Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Nå skal jeg ikke være skråsikker og tar det fra husken, men mener de har sagt at de har flyttet hovedkontoret til usa, yuma, skal sjekke det ut når jeg får tid.

Står fortsatt grenseveien 21. Dvs. gamle Statoilbygget på Forus. FOMO WORKS i sammen med flere andre.

Ok, sikkert bare denne overskriften jeg hang meg opp i: https://www.farmprogress.com/soil-health/desert-control-makes-yuma-its-hq-for-americas

Men poenget mitt står

1 Like

Helt enig👍

Når forventes det økt samarbeid og nye ordre fra Limoneira? Har vel gått 6 mnd siden første ordre(?)

Den ble vel påført i april, så ikke så lenge siden. Det som jeg mener ble sagt er at det vil komme flere ordre i takt med at limoneira får åpnet områder etter fallowing programmet.

Hvis de åpner opp

Skjer nok neppe om avtalen med myndighetene forblir tilstrekkelig lukrative. Da er det mer penger i å fortsette praksisen.

1 Like

Mulig det, men forventingene til dsrt selv, er dette, OKS:” forventingene for Yuma ville være utrulling i etapper over flere år (tilpasset fallow program)”.

Limoneira skrev i sine rapporter i fjor at målsetningen var å øke fallow-programmet, så vi får se. Tviler i utgangspunktet ikke på OKS, skal sies.

Ja, vi få se, forholder meg til info fra selskapet, som jeg regner med har bedre innside info, dialog med limoneira og hvert fall mye bedre info enn det vi har. Dette skrev han til meg for noen måneder siden. ” forventingene for Yuma ville være utrulling i etapper over flere år (tilpasset fallow program) og staged roll-out”

Utfallet av fallow programmet fremover ser helt åpent ut.
Jeg har iallfall ikke funnet noen grunn til å tro noe i den ene eller andre retningen.

Såfremt jeg husker rett, så snakket oks om at det er en ny vurdering av fallow for noen av områdene til Limoneira nå i juni.

1 Like

Fikk denne også, OKS: ”Tenk også at når de tar ut en ny blokk i fallow programmet betyr det at de må fjerne all vegetasjon der slik at myndigheter ser det er helt brakk.

På sitron trær betyr det at de kjører maskiner gjennom som løfter trærne rett opp av bakken, de kjøres bort og destrueres. Det betyr at de løftes opp med røtter og jord og det hele. Og om du har LNC behandlet jorden rundt røttene røskes også dette opp og forstyrres og det er ikke sikkert nytt tre kommer til å treffe på samme sted så da betyr det ny LNC behandling når det plantes på nytt….”

Dette skriver de i januar når de publiserer kontrakten til limoneira: The continued roll-out of LNC at Limoneira is anticipated to be executed in stages aligned with ongoing fallowing and forbearance programs as part of Limoneira’s water conservation and sustainability strategy.

Så tenker det kan være lurt å forholde seg til dette.

Ja, men jeg synes det eer vanskelig å tolke dette som at vi kan forvente flere kontrakter med det første

Som sagt - oks sendte signaler om at deler av programmet er oppe til revisjon og ny status nå i juni.

1 Like

Har heller ikke sagt man kan forvente kontrakter med det første, skrev desert forventer videre utrulling sammen med fallowing programmet.

1 Like

Hvorav Limoneira sine aksjonærer forholder seg til følgende info

Tiden vil vise.

Vi får se ja:) sånn btw, så la jeg med akkurat den folien når jeg spurte OKS om dette i starten av året. Og skrev at min bekymring er at Limoneira skal legge hele produksjonen brakk, som det ser ut som i investorpresentajsonen til limoneira.

Hvor han svarte: ” Det er forøvrig ikke noe i Limoneira sin investor presentasjon som avviker fra det Desert Control kommuniserte i Q3 presentasjonen:

Turning to the stage 2 extended pre-project with Limoneira Company:

  • Limoneira started as a stage-1 technical pilot with 50 trees at the Yuma ranch in July 2022.
  • In December 2022, we deployed LNC for a commercial pre-project with 2000 trees at the Cadiz ranch, followed by 2000 trees at the Yuma ranch in Q1 this year.
  • As you know, Limoneira discontinued their farming operation in Cadiz earlier this year – and the focus of the LNC commercial pre-project consolidated into the Yuma ranch.
  • There may still be an opportunity for LNC in Cadiz when a potential new client enters a lease for the ranch. In the meantime, our focus with Limoneira remains on Yuma.
  • The performance of the LNC-treated land has consistently shown solid results for soil moisture data and water retention, and the relationship with the Limoneira team has continued to be a strong partnership with shared values and objectives.
  • This year’s harvest has been late due to a colder-than-normal start of the season, challenged by extreme temperature peaks in the later part of the year. Harvest data is, therefore, still being collected and analyzed.
  • Around the end of the year, we anticipate concluding dialogues with Limoneira, assessing the future scale and timing of extended LNC deployment for the Yuma ranch.
  • As previously communicated, the future LNC roll-out for Limoneira, based on the positive outcome of the pre-project, is anticipated to develop in stages.
  • For the Yuma ranch, such stages are likely to be linked to specific “fallowing programs” and the associated schedule for replanting of acerage as blocks gradually come out of the fallow program.
  • Sustainability is a vital cornerstone for Limoneira, and their entire team is at the forefront of how to make the best lemons in the most sustainable way - which is what the team lives and breathes every day.
  • We look forward to reaching conclusions about the next steps with Limoneira in the near future.

Her har vi hatt løpende dialog og vært i god sync med Limoneira hele tiden som du kan se.
.

Tror kanskje forvirringen her går på hvor stor prosentandel av total eiendom som maksimalt kan komme under fallow program om gangen og til enhver tid. Husk at fallow program ikke er noe nytt, Limoneira har som eksempel hatt deler av Yuma ranchen under slike program fra flere år tilbake.

At den signerte LOI på 70 000 trær i Cadiz falt bort når de la ned driften der som nevnt i Q3 oppdateringen endret selvsagt potensialet med Limoneira, og jeg mener vi gjentok at forventingene for Yuma ville være utrulling i etapper over flere år (tilpasset fallow program) og staged roll-out lå også til grunn for vurdering av finansiell runway etc.”

Her er svarene jeg fikk av OKS, når jeg lettet på min bekymring akkurat rundt dette.

På ingen måte. Faktum er at Limoneira uttaler svart på hvitt at de har ambisjoner om å inkludere alt av tilgjengelig areal i Yuma som en del av fallow-programmet. Den kommer man seg ikke unna. Cadiz var en del av den forventede totalpakken for utrulling av LNC inntil andre hensyn kom på bordet og den delen plutselig var en saga blott.

Slik er det alltid. Avgjørelser tas når tiden er moden. Og det sier seg selv at Limoneira vil velge minste motstands vei dersom myndighetene legger nok penger på bordet. Risk/reward.

OKS på sin side fremstår kronisk diffus i sin kommunikasjon omkring dette temaet. Som er forståelig.

Jeg lener egentlig i samme retning som deg, alt som kommer fra Limoneira fremover er ren bonus for min del. Men vi ser jo at markedet kan snu fort (i begge retninger, så hvem vet sånn egentlig?)

Ja, vi får bare vente å se. Er nok langt fra en optimal løsning for myndighetene å legge mye penger på bordet over tid, så vi får se om det kommer løsninger som redder litt av vannet, så de slipper dette:) Må si jeg ikke er veldig bekymret, og det virker ikke OKS heller:) Han har nok veldig mye klarere og bedre innsyn enn oss.

Bonuser kan man like.

1 Like