Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 3

Her har vel flere av oss noen smertelige erfaringer…

Ellers en klok anbefaling. Men om alle tenkte slik, ville jo denne type selskaper virkelig slite med oppstartfase.

2 Likes

@rockpus Desert Control kan heldigvis ikke sammenlignes med biotek på forskningsstadie
der sjansen for å lykkes til slutt med produktet er minimal. Og den internasjonale konkurransen er enorm, undervurdert og uoversiktlig.

1 Like

For å komme med et stikk motsatt syn da, siden ingen av oss har fasit her uansett, men på generell basis. Vil jeg faktisk hevde at markedet bryr seg om fundamentale forhold og st tidlig investering i selskaper med sterke fundamentale forhold kan være lønnsomt.

Sterke fundamentale forhold som solid ledelse, innovativ teknologi eller konkurransefortrinn, kan være indikasjoner på langsiktig suksess. Investorer som identifiserer disse tidlig kan dra nytte av betydelig verdistigning før selskaper begynner å genere inntekter av betydning.

Det er veldig mange eksempler på selskaper som har en betydelig kursstigning lenge før de blir lønnsomme.

Markedet handler ofte på forventninger om fremtidig vekst og inntjening. Positivt sentiment og forventninger kan drive kursen opp lenge før selskapet begynner å generere betydelige inntekter. Investorers tillits til selskapets fremtidige potensial kan ha stor påvirkning på aksjekursen. Når har vi verken hatt positivt sentiment, heller ikke veldig store forventninger og kanskje heller ikke tillit til selskapets fremtidige potensial. Jeg synes dette begynner å snu nå, det negative sentimentet begynner å bli nøytralt mot smått positivt igjen, det begynne å komme litt forventninger igjen, fra null forventninger etter uae tidsbruken og selskapet bygger tillit hver dag med betydelig fremgang på flere områder.

Risikokapital er ofte tilgjengelig for selskaper med lovende teknologi eller forretningsmodeller, selg uten nåværende inntekter. Vi har sett en flukt av risikokapital, men man begynner å lukte litt risk on i horisonten igjen.

Kvartalsrapporter og kommunikasjon fra ledelsen gir verdifull innsikt i selskapets strategier, mål og fremgang. Selg om ledelsen kan være optimistisk æ, gir slike rapporter investorer mulighet til å vurdere selskapets retning og potensial. Grundig analyse av disse, gir deg fort et konkurransefortrinn.

Investering i tidlige faser av selskaper kan være en del av en diverifisert porteføljestrstegi. Ved å spre investeringene på tvers av forskjellige selskaper og sektorer, kan investorer redusere risikoen og øke skansen for å treffe på en suksessfull investering.

Selv om institusjonelle investorer har stor innflytelse, kan også retail investorer dra nytte av en grundig analyse. Det finnes haugevis av suksessfulle retail investorer med grundige analyser som har oppnådd betydelige gevinster ved å investere i tidlig fase selskaper.

Her ble det et lass av skrivefeil, men gidder ikke rettskrive da jeg sitter på mobil.

4 Likes

Sant nok, men: Det typiske i oppstartselskaper har ofte vært en kraftig kursstigning i tidlig fase, som så følges av kurskollaps når markedet innser at det ikke var like lett å erobre markedet med teknologien som man trodde, og at det hele tar mye lenger tid enn først antatt. Dermed følger stadige emisjoner som utvanner aksjonærene, om de ikke har råd til å kjøpe sin andel i emisjon.
Så man må være forberedt på berg og dalbane og ha gode nerver om man velger å ta risikoen.

3 Likes

Kollapsen har vi hatt, så får vi se veien videre:) men riktig som du sier ja. Så man skal helst kjøpe etter kollapsen.

1 Like

Enig… Men risikoen er redusert kraftig den siste tiden vil jeg påstå. En OKS i storform, DC som følger den politisk riktige stigen samtidig med utviklingen av selskapet er gull verdt. Ikke sikker på om det alltid har vært slik. Jeg tenker da først og fremst PÅ UAE.
Om en ser på samarbeidspartnere og hvilke fora DC/OKS får inpass i nekter jeg og tro på at dette blir en døgnflue. Tidspunktet nå er perfekt. Når/om gjennombruddet kommer, kommer investorene på løpende bånd.

6 Likes

https://www.cdfa.ca.gov/egov/press_releases/Press_Release.asp?PRnum=24-059

2 Likes

Exiting updates soon! Hva kan komme her?

5 Likes

Hvem vet, men det skjer så mye spennende på mange fronter, så det er et ekstremt morsomt selskap å følge, uavhengig av aksjekurs.

3 Likes

Selskapet bygger opp forventninger. De virker også veldig trygge i det de foretar seg for tiden. Selvtilliten er på topp. Annsetter nye medarbeidere. OKS er i godt humør. Kanskje de er i ferd med og overlevere som han så fint snakket om i et intervju lagt ut her for noen år siden. Framgangsmåten stemmer godt overens med uttalelsene.

Utdrag fra intervjuvet;

We don’t have any need to overinflate the share price on the short-term, since we have a rock-solid long-term plan. We prefer to under-promise and over-deliver.

ESG: Thank you for participating in this Interview Ole we are looking forward to following the progress of Desert control!

Ole:
Thank you!

Love it:)

Likt av OKS. Uten at det trenger og bety så mye. ?

2 Likes

Likt av Jan Vader også.

Merkelig at dette ikke har fått mer oppmerksomhet, for dette er virkelig en gamechanger.

Tar med denne også:

Mange venter sikkert på inntekter og større kontrakter, men må si jeg er veldig gla jeg er investert, kommer garantert til å plukke mer om kursen holder seg her eller faller. For her tror jeg det blir exciting times fremover.

4 Likes

Det drar seg til. Jeg har ikke solgt noe, men har låst mye kapital til meg og være over lang tid her. Og akkurat nå tenker jeg det kan bli ekstremt spennende de nærmeste mnd.
Det kan bli noen aksjer til kjøpt, fortere enn jeg har tenkt ser det ut til.

1 Like

Markedet vil sitte i ro til det kommer en melding fra selskapet i form av Kommersiell kontrakt med betydelig areal og garantert høy inntekt som dekker løpende utgifter, vekst og skalering. Jeg tror også en slik melding en dag vil komme, men jeg ønsker meg den bekreftelsen før jeg tar plass så all honnør til Dere alle som får med Dere den 8/14 kroningen når dagen kommer i tillegg til eventuell dagens kurs.

1 Like

Tror kanskje en vekstemisjon på en god del høyere kurs vil komme.

2 Likes

Fra mitt sted virker kursen å gå på forventningene om dette, og sannsynligheten for at disse kontraktene kommer virker å øke betydelig nå. Omfanget av piloter i de forskjellige fasene vokser måned for måned, og på UAE fronten så får en forhåpentligvis god effekt av å ha partnere som arbeider i samme retning.

Men ting tar nok fortsatt litt tid.

Jeg fortsetter nok å sitte stille, siden jeg har en stor andel av porteføljen i DC allerede, men ser vi 5-tallet igjen kan nok fristelsen bli stor for å snitte ned, men magefølelsen min sier egentlig at vi har lagt den tiden bak oss.

2 Likes

Håper virkelig du får rett:)

Da er det snart generalforsamling (20.06 klokken 17:00) og som punkt 6 så skal det velges nytt styre. Geir Hjellvik har bedt om å få fratre og blir erstattet av 2 stk

Roar Husby og Lars Raunholt Eismark

Husby er CEO i LIN AS på femte året nå. Lin AS er investeringsselskapet til Leif Inge Nordhammer tidl konsernsjef i Salmar fra 1996 til 2016 (opphold mlm 2011 og 2014). Nordhammer skal være god for over 2 mrd og nå sender han Husby inn som lakei i DC styret - spennende. Husby har bakgrunn fra Investinor som Director Growth Equity og var og CFO i Salmar fr 2007 til 2012 under Nordhammer. Tydlig at han gjorde en god jobb da han leder Nordhammers investeringsselskap i dag.

LIN AS er 9 største aksjonær i selskapet med i overkant av 1,5 mill aksjer

Her er teksten om Husby fra GF papirene:
Husby er utdannet ved London School of Economics and Political Science. Han har hatt stillinger innen strategisk rådgivning, finansiell rådgivning, og har også vært CFO i det børsnoterte selskapet SalMar ASA. Han har også 10 års erfaring fra arbeid i investeringsselskaper. Husby jobber nå for LIN AS, en av de ti største aksjonærene i Desert Control AS.

Eismark bor i København og jobber internasjonalt i Kearney som er et større konsulentselskap som er inne i flere ulike områder: https://www.kearney.com/industry

Han er i dag Partner & member of European Leadership team og har også bakgrunn fra Andersen Consulting. Kan være et scoop med sitt internasjonale nettverk - sammen med James Thomas blir dette godt krutt i styremøtene fremover og virkelig støtte til CEO Sivertsen.

Her er teksten om Eismark fra GF papirene:
Eismark har en mastergrad i bedriftsøkonomi fra Copenhagen Business School og en bachelorgrad i bedriftsøkonomi og forretningsjus. Han har også fullført lederprogrammer ved London Business School, Harvard Business School og Kellogg Business School.
*Eismark har omfattende erfaring innen strategikonsultasjon og finansrådgivning, etter å ha vært Senior Partner i A.T. *
Kearney, Direktør i Andersen Consulting og det medisinske utstyrsselskapet Radiometer. Han har også hatt ulike rådgivende roller og styreverv i organisasjoner som World Wildlife Fund (WWF), CVC Capital Partners, Solix Equity Partners, Twoday A/S og Uhrenholt. I tillegg er Eismark medgründer og investor i Burritto Equity Partners. Han har en solid bakgrunn innen aktiv porteføljeforvaltning og investeringer i ulike sektorer.

Etter min mening så styrker DC styret betraktelig med personer som har erfaring fra den fasen man nå går inn i fra et oppstartselskap til kraftig skalering. Det skal særlig bli spennende å se hva Lin AS gjør ifb med Husby sin inntreden og om de tar en større posisjon fremover etter at han får ytterligere innsikt i hva som nå koker rundt omkring vedrørende LNC.

9 Likes

18 Likes