Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Er virkelig ikke noe nytt at selskaper må gjennom x antall finansieringsrunder med ditto utvanning før de er klar til å gå inn i kommersialiseringsfasen. At markedet har feiltolket underveis forandrer lite i så måte.

Jeg er ganske sikker på at markedet, inkludert dsrt selv, ikke regnet med at en skulle ende med en kurs nede på 1-tallet.

Jeg var inne da dsrt var på 30-tallet , og det var virkelig stor optimisme om både store kontrakter med f.eks. UAE, og at dsrt skulle løse verdens vann/tørke problemer. Nå er hovedfokuset golfbaner, og mye av optimismen er borte.

Jeg mener det blir helt feil å bagatellisere kursraset og emisjonen som noe som er helt normalt og at det er markedet som har feiltolket.

1 Like

Det ER helt normalt. Relativt sett. Men! Min versjon er selvsagt en overforenkling. De fleste selskaper går gjennom en fase med eufori. Hvor det halvfulle glasset får all oppmerksomhet. Før hverdagen kommer for en dag. Så også i DSRT. Var ikke måte på hvordan DC skulle redde verden. Nærmest der og da. Samtidig skal det sies at selskapet hjalp godt til. Ingen fortalte at man på det tidspunktet ikke evnet på langt nær å produsere nok LNC til å ta på seg større prosjekter. Og ingen kunne helt vite hvor tunggrodd det regulatoriske var i UAE.

Når det er sagt. Det meste har vært transparent fra den datoen man ga opp MENA og satset på USA. Selv om OKS også her har gått i bresjen som en overoptimistisk stemme. Min mening er at det har vært relativt enkelt å manøvrere i form av å ha en korrekt feeling om det løpende mulighetsvinduet. Og at det har vært helt åpenbart at man måtte gjennom en lang ørkenvandring. Grunnet det tunge behovet for valideringer.

Poenget er at det er en fortelling om fortiden mest av alt. Om et selskap som ikke har lyktes i å realitetsorientere og et marked som har vært for overoptimistisk. Med ditto konsekvenser. Det sier i utgangspunktet lite om fremtidsutsiktene. På lengre sikt. I det kortere vinduet er det bare å se i retning av kursen. Og mcap. Ok minus.

Men med LNC blir det jo ikke en ørkenvandring for Desert Control, siden den binder fuktigheten og alt blir grønt :grinning:

Spøk til side, utfordringen har vært og er at bøndene er vanskeligere å overbevise enn man antok, spesielt uten grundig dokumentasjon. Det er jo derfor studien ved universitetet i USA er så viktig, det blir en uavhengig validering av at LNC virker og gir effekt.

Siden inntektene fra jordbruk drøyer må selskapet finne inntekter i andre segmenter. Golfbaner er et naturlig segment siden de har høyt vannforbruk og i de områdene DSRT satser på er vann en stor kostnad. No cure no pay modellen er jo også tiltalende for kundene fordi risikoen tas av DSRT.

Så kan man argumentere for at de burde ha landet flere kunder i golfbanesegmentet, spørsmålet er om de melder alle avtaler, en del av disse er kanskje ikke så store hver for seg, men mange bekker små…

Det jeg føler er minst transparent er hva som skjer på det arabiske markedet gjennom partnerne. Det fines jo et stort potensial her, men byråkratiet (formelt eller uformelt?) virker å være en hindring som igjen er vanskeligere enn antatt å håndtere.

Uansett er vannmangel et reelt problem mange steder i verden og det komme ikke til å bli mindre i årene som kommer. Derfor er det behov for løsninger som LNC for å bøte på det.

Om det er DSRT som blir en av vinnerene gjenstår jo å se, men mitt inntrykk av teknologien bak LNC er at den er både «enkel» og skalerbar samt at DSRT har IP beskyttelse. Samarbeidet med Siemens tenker jeg også er en styrke i forhold til teknologiutvikling og det å produsere enheter med høyere kapasitet.

Så, totalt sett, det går ikke helt på skinner, men behovet i markedet og potensialet er der fortsatt. Spørsmålet er hvilke konkurrenter som i mellomtiden dukker opp.

3 Likes

Man skal nok også minst vektlegge, at mange av pilotene er av typen føre var. Vannkostnaden er pt for lav til å gi et godt businesscase for endel vekster/områder.

Golf skiller seg veldig ut i så måte. Dessuten er gress en vesentlig mindre komplisert enn arter der avling er sluttproduktet.

Regional Sales Director— Golf, Turf, & Landscape (Water Conservation Tech):

4 Likes
2 Likes

Vurderer en ny lyttepost igjen, men vanskelig å time ny inngang!, kan falle endel fra dagens kurs…

Automatisk teknisk analyse. Middels lang sikt, 30. des 2025

Investorene har over tid godtatt stadig lavere priser for å komme seg ut av Desert Control og aksjen ligger i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Fallende trender indikerer at bedriften er inne i en negativ utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er avtagende. Aksjen har støtte ved cirka 1.45 kroner og motstand ved cirka 2.44 kroner. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som understøtter de

Det er kanskje mulig det har vært endel skattemotiverte salg før nyttår? Mange av disse skal vel kanskje inn igjen?

Ja

Var definitivt noe skatterelatert salg.
Nå ser vi opp og frem :chart_with_upwards_trend:

Kan vi forvente noen nyheter denne uken som kan påvirke kursen vesentlig?
Jeg føler det ble sagt sist kvartalsrapport at den nye produksjonsenheten hadde blitt ferdig i 2025 om det ikke var for helligdagene ifm jul. Da bør jo den være klar denne eller uken etter etter min forståelse

Der kom den… Bare å vente videre, da… til den blir tatt i bruk…

1 Like

“Expected demand” Det blir vel ikke spennende før om 6 mnd, hvis/når vi får vite hvor mange enheter som blir produsert…

Blir et spennende race mellom penger inn og penger ut frem mot sommeren. Med håp for aksjonærene om at Syngenta kommer inn og snur opp nede på det meste.

2 Likes

Enheten er klar til vårvinduet for golf.
Det skal bli interessant å se om det kommer golfkontrakter I kjølvannet av dagens nyhet.

2 Likes

Jeg trodde denne første uniten skulle være klar til å tas i bruk nå, men den skal lages først ?
"Sandnes, Norway, 7 January 2026 - Desert Control AS (DSRT) today announced that
it has signed a contract for the manufacturing of its first next-generation
production unit.
Da går det jo fort noen måneder før denne er ferdig. Noen som har oversikt før de må ha inn penger på konto igjen?

De hentet 75 mill. brutto tidlig i oktober 2025. De sier at det forlenger cash runway 12-18 mnd. fra emisjonstidspunktet. Dvs. til Q4 2026. Deretter skal de i teorien være cash positive på drift - for de som tror på det.

Selskapet har tidligere feilet stort på prognoser og tidsestimater, så jeg ville vært forsiktig med å ta det for god fisk.

Om de ikke begynner å levere cashflow - eller henter cash via partnere (som flere tror på) - så snakker vi vel om mulig ny emisjon igjen rett over sommerferien. De ønsker ikke å vente helt til cash er tømt.

var noe slikt tidsestimat jeg også ser for meg. Takker for feedback:-)

2 Likes