Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

120 000 på kjøp 7.5, men de trekkes kanskje før åpning?

Slutter han i DC ryker opsjonene, men fortsetter han i en rådgivende stilling kan han beholde dem. Det er jo slikt som de sikkert har blitt enige om i prosessen og ikke nødvendigvis noe de deler med oss utover det som eventuelt vises i kvartalsrapporten. Der vises vel totalen, så om det er andre endringer i opsjoner kan det bli det vanskelig å gjennomskue.

1 Like

Vesting is conditional on the option holder remaining engaged by the Company.

Fra meldingen, en av grunnene til at jeg mente her er det strategisk retning man er uenig om for tvilsomt at han slipper opsjonene frivillig, og James mest sannsynlig er en selger. Men etter dialogen haien har hatt med OKS, så tyder det vel på at han fortsatt skal være engasjert i selskapet som en ambassadør og rådgiver.

1 Like

Jeg er litt på samme tanke :
Oks har vært en god boksetrener for en talentfull utøver. Utøveren DC har, grunnet OKS solide innsats over tid bygget massivt med muskler. Dette gir nå at bokseren må rykke opp en vektklasse. I ny vektklasse er det behov for en annen type trener.

5 Likes

Min take på dette er at selskapet nå rigges for salg, så kan man mene hva man vil om det. Selskapet får inn en CEO med bakgrunn fra PE/finans som også er største eier. Det faktum at det er største eier som tar over tror jeg også signaliserer at han ikke er fornøyd med kursen og avkastningen sin.

Uansett om det har vært en konflikt eller ikke så er det positivt at en så kompetent mann kommer inn i denne fasen. Han har en helt annen tyngde når de snakker med store aktører og er godt vant med å navigere i strukturerte salgsprosesser.

Når det er sagt så vil jeg si at OKS har gjort en god jobb så lenge jeg har vært aksjonær. Har hatt en veldig god dialog med han hele veien og har satt stor pris på tilgjengeligheten hans.

8 Likes

Ser ut til at flere syns melding igår var bullish. Er mye som rører seg nå, og da vil nok ikke alle sitte på gjerdet:-)
Vi får se. Ok oppgang da.

Dersom Desert Control skulle posisjoneres for et potensielt oppkjøp, håper jeg det er en aktør innen landbruksteknologi – eller et selskap med nærliggende virksomhet – som står som kjøper. En industriell aktør vil i større grad kunne videreutvikle teknologien og skape synergier uten å gå på bekostning av DSRTs opprinnelige verdigrunnlag.

Basert på egne erfaringer som ansatt i et selskap som ble kjøpt opp av et PE-fond, ble fokuset etter oppkjøpet ekstremt profittdrevet, og man mistet mye av det langsiktige perspektivet og verdigrunnlaget som tidligere hadde skapt vekst. Det fungerte dårlig både for ansatte og selskapet som helhet – selv om det i praksis ikke nødvendigvis var negativt for eierne på kort sikt (mange fikk en fin exit etter flere år med arbeid).

Det sagt, har Desert Control hatt en ganske svak kursutvikling de siste årene, så et eierskifte kan være akkurat det som trengs for å realisere verdier. Alt i alt mener jeg at dette i utgangspunktet er utelukkende positivt for aksjen. Spørsmålet fremover blir hvordan kulturen og kjernefokuset i selskapet ivaretas dersom det blir større endringer.

4 Likes

Min tolkning av denne bevegelsen er at markedet ser positivt på å sitte i samme båt som en CEO som er storeier i et selskap. Mindre frykt for emisjoner som blir sett på som grisete ovenfor nåværende aksjonærer?

Er ikke voldsomt volum enda.

Etablert brudd med backtest over 8 må til for at det skal være et bullish sentiment i aksjen.

3 Likes

13 Likes

Står betydelig mer her

9 Likes

Ole har lagt et solid grunnlag for reisen – alt er nøye forberedt, utstyret er på plass, og kursen er satt. Han har ledet oss trygt gjennom den første etappen og sørget for en god start. Nå tar James over som ekspedisjonsleder og skal lede oss videre inn i neste fase. Vi går nå fra oppstart til vekst – fra å legge spor i snøen til å bygge veien videre. Et sterkt team og tydelig retning, nå er vi klare for å skalere og nå nye høyder.

7 Likes
3 Likes

Setter hatten min på at Ole kommer tilbake i en rolle som Chief Evangelist.
Dette er egentlig en rolle han har hatt hele tiden, nå kan han dedikere seg til den.

6 Likes

Vært kjekt å lest , men har ikke abonnement. Noen som har tilgang. Ser nå ut som alt er en fryd i Desert når det kommer til Ole Kristian. Håper han fortsetter, så hadde vært interessant å sett hva han sier til Stavanger Aftenblad.

Tror de har kampanje for 1 kr. Bare å si opp abo etterpå,

“– Jeg kommer til å være med i en overgangsfase fram til august. Nå handler det om å bidra til at selskapets eiere, kunder og andre får god kjennskap til James E. Thomas, som skal ta over stafettpinnen etter meg, sier Sivertsen til Aftenbladet.”

"Det var i en børsmelding tirsdag at Desert Control meldte at Ole Kristian Sivertsen går av som toppsjef på dagen, noe som har ført til spekulasjoner om det kan ligge noe mer dramatisk bak.

– Det er en helt naturlig ting for et selskap som er børsnotert. Vi kan ikke stå med to administrerende direktører. Og da blir det fort formulert som at den sittende sjefen trer til side på dagen. Det er overhodet ingen dramatikk bak dette. Jeg har selv vært med på å utforme denne løsningen i en prosess som har pågått en god stund, sier Sivertsen.

– Aksjekursen stiger, flere kommersielle avtaler er landet dette året, og det snakkes positivt om Desert Control i finansmiljøet. Da kan det virke som en rar timing at du gir deg nå når raketten er i ferd med å ta av?

– Vi har et veldig godt momentum i Desert Control nå. Og nettopp derfor mener jeg – og styret – at timingen er helt riktig for et skifte på toppen. Jeg har sikkert jobbet for 15 årsverk de seks årene jeg har vært sjef. Det å lede et selskap fra en idéfase til å skaleres opp til å bli et globalt børsnotert selskap, er ikke en ni til fire jobb. Den lever man med 24/7."

"– Betyr det at du har gått litt tom?

– Nei, egentlig ikke. Jeg har alltid vært kjent for å ha mye energi – og det har jeg fortsatt. Men jeg mener bestemt at det beste for Desert Control er at det kommer inn en ny sjef med et nytt blikk på ting. James har en enorm erfaring med å lede selskap i lignende posisjon og er i tillegg en skikkelig slugger på den finansielle biten. Han er utvilsomt rett mann til denne jobben.

– Så hva skal du gjøre i august?

– Da skal jeg fokusere mer på egne prosjekter som har blitt liggende i en skuff de siste seks årene. Det ser jeg fram til. Samtidig kommer jeg fortsatt til å være på eiersiden i Desert Control. Selskapet kommer alltid til å ha en spesiell plass i hjertet mitt og er mye mer enn en finansiell post, svarer Sivertsen."

"Den nye toppsjefen, James E. Thomas, er amerikaner, og han er også største eier i Desert Control med sine 10 prosent. Sivertsen beroliger de som frykter at selskapet går fra å være lokalt forankret til å flagge ut.

– Desert Control er et Stavanger-selskap med en idé fra Vassøy. Det kommer det alltid til å være. Kjernefunksjonene er på Forus hvor vi er 15 ansatte. Og hvis folk frykter at selskapet skal vannes ut, så er det bare for lokale investorer å steppe opp og investere i selskapet, sier Sivertsen og smiler."

3 Likes

Dagens melding betyr at defensive investorer nå kan sette kalenderpåminner på 12 måneder og så sjekke ståa på den golfbanen om et år da?

1 Like

https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0010963275-MERK#CompanyPressRelease-12685685

« and additional PAYS agreements with new clients progressing, the
company is well-positioned to continue building momentum and expand its presence
in the golf and turf sector.»