Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Ja, og mer cash igjen på kontoen til dsrt.

Har noen DNB-kunder funnet ut av innløsing av TR uten å måtte fylle ut et pdf-skjema? Finnes det ikke noen digitalisert variant…?

Jeg logget inn på myvps og la inn tegningen min digitalt der :blush:

Jeg tegnet i VPS

Og tipper også de eksisterende aksjonærene som er garantister skal ha aksjer, de vil jo helst øke sin eierandel. Da har man 72 mill på konto etter arctic har fått sine 3 mill.

3 mill? Tenker de tar veldig mye mer enn 3 mill.

Gidder du å forklare hva du klikket deg inn på. Vært gjennom hele lista, men får kun opp pdf-er. Mulig jeg er på helt feil sted.

Emisjon/Tegning → Desert Control → Fortsett → legg inn antall, konto, epost → registrer bestilling

1 Like

4 mill, da blir det 71 mill på konto.

Takk for hjelpen :+1:

1 Like

For femte dagen på rad øker shorterene og er nå oppe i 3,09% av aksjene: Details - Short Sale Register

Akkurat denne fasen av en sånn emisjon er et 4D sjakkspill.

Kan fortsatt doble antallet om planen er som antydet. Betyr at det i stor grad er short aksjer som selges for tiden.

Blir eksplosivt ved news nå.

Teigland er jo også i gang med å selge aksjer av sin nær én mill aksjer, så kan umulig kun være short som selger.

Skrev aldri kun. Det som vises i short registeret er aksjer som er solgt i markedet. Og for all del; 60% av all salg fredag før helgen var normal aktivitet (1 mill av 1,6). Men fortsatt; en betydelig andel er shortede aksjer.

For å beskrive, dersom det er svenskene som shorter. Det de gjør er å sikre seg en garantert fortjeneste basert på rådende kurs.

:small_blue_diamond: Garantihonoraret

• Garantistene får aksjer som betaling.
  • Disse aksjene er gratis for dem – de er ikke tvunget til å betale emisjonskursen (1,2347 kr) slik ordinære tegnere må.
  • Altså: reell kostpris = 0 kr, ikke 1,2347 kr.

:small_blue_diamond: Hvis de selger honoraraksjene direkte

• 4,5 mill. aksjer × 1,90 kr = 8,55 mill. kr.
  • Kostpris = 0.
  • Fortjeneste = 8,55 mill. kr.

:small_blue_diamond: Hvis de shorter først på 1,90 og dekker med honoraraksjer

• De shorter 4,5 mill. aksjer på 1,90 → får 8,55 mill. kr inn.
  • Når honoraraksjene leveres, bruker de disse til å dekke shorten.
  • Kostpris for å skaffe aksjene = 0 kr.
  • Fortjeneste = 8,55 mill. kr.

(sett at shorten kommer opp i 4,5 mil aksjer)

1 Like

Ser av prospektet at de har et internt lån til Americas på 76MNOK som ventes å tilbakebetales innen 31.12.2025. Noen som har tanker om dette?

1 Like

Står det noe om hvorvidt lånet kan betales tilbake med aksjer dersom långiver ønsker det? Jeg kan sjekke selv senere, men hvis du allerede har det lett tilgjengelig for å sjekke …

Er vel bare et regnskapsmessig grep som har liten reell betydning.