Meg bekjent har de ikke hatt noen som helst rolle i selskapet utenom en av sønnene. Så må vel anses som å vinne i lotto for de. Edit:Hva de får og ikke får «over kjøkkenbordet» er bare spekulasjoner.
Tror nok Saudi Desert Control som hamstrer for millioner nå har mer kontroll på hva som skjer
Du trenger ikke ha en definert rolle i et selskap for å få tilgang til informasjon som er avgjørende for om det er lurt å selge eller kjøpe, dersom du er i nær slekt med noen av dem i ledelsen.
Aner ikke hva Ole Morten gjør, men han sitter ikke i styret eller ledelsen, så rasjonale er at Ole Morten har hvisket over kjøkkenbordet, derfor kaster arvingene, mens han selv sitter på sine aksjer? Samtidig hamstres det aksjer nedi Midtøsten av de som sitter head on. høres litt merkelig ut.
Synes kun det er rart at de selger så tett opp mot forventet kommersielt gjennombrudd. Arvinger kan ofte ha tilgang til like god informasjon som innsidere.
Veldig rart, også samtidig da, kan være det først er nok omsetning til at de kommer seg ut. Tror ikke de har veldig kjennskap eller forhold til selskapet, annet enn at deres far er gründer da. Setter kjøpene til SDC skyhøyt over salgene til arvingene. Hadde noe vært galt hadde vel ikke de kjøpt? Og hadde arvingene visst noe så hadde det vært gjennom Ole Morten og da hadde vel han også solgt?
Hadde jeg arvet mange millioner i høyrisikoaksjer ville jeg også ha solgt en god del og betalt ned boliglån og diversifisert en god del i indeksfond osv. Føles mer ut som om det er det som skjer her, enn at «arvingene dumper i panikk over at vi skal til 0».
Samtidig har Desert og LNC akkurat vært sentral på en internasjonal messe og tilsynelatende inngått avtaler med store selskaper og myndighetsorganisasjoner. Og et av selskapene som har inngått avtaler hamstrer aksjer…
Det finnes tusen gode grunner for å selge en aksje, det finnes kun en god for å kjøpe den.
Behøver ikke være rarere enn at de ønsker å cashe ut penger til ting de trenger.
Ingen indikasjoner på at de har vært verken interessert i selskapet eller tett på informasjonsstrømmen
Det er vel egentlig mere betenkelig at tidl. styreleder selger, men går kanskje litt opp i opp når aksjene går til annen «innsider».
Definitivt, men vedkommende er vel ikke av typen som svømmer i penger. Så kjøper sånn sett denne:
Jeg kjenner ikke til Akva, så jeg skal ikke mene noe om det.
Poenget var mer at da venter ikke tidl. styreleder noen kurseksplosjon i nærmeste fremtid (for de som tenker kortsiktig, og da har en kanskje tid enda for å laste opp med flere aksjer). Uansett veldig greit at aksjene blir sittende på lange hender hos SDC.
Tror ikke man skal vektlegge tidligere styreleders ferdigheter i aksjemarkedet noe særlig. Forferdelig svakt at de ikke hentet mer penger under hypen, og tenk at han ikke solgte noe (tror jeg ihvertfall). Styrke for DSRT at han forsvant imo. Bare tenk så svak jobb de gjorde i forkant av uae satsingen. Han har fått altfor lite kritikk.
Se siste Q fra Akva, måtte waive covenant pga brudd på leverage. Stemmer godt med at Nesse fort må ha penger for å delta i refinansiering.
Kan det tenkes at OKS (som har vært strategisk lokalisert) har dratt i noen tråder for å hjelpe to tidligere styremedlemmer til å bli kvitt større mengder i et illikvid marked uten å fullstendig smadre kursen og at det er delvis dette som har vært utgangspunktet for kjøpene fra H-EART? 🤷
Jeg lener også litt i den retningen siden det er bulkene de har kjøpt.
Det som heller mot er at kjøpene har blitt gjennomført nærmest on the go, til vidt forskjellig kurs.
OKS trenger vel ikke å ha vært mellomledd i forhandlingene? Bulkene lå vel ikke ut noe særlig før de ble snappet opp?
Tanken var at den aktive igangsetteren har mer vært Hjellvik og Nesse enn H-EART og at det er OKS som har formidlet mulighetene. Men da ville nok kjøpene blitt gjennomført på en helt annen måte utenfor børs. Så nei, bomskudd av et tankespinn fra min side.
Heller ikke mot noen teorier, sånn egentlig. Kun ute etter å forstå motivasjonen som ligger bak. Sliter fortsatt med at “det er volum til salgs” fremstår i overkant lemfeldig. Selv om det åpenbart kan vise seg å implisitt stemme når alt kommer til alt.
Det er jo egentlig en like plausibel teori at SDC kjøper seg opp i DSRT som investering hvis de tror eller har en overbevisning av en eller annen grunn at Mawarid skal kjøpe de opp. Ikke for å stoppe de, men kanskje de ser en mulighet for å få til et samarbeid eller eierandel. De har jo tross alt noen units uansett som Mawarid ikke kan ta fra de… Videre så er jo selskapet bak Mawarid, Alpha Dhabi, et selskap som kjøper opp andre selskap «hele» tiden, så de er meget drevne. Om OKS er med eller ei videre, og om man ikke blir like populære globalt tror jeg evt Mawarid bryr seg lite om. De har et mer enn stort nok marked i sin region.