Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Ikke mer sprøtt enn alt annet på den tiden. Quantafuel hadde vel blue sky på 200-300 kr aksjen. Hvor kursmål ble økt utelukkende som en konsekvens av kursutviklingen. Foregår nok helt sikkert fortsatt.

Spekulasjoner på luft og ingen ting annet gir fryktelig lite. Du ser det du vil se. Og glemmer alle gangene det kommer kursmål uten emisjoner. Ville vært absurd å kjøre kassabeholdningen så tom om planen var å hente pengene i markedet. Eneste grunnen for rådende kursutvikling er at markedet føler seg trygg på at så ikke vil skje. I motsatt fall og man hadde sett en helt annen kurs med fullstendig ødeleggende utvanning.

1 Like

Kan vi ikke bare alle bli enige om at det å lytte til kursmål fra meglerhus er meningsløst, særlig i case som Desert Control? Disse aktørene er sjelden objektive, de har ofte økonomiske insentiver, fungerer som tilretteleggere, og har alt å tjene på å bygge goodwill hos selskapene for å sikre fremtidige oppdrag. Kursmålene er ikke nøytrale vurderinger, de er i mange tilfeller strategiske verktøy for å pleie relasjoner, påvirke sentiment og posisjonere seg for emisjoner. Når det ikke finnes bunnsolide inntekter eller resultater å støtte seg på, blir narrativet viktigere enn realiteten, og kursmålene ender opp som pyntet reklame i stedet for reell analyse. De er ikke laget for å gi deg innsikt, de er laget for å utnytte oppmerksomheten din.

2 Likes

Nå var du streng synes jeg, synes det er veldig mye godt innhold i mange av analysene og man får ofte bra innsikt, men de bommer på mye også. Arctic kunne lett ha kjørt denne opp til 15 om de hadde tatt med oasis og daddel segmentet dsrt også har begynt utrulling til, om de hadde tatt med salg av produksjonsenheter til Midtøsten som tross alt er meldt i q3. Så om de ville ha skikkelig goodwill så hadde de kanskje ikke vært så forsiktige? Og man skal også huske at analysene setter ikke kun kursene høyere, men også lavere. De har som regel en tendens å følge etter markedet. Når man ser aksjen trender nedover setter man lavere og lavere kursmål, når tendens snur og aksjen trender oppover så setter de høyere og høyere kursmål. Og det er kanskje ikke unaturlig heller, leverer selskaper får kursen opp og kursmålene økes. Og motsatt.

Jeg synes og mener det er helt unaturlig. Jeg kan ikke se et eneste plausibelt argument for nettopp slik jukking opp og ned hva angår kursmål fra et meglerhus sin side.
Jeg tenker at når et meglerhus setter sine kursmål så gjør de det basert på egne analyser og ikke basert på hva markedet til enhver tid måtte mene, et marked som ofte handler lite rasjonelt.
Et meglerhus justering av kursmål skal reflekteres av hva selskapet leverer.

Var det ikke det jeg skrev? Naturlig at kursmålene økes når selskapet leverer og kursen øker når selskapet leverer. Det var det jeg prøvde å si hvert fall.

Beklager, glemte visst å lese din siste setning :grinning:

Hvis man overhodet ikke har den ryggmargsrefleksen på lille Oslo Børs så gir man frivillig fra seg mye avkastning

Kanskje du vil utdype dette litt? Hva er den store nedsiden for ledelsen mener du?

1 Like

Beviselig inkompetanse og knust aksjonærtillit i markedet.

3 Likes

Nå skal @Aaleby få svare for seg selv, men siden jeg sitter her og har en mening, kan jeg like godt dele den.

Forhandlingsposisjonen svekkes, hvis ledelsen setter seg i en slik situasjon så vil det være vanskeligere å hente penger og utvanningen større. Må huske på at CEO er største eier her og fylt opp med aksjer fra overhenget som har pågått en stund.

Viser tegnet på dårlig planlegging. Tilliten svekkes. Dårlig selskapsstyring. Man er avhengig av troverdighet og tillit i aksjemarkedet.

Det var en aksjonær her som sendte en mail til OKS om man burde være bekymret for at selskapet drøyer så lenge med å hente penger, han fikk dette til svar fra OKS: “Jeg vil nok tolke det at selskapet fremstår som «ikke stresset» av dette i det hele tatt som at det er en god plan og jeg kan bare henvise historisk at det alltid har vært proaktivt arbeid rundt slike tema - og grunnarbeidet har i tidligere runder alltid vært gjort i meget god tid i forveien.”

Jeg tror aldri verden James ville køddet det til så mye med pengene sine at han hadde ventet til kassen var nærmest tømt før han hentet penger, med den faren at utvanningen ble mye større enn den trengte. Så siden det ikke har kommet noe enda, alle tegn signaler man har fått, tyder på at her har de en plan og noe de har jobbet med i lang tid.

Men skjønner man vil prøve å skremme markedet litt om man er ute:)

Det fundamentale tilsier jo også at selskapet er i en slik posisjon der pengeinnhenting fremstår meget lett.

5 Likes

Signalene dem sender fremstår så overbevisende at jeg for min egen del sover veldig godt om natten. Hvis det i ettertid viser seg at det har vært krise så burde de bli skuespillere og nomineres til Oscar hele gjengen :rofl:

Er jo også heldige at de ikke har gjeld og alt går jo tilsynelatende på skinner. En kan jo bli redd for at det er too good to be true, men så handler dem jo også aksjer selv (som underbygger det samme narrativet).

Jeg skulle gjerne kjøpt mer aksjer, men sitter med så mye som jeg er komfortabel med og tøyer allerede strikken for hva jeg bør sitte i en enkeltaksje med.

Hvorfor er de ikke bekymret for pengene? Garantister for finansiering i midtøsten? Er garantisten Thomas selv? Har de en industriell partner på kroken? Har de banker som er villige til å lånefinansiere den videre golfekspansjonen når den er klar?

6 Likes

Dere maler et bilde av hvor ille det vil være om Desert Control skulle melde om en emisjon. Disse vekstselskapene gjør jo det støtt og stadig, hvorfor skulle det være så grusomt og spesielt ødeleggende akkurat i dette tilfelle ?

Det er ikke noe nytt at de trenger påfyll av penger nå, det sa OKS allerede i et lengre intervju med FA juni 2024, at de hadde runway til q4 25 og måtte ha påfyll av cash. Men han sier også at de pengene de har fått inn nå skal brukes for å øke kapasiteten og gjøre selskapet klare for å skalere opp. Det er akkurat det som har skjedd. Dette underbygger også at selskapet hele veien har hatt en plan og vet hva som kommer.

Grunnen til at noen maler et bilde av at det skal være ødeleggende kan du jo tenke deg til selv:)
Lager et bilde av at Desert sliter med å skaffe penger, venter til de MÅ hente og derfor må ha høy rabatt og massiv utvanning. Man maler et bilde som at Desert skulle vært Dolphin, Dolphin som måtte hente penger på 99% rabatt for de holdt på å misligholde gjeld.

James eier 10% av selskapet, en ceo som jobber med oss, en som har jobbet hele livet i bank og kapital markedet, har gjort x antall emisjon, ipoer og mergers. Sitter i et selskap som har verden for sine føtter, har en validert teknologi som er klar for skalering i et utømmelig marked.

For å være ærlig, jeg tror James koser seg på jobb for tiden, gnir seg i hendene. Og jeg føler meg veldig trygg på at man skal sitte i aksjen før denne emisjonen om man vil være med på reisen herfra:)

8 Likes

Når man ser denne igjen, så virker det helt klart som at Siemens vil spille en nøkkelrolle i global utrulling og drift av lnc enheter:

Det bør være i både Siemens og Desert controls interesse, at dette partnerskapet styrkes med Siemens’ inntreden på eiersiden.

7 Likes

Ser ut til at salgspresset fortsetter…ikke så lett å forstå ( for meg):thinking:

Merkelig hvordan kjøpsinteressen nå er helt fra værende i motsetning til begynnelsen av forrige uke hvor det ble handlet store volumer på en krone høyere…markedet altså :thinking:

Volum er jo fortsatt relativt høyt, så får håpe de tømmes om ikke alt for lenge :slightly_smiling_face:

Det har jo vært historien de siste 2-3 årene at det alltid er noen storselgere…når man blir kvitt dem så dukker nye opp….

Name of the game, men er vel det underliggende vi venter på. Frem til det vil investeringene bygges på spekulasjon.

Er det virkelig noen som tror at en aksje som dette bare blir liggende evt stiger videre helt uten påfyll av nyheter ? Uansett hvor glad man er i DC så er det bare å innse at det går utrolig treigt på kontraktsfronten. Og ikke minst emi spøkelse lever

Bare de som selger samtidig som han? :stuck_out_tongue: