Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Det er vel sjelden positivt å miste folk, og er muligens et skudd i baugen for golf-satsingen, men det trenger vel heller ikke å være veldig dramatisk.

1 Like

Slik jeg ser det er det meste dramatisk her nå.

Problemet Bingo er at man ikke aner. Finnes fortsatt ikke et eneste argument for hvorfor golfsatsingen ikke skal lykkes. Over tid. Hvor lengden på over tid gjenstår å se.

2 Likes

Største eier og CEO mv. sender vel et tydelig signal når de garanterer i emisjonen over sin eierandel. Men det er åpenbart stort tilbud av aksjer. Blir spennende å se hvem som hamstrer aksjer på 3kr.

DC er åpenbart også en high-risk aksje som på sikt kan ende på 0 kr. Act accordingly.

Ikke et eneste argument, hvilken verden lever du i ?
Hva med
Konservativ bransje, veldig skeptiske til å gå inn på noe som dette
Problemer med de få banene de har lykkes med å close
De to høvdingene de ansatte har stukket av allerede

Hvor konservativ den bransjen måtte være aner vel egentlig ingen av oss noe som helst om. Så nei, det i seg selv er ikke et argument. Især ikke når DC tar risikoen upfront. Problemene med banene er heller ikke et argument om de løses underveis. Er rimelig naivt å tro at man ikke skal få visse utfordringer helt i starten. Derav hvorfor selskapet skynder seg langsomt. Viktigste er at de kan vise til vellykkede gjennomføringer når prosjektene er endelig fullført. De to ansatte aner man ingen ting om. Så nei, heller ikke et argument per se.

Derav; finnes ikke åpenbare argumenter som peker i retning av at golfsatsingen ikke bør lykkes. I motsetning til grønne vekster hvor bakkene som må forseres er tildels seige og myndighetsavhengige.

1 Like

Min tolking er at det var OKS som ønsket å satse hardt på golf, mens James kanskje har ønskes mer fokus på agriculture i tillegg. Og da må man kanskje ha litt andre personer som driver med salg.

Ref transcript:
“Most of my presentation has focused on agriculture because by acreage, that is
really the biggest market. But we are active in golf, remain active in golf, and remain excited about golf.
And we have pilots to do in golf. And I think we will continue to see more and more pilots in golf. Agriculture, I think I’ve beatenthis drum pretty hard.
This is the big market. Permanent agriculture is the big market for us. We have done a lot of work in agriculture on both sides of the border, but predominantly in Arizona.
And we will do a bunch more work in California over the coming 12 months. Marty brought out that we have this trial that we
plan to install in the almond market there in California. There are 200 million almond trees in California alone.
They’re not all for us, but that’s a very big market. And they’re very thirsty. So we have great hopes for there.
On the full golf course applications, I think that we’ll do at least two more over the course of this time. You know that we’ve
talked about Berkeley. And we have an MOU with Berkeley Country Club up near San Francisco.
I still think that’s a real opportunity. We’re in dialogue with them. As you know with golf, or at least you’ve heard from all of us in
golf, your windows are narrow.
You need to get in during the maintenance seasons. So I would expect that you’re going to see a lot more activity in golf in the
spring and in the fall from a full course basis. But you can pilot year round.
I don’t want to lump all of golf into kind of the northern hemisphere seasons. We’ve got some courses out there in Arizona,
California that are just plain hot all the time. And so they have to do the maintenance when they can.”

2 Likes

Det er mye negativitet her nå forståelig nok, men for å se det litt fra motsatt side da, så er det kanskje blant annet derfor noen velger å hamstre aksjer rundt 3,-. Kjøper man på 3,- i dag så har man mulighet til å tegne aksjer på 1,57. De som selger gir jo også fra seg den muligheten, samt og eventuelt selge disse rettene.

Ofte ser man kjøpspress i forkant av ex dato fordi markedet vil sikre seg rettene. Ta Prosafe f eks. et selskap som er i langt verre situasjon, men en mye svakere fremtid, gikk likevell fra rundt 6 kroner til rundt 11 kroner før ex dato. Rett og slett fordi folk ville ha emisjonsrettene.

Akkurat nå kan vi være i en situasjon med peak negativitet - og det er ofte da det lønner seg å gå imot strømmen. De største aksjonærene tror jeg sitter stille, de skal stemme gjennom dette og topp 25 eier vel rundt 75%, så friflyten er begrenset. Det betyr at det ikke skal så mye kjøp til før kursen pluteselig tverrvender. Det kan jo også være garantistene som plukker på 3,- bygger posisjon og samtidig sikrer seg billige retter. Noen plukker hvert fall.

Desert har aldri sett bedre ut fundamentalt heller:
Ny enhet skal være salgsklar rett rundt hjørnet.
Lisenspartnere ligger an til å lande store kontrakter i midøsten innen året er omme.
De er i gang med å gjenoppta golgen.
De er kapitalisert til mye kan materalisere seg.

Så jeg tror noen kjøper opp det småsparere kaster ut i frykt nå og de som kjøper kan fort få en “gratis opsjon” gjennom rettene. Når selgerne er ute, kan det komme et jag etter rettene - og da er det ikke veldig mange aksjer tilgjengelig.
Kjøper man på 3,- nå, og rettene får kjøpspress, trenger vwap bare å nå rundt 3,67 før rettene er “gratis”.
Sånn det var dagens balanseinnlegg :smiley:

5 Likes

Har du regnestykket som viser det? Jeg prøvde over, men vil si jeg feilet. :stuck_out_tongue:

Få se ditt, skal du få se mitt, må bare komme meg tilbake på plass først, er ute en tur nå:)

Jeg prøvde å regne på det for type 100 poster siden, men jeg klarte ikke sette opp et regnestykke jeg var fornøyd med. Mao, jeg spør fordi jeg er nysgjerrig på hvordan man faktisk regner ut TERP når antallet aksjer i emisjonen ikke er satt.

Tok utgangspunkt i vwap 3

Det kan også være en potensiell trigger i å få vite hvem som har kjøpt så tungt de siste par børsdagene, som blir avslørt i morgen kveld. Har selv plukket litt på basis av at villigheten til å fange aksjer i intervallet ± kr 3 har holdt seg like sterkt. Selv om det ikke akkurat er mangel på selgere heller.

2 Likes

Regnestykket går egentlig ikke opp fordi antall nye aksjer og emisjonsprisen er hittil ukjent. Men du kan fint bruke eksempelvis Excel til å finne riktig verdi.

Ting som er kjent på forhånd:

• antall aksjer (ca 54M)
  • rabatt på TERP (32,5 %)
  • proveny (75M)

så kan vi prøve å simulere litt ulike beløp, vi starter med VWAP lik 3:
mcap blir da rundt 161M (vwap * 54M aksjer)
tegningskurs = vi gjetter og setter 1,6
antall nye aksjer blir da = 75M / 1,6 = 46 875 000 (runder opp til 47 M)
TERP blir (mcap + 75M) / (54M aksjer + 47M) = 2,35
Rabattert TERP blir TERP * (1 - 0,325) = 1,58 kr
Avvik mellom tegningskurs og rabattert terp = 1,6 - 1,58 = 0,02

Nå kan du bruke excel til å si den skal sette avviks-cellen din til 0 ved å endre tegningskurs-cellen (What-if-analysis → Goal seek).

Da vil excel finne tegningskurs = 1,57 kr

Dette kan du da gjenta flere ganger ved å endre VWAP-verdien din, og kjøre Goal seek på nytt.

Ulike VWAP og tilhørende emisjonspris:

• 4,00 => 2,25
  • 3,50 => 1,91
  • 3,25 => 1,74
  • 3,00 => 1,57
  • 2,75 => 1,40
  • 2,50 => 1,24
  • 2,25 => 1,07
15 Likes

Er nok mange som ikke skjønner dette og sier nå fra seg rettene til å kjøpe aksjer til 1,57, som det ligger an nå. Og noen som skjønner dette hamstrer opp, som det ligger an nå.

Takker @snusfri, det var en smart måte å gjøre det på. Jeg prøvde å sette opp en ligning, men etter fem minutter, så ga jeg opp. Empiri er en fin ting. :smiley:

Hvis man videre antar at MCAP før/etter emi blir den samme+provenyet, så blir ny kurs etter emi:
gammel mcap+68m / antall gamle+nye aksjer. Antar da at 10% av de 75 millionene blir utbetalt til garantistene.

La til kolonne for antall aksjer som blir trykket og estimert kurs etter emi (tar ikke hensyn til tilbud/etterspørsel).

• 4,00 => 2,25 => 33,3m nye aksjer => kurs etter emi 2,63
  • 3,50 => 1,91 => 39,3m nye aksjer
  • 3,25 => 1,74 => 43,1m nye aksjer
  • 3,00 => 1,57 => 47,8m nye aksjer => kurs etter emi 2,25
  • 2,75 => 1,40 => 53,6m nye aksjer => kurs etter emi 2,12
  • 2,50 => 1,24 => 60,5m nye aksjer
  • 2,25 => 1,07 => 70,1m nye aksjer => kurs etter emi 1,85

Det blir antall nye aksjer/ antall gamle aksjer.

Du har de som får kjøpt tegningsretter uten å eie fra før, hvis så skjer, så kan de være villige til å selge langt lavere.

Husk på at rabatten på 32,5% ikke er fastsatt enda. I meldingen står det vel minst 32,5% og at styret bestemmer dette nærmere dagen før EGF.

Oversubscription with subscription rights and subscriptions by the Underwriters will be allowed. Other subscription without Subscription Rights will not be permitted.

subscribers who have exercised their Subscription Rights and over-subscribed, will be allocated
additional Offer Shares on a pro rata basis based on the number of Subscription Rights exercised by each subscriber.

Mao, går ikke an å tegne seg uten å ha kjøpt tegningsrettigheter (utenom hvis du er garantist).