Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Inntil for et par år siden, så var det mange som ropte høyt her om “Fungerer egentlig LNC”, “Det kan være skadelig”, osv. Det ble til og med referert til hva ansatt hos Plantasjen hadde svart på om leire i jord.
Caset og forståelsen har iallfall modnet såpass, at sånt ikke er tema lenger.

1 Like

Det er budsjettert med vekst i hver emisjon. Det skal jo ikke mye til. Vekst fra NOK 2-3 mill. i omsetning klarer de fleste.

1 Like

Som sagt; i fjor var grunnen beredt for at man kunne håpe på noe fra vårparten. Var aldri noen spenning rundt siste halvdel 25 og første 4 måneder av 26. Der kan det fort tenkes at det tegnes et mer ekspansivt bilde denne gangen. Av forhåpentligvis realistiske grunner.

Den nye enheten skulle egentlig lages i Mexico.
Så fikk Donalds tollregime direkte konsekvener, og de endte opp med å måtte bytte produsent til en i Usa. Sånt fikk konsekvens for både tid og pris for enheten.

DC har hatt endel motvind, og mye har vært utenfor deres hender.

Men bordet er ganske ryddet nå for at de virkelig kommer igang .

2 Likes

22 juli kom de med PW pga operasjonelle problemer. I august kom de med emisjonsmelding.

De var da kjent for lenge siden at cash var lav.

Var det mulig for nye aksjonærer å kjøpe ca på emisjonskurs eller under sist gang?

Hadde selv snitt på 1,37 etter kraftig overtegning og tipper at det var tilnærmet så lavt som mulig.

1 Like

Jeg har ingen aksjer. Da kan jeg vel ikke delta i emisjon?

Bare å kjøpe tegningsretter om det blir fortrinnsrettet. Men det gjenstår å se.

1 Like

Jeg er forbanna, jeg kjøpte igår, dog bare en bitteliten post.
Helt latterlig lekkasje i forkant, udiskutabelt.

Tok tapet idag og ferdig med det nå😂, men det ser ikke bra ut.

Tok tapet og går videre av to årsaker, jeg liker svært dårlig ulik informasjon i markedet som blir utnyttet, for det andre er jeg rimelig trygg på at kursen vil fortsette å falle etter dette.
Igår da jeg kjøpte var jeg overbevist om at en eller to større tømte sine beholdninger og at kursen ville reagere opp igjen. At selskapet allerede nå melder om kapitalhenting i slik størrelse, mest sannsynlig lenge før de får det på plass synes jeg heller ikke er veldig heldig, hvertfall ikke om de tenker å kjøre emisjon, det ser vi på kursen igår og idag, 40% ned.

Men, det kan selvsagt skje endel i fra nå og fram til emi eventuelt settes som driver kursen noe, men jeg synes måten å håndtere det på virker direkte amatørmessig, men det er bare min helt subjektive oppfattelse.

2 Likes

Profesjonelle aktører som er halt inn for å gjennomføre det, mitt anliggende er mer prisen for eksisterende aksjonærer ja, riktig det.
Kapitalen er jeg sikker på de sikrer seg på den ene eller flere måter, men for eksisterende aksjonærer er det nå snart ingenting igjen.

Det jeg mener er amatørmessig er å gå ut å informere om dette nå slik at man får en rimelig unødig dropp i kurs på 30-50%. I tillegg tilkommer det garantert en ytterligere premium.

2 Likes

Forstår det slik at det er amerikanere som skal rådgi og legge føringer for evt emi. Tror det kan bli bedre enn norsk TERP og VWAP -som typisk gir 50% fall før prosess, 50% under beregning og ytterligere 50% rabatt på den summen.
Hittil har Desert fått første runde, (det norske) markedets sjokkerte oppdagelse av at oppstart/vekstselskaper trenger finansiering = 50% krakk.

Dette er vel et lite London-basert meglerhus, etter det jeg forstår. Mye mindre enn f.eks. Arctic eller Pareto.

Aner ikke hvorfor de er valgt. Har ikke hørt om dem tidligere.

Peker på aksjesalg

Til Finansavisen peker Teigland på at tidligere adm. direktør i Desert Control, Ole Kristian Sivertsen, 15. og 16. april solgte henholdsvis 1.800 og 68.200 aksjer i selskapet.

– Jeg tror salgene som ble synlig i aksjonærregisteret gjorde at det kom et skred av salg. Gitt skandalen i fjor med Arctic, var investorene allerede nervøse, sier han.

– Deretter kom meldingen i går kveld, som gjør at dette ikke ser bra ut, sier han.

– Jeg har ikke belegg for å hevde at det har vært lekkasjer, understreker han.

Ikke første gang

Det er ikke første gang et slikt mønster oppstår. Da selskapet hentet penger i august i fjor, med Arctic Securities som tilrettelegger, falt aksjen kraftig før emisjonen ble kjent.

1. august stupte aksjen over 30 prosent på uvanlig høyt volum. Senere samme kveld, klokken 19, kom meldingen om en fortrinnsrettsemisjon på 75 millioner kroner. Dagen etter falt aksjen ytterligere 14 prosent.

Emisjon ble også en del av den såkalte Arctic-skandalen, der en betrodd Arctic-ansatt delte innsideinformasjon med en investor.

Her er det bare å avvente videre finansiering som jeg har påpekt lenge! 50øre er mest sannsynlig , eller er for høyt?

@Tom1987
Du kan ha rett i at MW&L-valget peker mot en strategisk/internasjonal prosess. Men du bygger fra dette opp til en ganske optimistisk konklusjon (“ypperste av det ypperste”, “god story”, “premium prising”, “momentum og godt omdømme”) som ikke støttes av underliggende fundamentals. Du leser signalet riktig, men ekstrapolerer for langt.

Det mest sannsynlige utfallet ligger et sted mellom de to narrativene: MW&L leter etter en strategisk/cornerstone-investor, og hvis de finner én vil den settes på vilkår som er bedre enn en ren rettet emisjon til desperate norske småsparere — men fortsatt med betydelig rabatt og utvanning, fordi det er slik en redningsrunde faktisk funker når klokken tikker mot september.

Man er temmelig naiv hvis noen tror en emisjon settes på dagens nivå!

1 Like

Alt dette er vel og bra, men eksisterende aksjonærer får nok svi uansett hvordan du vrir og vender på det med flotte ord.

Og grunnen til at dette er en kriseemisjon, er at de går konk om få måneder uten ny kapital. KRISE

Ja, noe må jo være det!

Teiglands syn på saken

I ulike fora blir det spekulert at det kommer nok en griseemisjon. Det tror jeg dagens ledelse ikke vil overleve. Derfor MÅ de være kreative. Nå som inntektene forventes å øke betraktelig i andre halvår og neste år, vil det absolutt kunne forsvares å skaffe til veie et lån.

Et lån (obligasjon/brofinansiering) på 50 millioner kroner nå med forfall i 2028 vil også kunne gi selskapet den tiden det trenger for å jobbe tilbake tilliten og aksjekursen før man eventuelt tar imot en større industriell partner i løpet av 6-12 måneder, som vurderer å bli en større partner.

Det mener jeg hadde vært den beste løsningen nå (kall det en brofinansiering). Dette gir selskapet tid til å børsmelde utvikling innen alle områder som daddel, mandel, avocado samt at Saudi Desert Control forventer høyere aktivitet i andre halvår som følger av konflikten i Midtøsten nå.

Ære står på spill og CEO sin investering

James Thomas er ingen hvem som helst og har et svært godt rykte å ivareta. Han har uttalt flere ganger at fokuset siden han kom inn er å bygge aksjonærverdier. Han har totalt investert over 40 millioner med en snittkurs rundt 3,40 NOK. Man ville ikke i sine villeste fantasier trodd at vi skulle falle så mye som dette.

Jobben med å lobbyere, gjøre synlig strategisk kommunikasjon har vært tungt for selskapet. Men man ser en betydelig holdningsendring både på Linkedin hos ansatte, selskapet selv og lisenshavere.

Om aksjekursen ikke tar seg opp nå vil jeg tro det er mange som vil snuse på selskapet og rett og slett kunne vurdere å enten A) øke sine posisjoner B) stille opp med nødvendig kapital, C) kjøpe opp selskapet.

Man kan minne om at både SOYL og Saudi Desert Control opplever svært gode resultater ved bruk av LNC, men siden disse er lisenshaver har mye av utvikling og resultater blitt kommunisert via Linkedin og ikke børsenss meldingssystem. Man må respektere ledelsen sitt valg her. De gjentar at de vil være nøkterne. Men en en gylden middelvei er nok det man må forsøke å få til.

Når EV er på skarve 59 millioner NOK er rett og slett det priset inn en vanvittig pessimisme. Lengre ned? Det tror ikke jeg.

Klarer selskapet nå å gjøre smarte grep og få eventuelt et konvertibelt lån med innløsningskurs i aksjer på betydelig høyere nivåer vil dagens kurs være et røverkjøp.

Jeg tror heller ikke aksjonærmassen vil akseptere en massiv utvanning. For det må man ha over 66,7 % og det har ikke ledelsen nå. De har skrave 20%. Eierene av selskapet er stort sett norsk retail.