Lav prising relativt til vekstselskaper
Mange tidligfase grønn-teknologi/klima-selskaper handler gjerne på 10–20× forward revenue.
5× revenue er i så måte lavt, særlig hvis vekstpotensialet er stort og teknologien kan skaleres.
Etter emisjonen har selskapet 12–16 mnd runway, de har tid til at mye materialiserer seg.
Det handler jo om man har troa på selskapet fremover eller om man tror det skal prises til konkurs prising, har man ikke troa så ville jeg holdt meg langt unna ja.
Begynner de å få kontrakter og guiding treffer så kan det begynne å skalere raskt. Da vil multipler falle fort. Og dette priser markedet inn lang tid i forveien.
Man får også en strategisk verdi. Teknologien adresserer et globalt vann og jordproblem, og har en enorm impact-verdi.
De største deriblant CEO putter mest penger inn i dette konkursboet som du kaller det. Disse aktørene har nok gjort mer due diligence enn småinvestorer.
Kjøper man på 2,5 og tegner fullt ut har man vel et snitt på rundt 1,8. 200 mill med 75 mill på bok.
Jeg synes egentlig dette er en billig opsjon på en en enorm oppside om de lykkes.
Fundamentalt går startskuddet nå, så får vi se om de lykkes eller ikke.
Tror man på konkurs er man dyre, tror man på at de lykkes er det meget billig.