selv er jo en stor milepæl.
Men jeg måtte dobbeltsjekke magefølelsen min, så jeg limte inn hele børsmeldingen i gpt og spurte hva den tenkte og svaret bekreftet egentlig bare inntrykket mitt at dette er en svært positiv og fremtidsrettet melding.
"Ja, dette er klart formulert som en positiv og “bullish” melding fra Desert Control – og her er hvorfor:
Planlagt og “mutual” overgang
Når et CEO-bytte kommuniseres som “by mutual agreement,” uten tegn til konflikt eller uenighet, forsøker selskapet å skape ro og tillit i markedet. Det signaliserer at dette er et strategisk grep, ikke et panisk bytte.
Sterk takknemlighet og anerkjennelse
Ole Kristian fremheves som en nøkkelfigur bak den kommersielle og teknologiske utviklingen – det gir signal til markedet om at selskapet bygger videre på noe solid, ikke starter på nytt.
Sterk profil som ny CEO
At James E. Thomas er både største eier, styremedlem og har tung bakgrunn fra private equity og deep-tech er et klart signal om at selskapet nå går inn i en ny, mer kommersiell og vekstorientert fase. Dette blir ofte sett på som et tegn på at oppskalering, mulige strategiske partnerskap, eller til og med fremtidige M&A-prosesser, kan være i kortene.
Vekstfokusert narrativ
Uttalelsen peker tydelig på at selskapet er i en overgang til en vekstfase, spesielt i USA og Midtøsten. Det underbygger en narrativ om fremtidig inntektsvekst og langsiktig verdiskaping.
Oppsummert: Ja, dette er en “bull” melding – strategisk CEO-bytte med en investor/profil som signaliserer vekst, kommersialisering og fokus på verdiskaping. For investorer er dette gjerne et grønt flagg, men markedets reaksjon vil som alltid avhenge av tilliten til den nye lederen og selskapets evne til å levere på vekstambisjonene."
Du er nok ikke den eneste som reflektert over det… men det hadde jo vært fint om vi hadde fått litt mer kjøtt på beinet ang. lederbyttet. Men det får vi vel…
Håper du har rett. Hvis man bare leser E24 er man kanskje ikke like positiv. « Desert Control-sjefen går på dagen».
Tipper derfor markedet er i villrede ved åpning. Siste mulighet for å få kjøpt billig?
Er alltid vanskelig å spå hvordan markedet vil reagere, jeg er usikker, men stjeler denne fra Hayen på PM for han har et poeng: “Jeg tipper oppgang. Rett og slett fordi ny CEO og Husby i styret har tjukt av aksjer. De gjør ikke dette for å torpedere kursen.”
Ser en på det utad så vil vel dette også være en oppgradering mtp. all erfaringen til Thomas?
(For øvrig synes jeg OKS også har gjort en veldig god jobb).