Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Bra at de henter mye penger denne gangen. Det vi må ta stilling til er om de klarer å tjene penger innen f.eks 2 år. Hvis «ja» kan dette være en gylden mulighet. Hvis «nei» er det vel slutt (?)
Beste mulighet til nå, eller bare å glemme?

Jeg tenker du treffer godt med dine spørsmål der @Faerder .

Det vi vet er:

Positivt

• teknologien fungerer godt
  • produksjonsløsningen og kapasiteten er mer enn god nok ift krav og behov i markedet
  • businesscaset er godt for en eller flere vekster, som i sum gir grunnlag for veldid store inntekter
  • marginen til DC er særdeles god
  • teknologien og løsningen er lett skalerbar og kapitallett ( trenger ikke bygge fabrikk og ny enhet er klar 6-10 uker etter bestilling)
  • særdeles mange piloter i 2026 som legger grunnlaget for akselererende inntekter fremover
  • ledelsen holder fremdeles på guiding for 2026, som er 7-11x inntektene i 2025

Negativt

• kommersiell forløsning har tatt lenger tid enn de fleste så for seg. Om dette endrer seg nå er umulig å vite, men dc har hatt endel motvind (regulatoriske avklaringer, selvforskyldte problemer med påføring på første hele golfbane, tollbarrierer som forsinket ny enhet ytterligere osv) og utfordringer ( gammel enhet veldig lite mobil, gammel enhet kresen på vannkvalitet, gammel enhet kunne ikke plasseres tett nok på vanningsanlegg osv)
  • Midtøsten som aldri kommer skikkelig igang, selv om Mawarid (Soyl) omtalte partnerskapet med DC som en “match made in heaven” for ca 5 år siden.

Som du skriver, så er det positivt at de henter så mye penger som de gjør nå. Det gir arbeidsro og klare muskler til å ekspandere med nok enheter osv

Jeg tror vi må anta at kostnadsnivået øker noe når ny kapital er på plass. F.eks vil nok DC investere i minst enda en enhet. Kanskje trenger de også noen flere operatører.

For min del er jeg der at jeg tror alt er på plass for at DC virkelig kommer igang nå, og at inntektsvekst i år (hvis den blir som guidet) bare er starten på en lang og akselererende vekst. Når DC har nok produksjonskapasitet i USA, og nok piloter (spesielt golf) er validert, så løsner det i USA.
Nå er to golfbaner behandlet, hvor Berkley senest idag fremstår veldig fornøyd. Stadig flere fornøyde kunder vil få dominobrikkene til å falle i økende tempo.

Også skal man ikke undervurdere Midtøsten. Det er en en enorm dark horse, og jeg tror vi allerede i år vil oppleve at etterlengtede nyheter faktisk kommer derfra.

I sum kan dette utmerket godt være den siste kapitalinnhentingen DC trenger for å komme igang. Jeg er er der, og at fremtidige vurderinger for DC blir om de er fornøyd med veksten as-is, eller om de vil ha inn ytterligere kapital som en katalysator for å akselerere veksten ytterligere.
Isåfall blir det på helt helt andre verdier enn idag.

3 Likes

Spennende med ny emisjon. Nærmere og nærmere kommer vi suksess eller ikke

Berkeley fremstår veldig fornøyd:

4 Likes

Uansett, så anbefaler jeg å vente med å bli aksjonær til premissene for kapitalinnhenting er på bordet.

Om de klarer det hente 150 mill så har de likviditet til 2 års drift - avhengig av hvor hardt man trykker på pilotgassen og hvor mange nye kommersielle deals som landes i perioden.

3 Likes

De jobber på nå :grinning:

2 Likes

Det blir vel bare mer og mer klart at dette selskapet ikke hører hjemme på Euronext Growth med en aksjonærbase av lettskremte retailers…

2 Likes

"I’m grateful every day for the team we have, and for the shareholders who have stayed with us through a year that wasn’t always easy to watch.

We’re ready for what comes next."

2 Likes

Jepp, sitter klar med 50 ørene :dark_sunglasses:

Brevet er kompetent CEO-kommunikasjon, men det er pitch-materiale inn mot emisjonen, ikke en analytisk oppdatering. Timingen gir det bort: publisert samme dag som kursen ligger på 0,90, dagen etter finansieringsreview ble annonsert, tre uker før Capital Markets Day. Dette er ikke en spontan ettårsdag-refleksjon — det er et nøye kalibrert narrativ formet sammen med MW&L for å posisjonere historien før kapitalinnhentingen.
Han gjør flere ting smart. Han plasserer problemene i fortiden uten å navngi forgjengeren, han rammer R&D-flyttingen fra Norge til USA inn som fokus-beslutning heller enn nedbemanning av norsk kompetanse, og han erkjenner Q2-problemene med irrigasjonssystemene åpent — sannsynligvis for å få det bak seg før Capital Markets Day. “Oversubscribed by 41%” på NOK 75M rights issue høres sterkt ut, men en underwritten emisjon med rabatt blir nesten alltid overtegnet, så det er teknisk sant uten å være særlig informativt.
Det er også verdt å merke seg hva han ikke sier. Ingenting om cash burn eller hvor lenge $15M faktisk vil vare. Ingen konkret tidslinje for lisenshaverne i Midtøsten — bare “in the coming years”. Ingen erkjennelse av at forrige emisjon skulle holde lenger enn den gjør. Ingen omtale av emisjonsstruktur eller utvanning. Woodland Hills brukes fortsatt som hovedreferanse, selv om den kontrakten er to år gammel og skaleringen til øvrige LA-baner har vært tregere enn man kunne håpet.
Dette underbygger narrativet om at de søker amerikansk/strategisk kapital heller enn norsk retail. Fokus, TAM-fremstilling, geografisk re-orientering — alt er designet for å appellere til den typen investor MW&L har tilgang til. Men kommunikasjonen motsier ikke bear-casen om utvanning. Den omgår den. Thomas kan ikke argumentere mot en emisjon til 0,40-0,60 offentlig når strukturen ennå ikke er landet med MW&L.
Samlet: Thomas er åpenbart en mer kapabel kommunikator enn forgjengeren, og narrativet er sammenhengende. Men sammenhengende narrativ er ikke det samme som sannsynlig utfall. Det han viser er at han er seriøs og orkestrerer dette profesjonelt. Det han ikke viser er grunnlag for å tro at denne runden blir strukturelt bedre for eksisterende aksjonærer enn forrige. Jeg ville ventet med å vurdere verdien på strukturen når emisjonen faktisk kommer, ikke på pre-emission-narrativet han legger ut nå.​​​​​​​​​​​​​​​​

3 Likes

Spot on! Veldig bra skrevet av noen som har forstått det.

2 Likes

Hvor kommer tallene 0,40-0,60 fra, og hva er de evt beregnet ut i fra?

Interessante signaler fra UAE :blush:

"He also pointed to innovation as a central pillar of the emirate’s farming model, noting the successful development of nano clay technology to improve soil quality and boost productivity. The technology is expected to be distributed to farmers to help restore land affected either by chemical use or by sandy conditions that limit water retention. "

3 Likes

« Addressing one of the main challenges facing agriculture in the region, Sheikh Dr Sultan said water costs remain a major concern, but added that supportive projects are under way to help reduce the burden on farmers. These include the distillation project in Kalba and Al Madina Lake, as well as government-backed initiatives to lower electricity costs, measures he said would positively affect both agricultural quality and production costs.»

Så kombinasjonen av LNC og billigere vann gjør at produksjonskostnaden kan reduseres og hveten blir konkurransedyktig.

1 Like

Og sjefs hauseren Espen Teigland kvittet seg med aksjer for 1,5 mill kr tirsdag 21.04, reduserte eierandelen fra over 4% til 2,74%

Han skriver at han ble redd da oks solgte, men kjøpte seg inn igjen på 0,88…

Sikkert gode penger å tjene med info fra innsiden… Det gjør meg ganske betenkt som aksjonær i selskapet når det tilsynelatende foregår lekkasjer og kursen manipuleres (?)…

Men jeg sitter stødig med mitt. Har fortsatt troa på at dette blir bra og håper at det er nå som skaleringen begynner at det tar skikkelig fart. :crossed_fingers::blush: Så blir det vel å delta i emisjonen, med skattepengene jeg får utbetalt fra tapet til nå.

2 Likes

Han må jo sitte på et enormt tap i aksjen! Skal man først inn i aksjen, så er det kommende emisjon som er essensiellt!!

Ja, hadde vært spennende og sett snittet hans . Han skriver jo også at han vil stemne mot å trykke opp mer enn 50 mill aksjer. Så denne finansieringsrunden blir særs spennende hvordan vil foregå…

Har brukt litt av dem to siste dagene på å få trollet ut i solen på XI. Alt for mye manipulativt bullshit fra vedkommende. Han påstår også å ha pratet med eiere av til sammen 25% av selskapet. Som er bullshit på linje med alt for mye av påstander fra den kanten. Anbefaler å la det meste gå inn ene øret og ut det andre.