Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Jeg tror også de ville meldt flere bestillinger

Kan godt være de gjør det, men det er ikke spesielt overraskende om de ikke gjør det.

Håper de også snart begynner å tenke på å skifte børs.
Jeg tror det kunne åpnet mye ang tilgang til kapital.

Tenker de skal ut av Norge, ingen grunn til å være notert her.

Ihvertfall ut av “growth”.

Ja, men jeg tipper James vil ha det notert i et større marked enn Norge. Største eiere har ingen forhold til Norge, Norge er lite og illikvid. Growth er som otc, så om man tar det av growth og kjører en IPO i usa eller saudi, tror jeg de kan få en helt annen prising og investorinteresse. Da kan man hente penger til å skalere raskt. Dette er feltet til James, så er fort en av grunnnene til at han tar over styringen av skuta.

2 Likes

Ja, helt enig, den andedammen vi har her oppe har særs liten interesse fra utlandet for andre ting enn offshore.

Ja, det eneste rette er å notere selskapet på en børs som vil verdsette selskapet ut i fra at de sitter med en ny revolusjonerende teknologi for tørkerammede landarealer, landbruk og sport- og golfarenaer.

Børsen her hjemme verdsetter dette selskapet foreløpig som en pølsebod, selv om det ligger kontrakter for milliard beløp i pipen. Børs i USA har tradisjoner for vurdere dette anderledes.

2 Likes
1 Like

Hva legger dere i dette? Vi vet at LNC har blitt prøvd av flere av disse prosjektene/institusjonene, men mener han at alle kan potensielt bruke det i fremtiden? Hvis han mener at alle som er nevnt her bruker eller har inngått kontrakter om bruk av LNC er det helt sinnssykt. Inntektspotensialet for Desert control vil være mangegangern av mcap på relativt kort sikt.

Det er vanskelig å finne gode argumenter for at LNC ikke skal bli brukt hvert fall. Det har tatt tid å komme hit og vi er ikke helt der enda heller, men vi er såpass nærme at man kan begynne å drømme igjen. Jeg først se den nye enheten på plass, deretter utvide med flere. Også er det bare å gønne på. Kapasiteten til den nye enheten har vist seg å være gamechanging

6 Likes

3 Likes

Det springende punktet er vel i hvilken grad forfatteren får gjennomslag for sine synspunkter hos bevilgende myndigheter. Inntektene inntil nå tyder på at det foreløpig har blitt produsert lite LNC i Saudi Arabia.

1 Like
3 Likes

Om man forutsetter at LNC har eksakt lik påvirkning på alt av brokkoliproduksjon i California uavhengig av type jordsmonn:

:broccoli: Inntekter fra brokkoliproduksjon i California

Ifølge USDA’s 2024-rapport var den totale verdien av brokkoliproduksjonen i USA 1,09 milliarder USD, en økning på 9 % fra året før. California står for omtrent 90 % av denne produksjonen, noe som tilsvarer rundt 980 millioner USD i inntekter fra brokkoli alene.([bluebookservices.com][1])

14 % økning i yield i California, basert på 2024-tall:

Utgangspunkt – California brokkoli 2024

• Areal: 99 000 acres
  • Yield: 13,5 millioner CWT
  • Pris per CWT: $80,74
  • Inntekt: $1,09 milliarder

Med 14 % høyere yield

• Ny produksjon = 13,5 mill × 1,14 = 15,39 millioner CWT
  • Ny inntekt = 15,39 mill × $80,74 = $1,243 milliarder

Økt inntekt

• $1,243 mrd – $1,09 mrd = $153 millioner økning

Oppsummert:

En 14 % økning i avling med LNC gir en estimert ekstra inntekt på ca. $153 millioner i California, forutsatt samme pris og kvalitet.

3 Likes

Nøkkelen her blir vel å kunne levere så kostnadseffektivt som mulig (som virker som om det har vært et fokusområde på utviklingssiden frem til nå).

Hvor mye vil det koste pr acre å påføre LNC med den nye enheten?

Avhengig av type vekst.

Selskapet har ikke opplyst kostnad, men det er mulig (hvis man har brukt (for) mye tid på caset) å beregne seg frem til div priser og kostnad

Redigert :

Så kan “vil det koste” selvfølgelig tolkes på to måter.
Kostnad for kunde eller for DC.

For kunde (golf/landskap) har dc snakket om 5 cent per liter. Ved behandling av en golfbane går det med ca 20 liter lnc per m2,mao 1 usd i pris. Per acre snakker vi da om ca 4000 usd.

Marginen er opplyst til mer enn 50%, noe som stemmer godt med mine beregninger (oppgitte tall satt opp mot hverandre).

For dadler er regnestykke et annet.

3 Likes

Takk for svar! Hvis kostnadene for broccoli hadde vært de samme som for golfbaner, kan et grovt anslag tilsi break-even hvis jeg ikke har gjort noen feil.