Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Hvorfor stemmer ikke det?

Ser ikke noe inntekter bortsett fra 500.000 NOK

Ja, de gir inntekter, men smått i pilot fasen, fase 1 nesten nada, litt mer i fase 2, dette for å demonstrere virkning og ROI, før større inntektsgivende kontrakter kommer i neste fase. I tråd med hva selskapet har hele tiden guidet og analytikern sin forventning.

@jobbis Kan du vise til kilde som forteller om inntekter i henholdsvis fase 1 og fase 2 ?

Nei, jeg gidder ikke å lete fram, du får lese litt selv eller la være å stole på meg, går helt fint

Pilotinntekter er peanuts Bingo.
Fokuset er uansett feil. Det er ikke piloter de kan eller skal leve av.
Rett blikket mot alt som skjer i selskapet og sannsynligheten for kommersiell forløsning.

Poenget er at det viser mye mer commitment hvis kundene faktisk betaler for pilotene. Det øker også sjansene for at de ender opp som kontrakter vesentlig hvis de på forhånd definerer suksesskriterier.
Det kryr av selgere rundt omkring som skryter av alle mulighetene de sitter på. Det som teller er faktiske kontrakter de klarer å lande og hvilken close rate de har

2 Likes

De sier det i en av rapportene eller presentasjonene, husker ikke hvilken, men der de går gjennom hvordan de skal tjene penger på dette og inntektspotensiale.

Fra rapporten som pågår å denne er fin:
53% økning i salg av LNC. Leveringsvolumet har økt enda mere noe som tyder på at de har klart å selge produktet for lavere pris pga lavere produksjon og applikasjons kostnader.

1 Like

OKS er veldig god på å snakke om alle muligheter
Ikke så sterk når han får spørsmål om emi og når de skal begynne å tjene penger
Synes også det litt vrient å tolke svaret på spørsmålet om Desert Control er involvert i disse enorme park prosjektene i UAE. Det ble veldig vagt.
Men så lenge disse mulighetene resulterer i faktiske kontrakter så ser jo fremtiden spennende ut. Nå har selskapet lagt press på seg selv og må levere kontrakter herfra og ut året. Hvis ikke mister de mye kredibilitet.

2 Likes

Mye bra her, absolutt. Mye som skjer.
Dessverre viser kursen at det må kontrakter og inntekter til før noe skjer der. Får håpe de lander en kontrakt før året er omme.

1 Like

Enig at når selskapet sier de vil heller underkommunisere og overlevere, skal de være rimelig sikker på at det kommer kontrakt før året er omme. Og hvis de da ikke får til dette, så vil de miste troverdighet. En troverdighet som virker å være tynnslitt etter UAE problemene i 2021, og skal de klare å bygge opp troverdigheten igjen så må slike guidinger holde. Golf segmentet er jo ikke de største kontraktene, men det er mange golfbaner, så det baner vei for mange fler. Og da er det helle ikke lenge til landbruk kommer, som også da markedet vil tro mer på kommer.

1 Like

Oppsummerer mer eller mindre på en prikk hvorfor jeg har valgt å stå på sidelinjen inntil ting begynner å materalisere seg mer enn fagre ord og underliggende muligheter. Betviler i utgangspunktet ikke at OKS er hel ved, overhodet. Men han bidro sterkt til å forlede markedet til å tro at alt var i skjønneste orden i UAE. At det kun handlet om treghet i systemet. Og her er man ved kjernen av utfordringen. Evnen til å spre entusiasme uten at det blir til hinder for løpende realitetsorientering underveis.

Har nok blitt mer risikoaverse av meg og mister heller en oppgang på 100% om det betyr at startskuddet er i gang for alvor enn å få virkeligheten midt i fleisen. Selv om det strengt tatt burde ordne seg denne gangen. Sett i lys av alt som er i gjære.

1 Like

Ja tenker den kommer til å fortsatt være blytung inntil de beviser at det er mer enn fagre ord. Så blir det et spill på om disse kontraktsmeldingene faktisk kommer eller ei

Er mye mer enn fagre ord nå, imo. Når er drt backet opp av piloter, potensielle kunder, implementeringer, etc. tidligere var det er håp om at dette skulle skje. Det jeg ser er at det var fundamental nedgang fra 2021-22, ansatte ble sparket, strategiske gjennomgang, ting tok tid, og kurs falt, nå ansettes det, ting går mye raskere enn var jeg trodde, fundamental oppgang og tror kursen vil følge etter. Konsolidert lenge nå, så vi trenger den triggeren som skaper håp og tro i markedet igjen, kanskje kontrakt, kanskje UN pilot, kanskje strategisk samarbeid med en av de større amerikanske landbrukselskapene, vet ikke, men tror det er bare en trigger som mangler før fomoen begynner igjen. Negativiteten har bunnet, imo, hvor er alle som var inne og snakket positivt om selskapet i den tiden. De er borte vekk, den tiden kommer nok tilbake:)

En ting er sikkert:
Dette caset har alt i seg til å kunne snu brutalt raskt oppover. Når markedet er enormt, løsningen lett lar seg skalere, så er 350 mill i selskapsverdi ganske beskjedent.

Det bygger seg opp et trykk med:

  • 38 piloter hvorav 6 i fase 2. Golfsegmentet (12 piloter og økende )er enkelt å penetrere og med stort inntektspotensiale
  • sterke resultater hos piloter som har implementert lnc - legg merke til grafer og søyler basert på sensordata
  • LNC vil trolig nyte hyggelig oppmerksomhet på COP16 i desember
  • LNC er aktuell for de gigantiske parkene som nå bygges i Saudi ( millioner med trær)
  • Selskapet melder kontrakter mot slutten av året.
  • Pilot Verdens Matvareprogram i løpet av høsten.
  • +++++

Det er snakk om relativt kort tid før sikre tegn på kommersielt gjennomslag, med sannsynlig akselererende utvikling deretter.

5 Likes

Jeg er en av de som har sittet på sidelinjen å ventet på første inngang. Jeg ønsket meg en stor feit kontrakt for selskapet med godt volum før jeg tok plass slik at markedet endelig kunne ha validert Desert Control fundamentalt drivverdig. Med dagens rapport er jeg mer optimistisk enn jeg har vært på lenge. Kan selv leve godt med enn oppgang på 100% før inngang, men for egen investering har jeg bestemt meg for å så smått begynne å liste meg inn igjen får året er omme fordi jeg lett kan se for meg at det vil materialisere seg helt ok ut i 25’

2 Likes

noen som har tilgang og kan dele aksjonærelisten m/topp 50?

De siste optimistene fra den tiden, på kurs 40,- har solgt, negativiteten har bunne og vi har skrapt bunnen en god stund, når venter jeg bare på optimismen kommer tilbake igjen, for den vil komme om selskapet fortsetter å overlevere sånn som dette, trenger ikke overlevere en gang, kun levere som guidet. Så får man heller ta en ny vurdering når Fomoen har kommet tilbake:) dette er selvfølgelig hvis selskapet fortsetter og levere fundamentalt. Starter med UN pilot kontrakt og golf kontrakt, dette skal de levere før nyttår. Bommer de, skal jeg vurdere å selge.

Helt enig. Uten at det oppstår noe umiddelbart indre jag om å hoppe på toget fortere enn fy. Inntektssiden er fortsatt rimelig i det blå. Antall piloter er et varsku om en potensiell underliggende trykkoker, men TTT er fortsatt i spotlyset. Blir spennende fremover. DC har aldri vært nærmere gjennombruddet. Hvor nært er det store spørsmålet.

Så ja, deler nok @Accountant sine tanker. Så gjenstår det å se om man velger å vente på

eller prøver å time en inngang i forkant.

2 Likes