Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Tenker på denne, de har skrevet at capex for Desert control er 500 000 usd for en produksjonsenhet som kan behandle 4 golfbaner. Det er feil, 500 000usd er det de regner med de kan selge en produksjonsenhet for til partnere, der blir salgskost - capex ren inntekt.

Så kan man sjekke golfbane regnestykket, stemmer dette? Og 1 enhet kan vel fort ta flere enn 4 golfbaner. Det var vel et vedlikeholds rom der på et par måneder 2 ganger i året der golfbanene tar noen dager vedlikehold, så regner med at alle ikke har det på akkurat de samme dagene, også kunne det være baner som det var litt mer kritisk å spare vann som kunne tilpasse seg tilgjengelighet? Sa ikke OKS det på presentasjonen?

Ja, kommer an på vedlikeholdsvinduet.

Den nye enheten bruker ca to dager på å behandle en 18-hulls golfbane.
Det er mao ikke enheten som begrenser antall baner som kan behandles, men hvor overlappende/kolliderende de ulike vedlikeholdsvinduene er.

Nå sa for øvrig oks idag, at det er golfbaner som ser det lønnsomt å flytte /ha ekstra vedlikeholdsvindu for å få påført LNC…

2 Likes

Ser ikke ut som noen bryr seg spesielt og det har heller kanskje ikke veldig stor betydning hva Arctic skriver. Men her har de 500k capex fordelt på 4 baner og vannkostnad på 1500usd per acre.

Siste golfkontrakten så betalte Berkley 4000 usd per acre i vann.

Så etter mer sannsynlig scenario er kanskje at de klarer 6 golfbaner per enhet, de bruker 2-3 dager på en påføring og de har 4-6 mnd vindu å påføre, så mulig 6 er konservativt også. Og hvis vi tar 2500 i vannkostnad, godt ned fra det Berkley og andre baner i California betaler, men 1000 usd mer enn i Arctic analyse, så ser vi hvilken betydning dette har.

Arctic sin analyse er i overkant konservativ imo, i tilegg har de feil tall i capex, salgspris istede for byggepris.

Dette er med 30% vannbesparelse.

For ikke å nevne at utstyret kan jo brukes på mere enn bare golfbaner :v:

Tenkt å informere dem? Kan ha betydning

Jeg regner med de bruker disse enhetene på tvers av organisasjonen, så hvorfor skal de selge dem? Det er vel en Capex kost som er nødvendig for å drifte selskapet eller misser jeg noe her? Kundene betaler vel kun for påført LNC og ikke for selve produksjonsenheten?

1 Like

Til partnere i midøsten, SDC og Mawarid/Soyl. De har estimert at de kan få inn 500 tusen usd på. Mener byggekost er 250 tusen usd. De vil produsere enheter til eget bruk som går på tvers av organisasjonen og produsere for salg til partnerne i midtøsten. Kundene betaler kun for påført mengde LNC.

1 Like

Ja, det er endel kål i regnestykket.

Kostnaden for lnc enhet er hensyntatt (ganske feil), mens utgiftene til lnc per oppdrag (pris per acre) er utelatt (feil)

1 Like

Så fasiten er ikke 500.000 USD og heller ikke 250.000 USD som utgift, men 250.000 USD i inntekt?

I analysen står 500.000 USD som utgift.
Mens produksjonsutgift er 250.000 USD.
Denne selges til lisenspartner for 500.000 USD.
Gevinst på pluss-siden for Desert Control = 250.000 USD og ikke 500.000 USD i utgift på minussiden.

Feilen i regnestykket er dermed ikke bare 250.000 USD eller 500.000 USD men hele 750.000 USD mellom hva som står i analysen og hva som er korrekt. …og det er PR. ENHET og i Desert Control sin disfavør og dermed også vår, aksjonærenes!

Det er stygt avvik av betydning!

1 Like

Litt enkelt sagt:
Salg av to enheter til Midtøsten, gir at Dc kan sende to enheter “gratis” til Dc usa

(dc forventer bestilling fra Midtøsten på minst to lnc enheter)

3 Likes

Med det som nå ligger til grunn, er det vell sannsynlig at vi får en liten opptur når disse arvingene har solgt seg ut? Noen reprising er nok et stykke frem, men har fylt på en del her rundt 5kr. Med de relativt lange brillene på her, så har jeg tro på dsrt!

1 Like

Et usikkerhetsmoment er om de skal ut med alt. I følge noen som hadde vært i kontakt med den ene skulle hun ikke selge alt om jeg husker rett.

Ikke SENDE dem gratis, men PRODUSERE dem gratis faktisk! :slight_smile:

1 Like

Når det gjelder det å rope hurra for en projisert omsetning på 19 mill kr i år, tenkte jeg på P/S. Aksjen er veldig dyr i er forhold til en slik omsetning. Selve beløpet er peanuts for et selskap som vel burde ha tjent et slik beløp i alle fall i 1922? En bygde raskt 12 produksjonsenheter for å teste hvor raskt en kunne bygge dem når den eksplosive etterspørselen kom, slik jeg oppfattet det. Det er komi-tragisk å tenke på hvor langt fra virkeligheten selskapets ledelse befant seg. Men jeg synes det er imponerende hvor store fremskritt som har blitt gjort på ulike måter siden. Selv solgte jeg mine ca 80 000 aksjer for ca 400 000 kr tidlig i desember så vidt jeg husker for å kjøpe aksjer i et amerikansk selskap med god lønnsomhet og fabelaktige utsikter til rask vekst. Siden er kursen ca. firedoblet. En kommentator ser poteisiale for nærmere en tidobling av dagens kurs i løpet av 1-2 år.

Hmmm…skjønner vel ikke helt poenget med dette innlegget med mindre poenget er å vise frem egen fortreffelighet

3 Likes

Ja, analysen er basert på feil premisser.
Jeg har sendt mail til OKS for å dobbeltsjekke dette.

OKS:
"Vi har kjørt salgspris på den forrige generasjon units på $1M per cluster (ett cluster var 4 container units med 15k l/hr hver totalt 60,000 liter i timen kapasitet).

Målsetning for ny unit på >120,000 liter i timen kapasitet er salgspris til partnere på $500k. "

Jeg spurte om hva det kostet å produsere en ny enhet og da svarte han:
“Vi ville være i en dårlig forhandlingsposisjon med partnere dersom vi opplyste offentlig om marginer på units.”

Men han sa vel på webcasten at det kostet 1/4 å produsere de nye i forhold til de gamle, de gamle mener jeg han har sagt tidligere kostet 500 000 usd, så man kan anta at de nye koster mellom 125 000 - 250 000,- usd en plass.

Så den analysen, burde oppdateres, dette er en åpenbar feil. Vannkostnaden for golfbanene er jo også ekstremt lav i den analysen. 1500 usd/acre. Når reell kostnad er opp mot 4000 usd/acre. Og det er 950 golfbaner i California med samme vannkostnader.

3 Likes

på hvilken som helst måte er dette relevant eller interessant for forumet her? jeg ser du stadig vekk nevner at du har gjort det bra i andre investeringer

3 Likes

Takk, da gir det mening. Bygger DSRT disse selv, eller bygges det av en noen andre på bestilling?

Indrefileten, Black box, innovasjonen bygger de selv, resten på bestilling. Mener det tok 2-3 måneder å produsere en enhet.

1 Like