Du kan være trygg på at OKS ikke kommer til å selge. LNC er hans hjertesak, og han gjorde ikke denne endringen fordi han ønsket å trekke seg ut av Desert. Endringen ble gjort fordi han mente det var det beste for selskapet og for hans egen investering. Eneste salget han evenetuelt kommer til å gjøre, er for å betale noe formueskatt.
Selskapet hadde et forventet kapitalforbruk på 15 millioner, men på grunn av finanskostnader på 7 millioner endte totalen på 22 millioner. Er det noen som vet hva disse finanskostnadene konkret består av? Uansett endrer dette ikke det overordnede bildet. Jeg er ikke bekymret for finansieringen. Jeg tror det vil komme inn en strategisk eller institusjonell partner og jeg tror James er klar for å ta dette selskapet i et annet marked, virker veldig sånn på han. Dette støttes også av at både James Thomas og de arabiske investorene har kjøpt seg kraftig opp den siste tiden, samt at James Thomas nå har tatt over styringen.
Rapporten var ellers lite åpen når det gjelder de fundamentale forholdene. Man får langt mer innsikt gjennom direkte dialog med aktørene. For eksempel ble det nevnt fem nye implementeringer i april, men det er uklart hvem disse gjelder. Jeg tipper Oasis er én av dem. I Q4-rapporten ble det nevnt tre daddelprodusenter, så det kan være én av disse. Kanskje Marthas Garden også er involvert? Eller den mandelprodusenten de pratet om. Kanskje noen kan stille spørsmål under Q&A om det blir meldt videre utrulling med Oasis, eller om dette bare går under «business as usual»? Og om selskapet har en forventing over hvor mange golfkontrakter og andre permanent crop kontrakter de vil lande fremover? Jeg får trolig ikke sett den selv.
Det positive nå er at kommersialiseringen er i gang. De har allerede solgt like mye i første kvartal som i hele 2024 og dette vil bare øke fremover. Nå begynner det virkelig. Snøballen har begynt å rulle, og utviklingen vil nå akselerere raskt. Som James Thomas påpeker, er den største utfordringen fremover om de klarer å produsere nok LNC. Markedet er der, og etterspørselen er tydelig.