Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Det er gjort/gjøres tester for lnc på div vekster: paprika, gulrot, alfalfa og også (?) selleri.

Men fokuset for Desert pt er på golf og trær.
Trær = druer til vin, sitrusfrukter, dadler og mandler. Avocado kan også være aktuelt siden de bruker mye vann, men endel av de dyrkes i rikt jordsmonn (ikke såkalt “sandy soil”)

Jeg har en høyst spekulativ teori om hva som skjer med Ole Kristian Sivertsen fremover.

Jeg er usikker på hvor mye jeg tror på den, men finner særdeles mange momenter(listen er veldig lang) som støtter opp under dette :

Ole Kristian Sivertsen har fått en høyt plassert stilling (“a vantage point”) innen bærekraft eksternt, typisk FN/WFP eller evt Syngenta/Bayer.
En mulighet som var for interessant til å takke nei, og som passer bra (“timingen er god”) siden Desert Control er helt modent som case. Selskapet er klar for de store oppgavene (ny enhet klar, lnc validert, gjennombrudd i flere markedssegment+), og da er det ikke lenger behov for at han har hendene inne i alt.

Engasjementet hans for LNC, jord, vann og bærekraft er sterkt. I rett posisjon kan han utgjøre en betydelig og positiv forskjell, for kloden og LNC, fra en helt annen innfallsvinkel enn idag.

8 Likes

Enig. Har tenkt på det samme en stund. Han har jobbet svært mye, har skaffet seg et stort kontaktnett, har vist at han duger, er svært engasjert og er moden for å gå videre til et annet nivå. Passer perfekt med utviklingen i DC.

3 Likes
7 Likes
5 Likes
6 Likes
5 Likes

Ikke stor salgsvilje under 7 kr, og blir spennende med update fra James på Mandag. :slight_smile: Kanskje han får spørsmål om notering i USA…

2 Likes

Blir veldig spennende. Også i forhold til valg av format. Grad av åpenhet.

Er det noen som har forventninger til rapporten på mandag?

Finansielt er det lite nytt å forvente, alle vet at selskapet har et kvartalsvis burnrate på rundt 15 millioner og at de har cash ut fjerde kvartal uten inntekter medberegnet. Det mest interessante blir derfor den fundamentale utviklingen og hvor raskt de kan vokse og generere mer inntekter.

Tenker spesielt da på daddel og golf. Har de flere daddel prosjekter pågang og har de rulle ut eller skal rulle ut mer til oasis den nærmeste tiden. Blir også spennende å høre hvor mange golfkontrakter selskapet forventer å lande i løpet av de kommende månedene.

Vi får vel også en oppdatering på status for den nye produksjonsenheten.

Og sist men ikke minst blir det interessant å se om den nye CEOen vil dele mer konkret om den strategiske retningen fremover, eller om han foreløpig velger å ikke avsløre for mye. For en plan har han.

6 Likes

Jeg synes kanskje det er lite interessant om vi fårvite noe om hva vi kan vente oss fra Saudi Arabia.

Jeg syns det blir spennende å se hvordan trenden er. Hvor mye mere tjener Desert Control fra kvartal til kvartal nå.
Håper vi får noe info om hva som skjer i Saudi Desert og Soyl. Revenue hvor mye??
Blir spennende. Golfkontakter . Hva har det betydd å få myndighetene i Arizona og Los Angeles med på dugnad? Det må jo kun gå oppover, men hvor fort. Gleder meg til rapporten på mandag. Lykke til:-)

1 Like

Previously guided runway into Q4 2025; now revised to sufficient liquidity to
sustain operations at high activity levels towards the end of Q3 2025 ex.
revenues.

1 Like

The Board expects that the Company’s financial
development will be driven by increased
market adoption of LNC solutions, enhanced
operational efficiencies, and

successful execution
of strategic initiatives.

Key assumptions include
stable macroeconomic conditions, continued
regulatory support for water conservation, and
sustained growth in both licensing and direct
revenue streams.

Tall mer eller mindre som forventet. Får et veldig godt inntrykk av James Thomas i aksjonærbrevet. Åpenbart kapitalbehov, og det blir spennende å se hvordan dette løses.

The Board is actively evaluating funding
alternatives and strategic partnerships to secure additional resources as needed. This may include potential equity financing, grants, and cost-optimization measures to extend the financialrunway and enable execution of the long-term growth plan. In conjunction with these evaluations the Board may also assess other strategic alternatives to enhance shareholder value.

3 Likes

Som forventet ja. Desert må få inn cash i slutten av året for å vokse videre. Det koster å bli større. Betryggende at James selv er største aksjonær, for da er nok oss aksjonærer ivaretatt.
Spennende med strategisk partnerskap. De trenger muskler og penger for å vokse. Dette er på gang i Polight og der ser det ut at kan bli veldig bra:-) Spennende å se om de får til noe slikt.

2 Likes

OKS sitter tilsynelatende også videre med aksjene.

Du kan være trygg på at OKS ikke kommer til å selge. LNC er hans hjertesak, og han gjorde ikke denne endringen fordi han ønsket å trekke seg ut av Desert. Endringen ble gjort fordi han mente det var det beste for selskapet og for hans egen investering. Eneste salget han evenetuelt kommer til å gjøre, er for å betale noe formueskatt.

Selskapet hadde et forventet kapitalforbruk på 15 millioner, men på grunn av finanskostnader på 7 millioner endte totalen på 22 millioner. Er det noen som vet hva disse finanskostnadene konkret består av? Uansett endrer dette ikke det overordnede bildet. Jeg er ikke bekymret for finansieringen. Jeg tror det vil komme inn en strategisk eller institusjonell partner og jeg tror James er klar for å ta dette selskapet i et annet marked, virker veldig sånn på han. Dette støttes også av at både James Thomas og de arabiske investorene har kjøpt seg kraftig opp den siste tiden, samt at James Thomas nå har tatt over styringen.

Rapporten var ellers lite åpen når det gjelder de fundamentale forholdene. Man får langt mer innsikt gjennom direkte dialog med aktørene. For eksempel ble det nevnt fem nye implementeringer i april, men det er uklart hvem disse gjelder. Jeg tipper Oasis er én av dem. I Q4-rapporten ble det nevnt tre daddelprodusenter, så det kan være én av disse. Kanskje Marthas Garden også er involvert? Eller den mandelprodusenten de pratet om. Kanskje noen kan stille spørsmål under Q&A om det blir meldt videre utrulling med Oasis, eller om dette bare går under «business as usual»? Og om selskapet har en forventing over hvor mange golfkontrakter og andre permanent crop kontrakter de vil lande fremover? Jeg får trolig ikke sett den selv.

Det positive nå er at kommersialiseringen er i gang. De har allerede solgt like mye i første kvartal som i hele 2024 og dette vil bare øke fremover. Nå begynner det virkelig. Snøballen har begynt å rulle, og utviklingen vil nå akselerere raskt. Som James Thomas påpeker, er den største utfordringen fremover om de klarer å produsere nok LNC. Markedet er der, og etterspørselen er tydelig.