Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Om du bare hadde visst hvor mye Kina eier i Europa, usa og Afrika så hadde du blitt svimmel og sjokkert. Dette er et enormt selskap og meget bull mikroselskapet desert control, det kan man ikke vri og vende så mye på.

3 Likes

Ja bare de ikke har tenkt til å kopiere ideen

Veldig klar over det, har forresten bodd i Shenzhen i 5 år :wink:
Klart det er bra for DC sånn isolert sett, men vær forsiktig med hvem som har tilgang til hva.

Hvis man leser denne: https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2976404/no.uis:inspera:79027917:50081575.pdf?sequence=1

Så blir man mindre bekymring for kopiering, det er vanskelig og vil i såfall ta lang tid. Desert er milevis foran. Men ja, alt kan man sikkert være redd for at kan kopieres. Til og med oljerigger kan kopieres.

Det har vært en drøss av det innen tech og masse annet

Jepp, Mawarid kan kopiere, limoneira kan kopiere, alle kan kopiere, men det er ikke så lett og det vil ta altfor lang tid.
Som sagt, det meste kan kopieres, tror ikke det er der jeg ville ha lagt bekymringen når man investerer i vekst, scale up, oppstart. Det er en risiko i alt

Se hvilke aktører Desert jobber med nå, blant annet UN, ikke lett p kopiere samarbeid med UN.

2 Likes

Nei, samarbeid er ikke lett å kopiere, det er sant… :sweat_smile:

Tenkte mer på produktet

Et par ting de har kopiert er feks:

TGV høyhastighetstog, kjølesystemer for atomubåter, motoren til F-35, for ikke å snakke halvledere, der de har vært innom både TSMC, ASML, AMD og Intel. Dette er ytterst strengt bevoktede hemmligheter.

Det har de plukket fra hverandre og bygget opp igjen, mye lettere å kopiere.
Les denne https://uis.brage.unit.no/uis-xmlui/bitstream/handle/11250/2976404/no.uis:inspera:79027917:50081575.pdf?sequence=1

Så blir du kanskje litt mindre bekymret.
Hadde de ville kopiert så hadde de startet for lenge siden og gitt bæng i MOU. Og i tilfelle de kommer etter å kopierer og har et kvantiprodukt om 5 år, så er desert enda lenger foran. Og i tilfelle de får til et like bra produkt som desert forsker på forbedring til hele tiden. Så er markedet heldigvis gigantisk.
Dette de det siste jeg bekymrer meg for, da kan man heller bekymre seg over litt mer realistiske ting, nok av de også i en start up/scale. Min mening

2 Likes

Er dette tiden for å kjøpe seg opp med det jeg solgte fra indeks nettopp? De kunne godt ha ventet en dag til med denne meldingen. Virker veldig spennende!

1 Like

Meldingen kom jo sent i dag, så hvordan markedet tar denne nyheten får vi se i morgen tenker jeg

2 Likes

Med et STORT gjesp dessverre så lenge det ikke er snakk om penger. Melding med cash/volum er det som gjelder for Desert/markedet.

2 Likes

Ikke godt å si, et slikt samarbeid kan vel resultere i massevis?

Eller ingenting. Dette er vel bare at de snakker sammen?

What Is a Memorandum of Understanding (MOU)?

A memorandum of understanding is an agreement between two or more parties outlined in a formal document. It is not necessarily legally binding, which depends on the signatories’ intent and the language in the agreement, but signals the willingness of the parties to move forward with a contract.

Børsmelding:

Sandnes, Norway, 31 July 2024-Desert Control signs a Memorandum of Understanding (MoU) with Syngenta Crop Protection AG (“Syngenta”), part of Syngenta Group, one of the world’s largest agricultural technology companies, to explore potential synergies aimed at enhancing soil health and promoting sustainable agricultural practices. The MoU marks the beginning of a collaboration to evaluate the potential benefits of combining organic and biological additives, including advanced biostimulants from Syngenta, with Desert Control’s Liquid Natural Clay (LNC). The joint efforts will initially focus on exploratory studies and field evaluations in arid regions characterized by challenging soil conditions (sandy and fast-draining soils) and high water stress. Initial field studies are anticipated to be initiated in the Middle East region during the second half of 2024.

Ingenting på Desert sin hjemmeside, ingenting på Syngenta sin hjemmeside (til nå).

Så får markedet og forumet ellers tolke det de vil.

Hmmm, den siste halvtimen i dag indikerer at det kan bli litt action i morgen også

1 Like

Dette betyr at de skal teste og evaluere teknologiene i praktiske omgivelser før de eventuelt utvikler eller ruller ut fullskala løsninger. Kall det en pilot da, med et av verdens største selskaper innen landbruksteknologi og jordbruk. Operer vel i over 100 land. disse er gigantiske og de starter testingen allerede i år. Kan godt være markedet må ha mer kjøtt på beinet i form av betalende kontrakter som dere sier, men dette er enormt for selskapet desert control. Og bra med børsmelding, synes de kunne børsmeldt UN WFP samarbeidet også, markedet trenger info:)

2 Likes

tenkte det samme, får satse på at de bare deler know-how til hva som er essensielt for forskningen og at de har veldig klare klausuler om de inngår et videre samarbeid

Må ikke la frykten ødelegge for deg nå. Hva er det du frykter egentlig? De kommer selvsagt ikke ikke til å ut selskapshemmligheter. De kommer til å forske på hvordan LNC fungerer med deres teknologi og løsninger. Hadde kinserne ville hatt tak i LNC for å prøve å kopiere så får de tak i LNC uten å lage en MOU agreement.

Kina har så ekstremt stor tilstedeværelse i Midtøsten at jeg ser det faktisk som en fordel at det er kinesiske eiere.