Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Ok, nei bare glem den da:)

Ser ut som momentumet oppover er erstattet av salgspress…

Ja, det gjelder vel å sitte på hendene da om en har tro på at det kommer nyheter snart. :upside_down_face:

Er jo litt irriterende at når man har litt momentum oppover så kommer en større selger å legger demper på det hele, men dette har vi vel blitt vant til nå:/ Synes kursen holder seg godt så langt da, tross alt.
Er jo litt usikkerhet kortsiktig om Nina er fornøyd med 500k eller skal hun ut med alt?, trenger hu virkelig pengene så kanskje hun legger seg lavere? Hun fikk lokket fram flere selgere, men om selskapet holder guidingen framover så tror jeg ikke dette kommer til å stoppe interessen, og at vi da på sikt skal blåse gjennom. Jeg er ikke så bekymret for selgerne, da er jeg mer bekymret for om desert skal klare å holde guidingen de har satt, og der tror jeg også det ligger en liten usikkerhet i markedet, derfor prises aksjen meget lavt i forhold til potensialet. IMO

1 Like

Ok så det var ikke bare de 7000 aksjene nei…

Det er jo selvfølgelig den blokken på 500k som ble lagt på 8,- det ble plukket 7k fra den på mandag. Det ble tatt 150k av den på tirsdag, det kommer på listen i kveld. Hva tenkte du?

1 Like

Håpet på at hun bare skulle selge litt fordi hun trengte cash. Får håpe ikke de to andre setter i gang også da

Jeg tenker vi skal ta med oss at disse har arvet high risk aksjer.

Hadde jeg arvet mine foreldre sine aksjer ville nok jeg også solgt deler av aksjene i hvert fall.

Men tenker uansett det er selskapet som må levere. Tror ikke vi blir rike på et luftsslott her.

Vel så spennende blir det vel å se hvem det er som har økt posisjonene sine. Det har jo gått litt aksjer fra bulken allerede.

Dette er selvsagt kortsiktig støy, kjedelig kortsiktig, men betyr absolutt ingenting for det fundamentale og det langsiktige løp som vi har investert for, ikke sant, Bingo? Det som betyr noe for kursen langsiktig er om selskapet leverer framover eller ikke.

1 Like

Hvis de selger seg ut av selskapet som forvalter farens oppfinnelse så er ikke det noe godt tegn. Men som sagt, får håpe det bare er Nina

Det betyr absolutt ingenting, hun har ingen rolle i selskapet. Hva hadde du gjort om du hadde fått 1 500 000 aksjer, verdi på 12 mill i arv? Hvordan er økonomien til Nina, dette er helt vanlige folk som plutselig har fått 12 mill i verdier. Det er et helt nøytralt tegn. Dumper noen av innsiderne så er det ikke så godt tegn.

6 Likes

Hadde likt enda bedre om de beholdt aksjene
Men dette er det ikke noe vits i å diskutere videre

Hadde likt enda bedre om de kjøpte 500k, men økonomien til den vanlige mann i gata er forskjellig. Hva hadde du gjort? hadde du ikke solgt litt?

Jeg hadde kvittet meg med det jeg har av lån, pusset opp resten av boligen, kanskje kjøpt en utleieleilighet og flyttet en god del over i indeks for å få en sånn passe risikoeksponering :grimacing::raised_hand:

Litt off topic.

Men hvordan blir det med skatt på Nina egentlig?

Trenger hun kun å betale 37.8% i skatt på realisering av aksjene hun har arvet?
Eller er det noe form for arveskatt som må betales også for dette?

Uten å ha sett på problemstillingen så antar jeg hun arver inngangsverdien på aksjene :slightly_smiling_face:. Det er ikke skatt på arv i Norge (antar hun heller ikke er skattepliktig til utlandet)

2 Likes

Som Tronni skriver:

• ikke skatt på arv
  • Skatt ift inngangsverdi
  • Olesen senior har i praksis nær 0,- i inngangsverdi = ca 37,8% skatt på hele salgssummen

Så er det en faktor at salg er gjort av et AS, noe som påvirker siste punkt

3 Likes

Momentumet har blitt drevet omtrent utelukkende av to aktører, Tandsæther (dyktig aksjeplukker) og C-S Holding. Førstnevnte med 122k, sistnevnte 200k (inkludert PSC Capital). Vil vise seg hvem som plukket tungt i går. Alt for typisk at det dyrekjøpte momentumet skulle bli tatt lurven av med en gigablokk tilsvarende Brage den gangen hvor kursen var klar til å suse forbi kr 10. Spent på langsiktigheten til de nevnte aktørene og om de har mer skyts på lager.

2 Likes

Forskjellen nå er at renten har toppet, momentet endret og selskapet nærmere. Selskapet kan ikke sammenlignes nå med da Brage solgte.
Vekstskålen heller ganske mye mer på siden der en dyktig aksjeplukker kjøper, enn at Nina med null rolle i selskapet og kanskje aldri har eid en aksje i sitt liv, vil ha litt av arven på bok.

Sier jo litt da, når 2 aktører som vil ha litt aksjer må kjøpe aksjen såpass mye opp, er ikke mange selgere under 7, lavt 6,-. Så om det fundamentale fortsetter, så vil forventninger fortsette også snakker vi om store selgere på 10, også på 15, også på 20,-. Fundamentale som betyr noe her nå. Selv med en større selger på 8,- er den langsiktige tendens opp så lenge det fundamentale utvikles.

5 Likes

Den langsiktige tendensen er ned. Kortsiktig har vi konsolidering.