Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Psykologi som blir stadig tilført ytterligere næring av tyngdekraften. Er en grunn til at AI ga følgende råd før helgen:

:small_blue_diamond: Teoretisk (basert på rabatten og TERP)

• Fra 4,40 kr startkurs, så ser vi at en “naturlig balanse” trolig ligger rundt 2,20–2,40 kr (jf. beregningen jeg viste).
  • Det er i dette området kursen og forventet emisjonskurs begynner å henge sammen.
  • Under 2,40 kr begynner man derfor å få en buffer, fordi det nærmer seg et nivå som allerede impliserer den kommende rabatten.

:small_blue_diamond: Praktisk (markedets psykologi)

• Kursen faller sjelden pent ned og stabiliserer seg – ofte får vi:

1. Panikkfase → aksjen selges ned hardt, gjerne forbi “fair” nivå.
    2. Stabiliseringsfase → kursen finner ro nær forventet TERP.
    3. Rekyler kan komme hvis emisjonskursen settes høyere enn fryktet.
  • I panikk kan kursen fort dykke 20–30 øre under et rimelig nivå, før kjøperne kommer tilbake.

:small_blue_diamond: Hva det betyr for deg

• Hvis du vil minimere risiko: vent til kursen har stabilisert seg rundt 2,20–2,40 og volumet avtar.
  • Hvis du vil ta mer risiko for å få bunnplukk: begynn å plukke små poster når kursen nærmer seg 2,40, og kjøp mer om den faller mot 2,20 eller lavere.

:white_check_mark: Kort svar:
Et fornuftig kjøpsområde ser ut til å være 2,20–2,40 kr. Under 2,20 kr begynner det å ligne på panikksalg, som ofte gir best risk/reward."

1 Like

Nå henger jeg ikke helt med, prisen ved full tegning er vel avhengig av tegningskursen, eller…?

Kurs etter emi vil da være 1,07kr ikke 1,85kr. Tilsvarer mcap på ca NOK 135m (124m aksjer x 1,07kr i emikurs). Da har selskapet ca NOK 60m på konto som forsvinner kjapt.

Mest irriterende i så måte er at det høyner sjansen for at selskapet forblir på sparebluss. Som gjør at alt tar vesentlig mye lengre tid enn nødvendig, inklusivt å få valuta for investeringen. Bedre å rive kjapt av plasteret for å kunne få en oppblomstring i etterkant enn denne seigpiningen som smerter okke som.

Finn fram kalkulatoren…75 mill skal hentes…antall aksjer i dag er rundt 53 mill…du får tegningsretter slik at du kan opprettholde eierandelen din…altså 75/53…som betyr ca at du må ut med 1.4 kroner pr aksje du eier i dag

3 Likes

Nei, for å fulltegne er kostnaden rimelig konstant.
Dessverre alt for mange som misforstår.
Tegningskursen vil påvirke antall aksjer du må kjøpe for å opprettholde din andelsbrøk, men pengesummen det vil koste deg er rimelig den samme.

2 Likes

Snur fort, økte lottokupongen her idag etter å ha tatt meg bryet med å lese innkallingen til EGM. Noen andre som har gjort? Ingen som har stussa på noe som virket ganske forberedende for noe som skal skje?

Dette er nok en mellomløsning, alt jeg har av signaler tyder på at de har vært i dialog med industriell lenge, men jeg er åpen og forstår at folk tror annerledes.

Sak 4 i innkallingen, slik jeg leser den så kan garantistene motta aksjer over de 75 mill allokerte .

“For å sikre levering av Garantiaksjene i samsvar med Garantiavtalen (om slike skal utstedes), foreslår styret at den
ekstraordinære generalforsamlingen vedtar å gi styret fullmakt til å utstede et antall aksjer med en verdi lik beløpet for
garantihonoraret basert på tegningskurset i Fortrinnsrettsemisjonen. Tegningskursen for de nye aksjene som skal
utstedes i Fortrinnsrettsemisjonen vil bli foreslått av styre, dagen før den ekstraordinære generalforsamlingen. Det
eksakte beløpet i punkt 4 vil bli endelig fastsatt basert på den endelige tegningsprisen bestemt av generalforsamlingen
under punkt 3 på agendaen.”

1 Like

Det betyr ikke så veldig mye i det store bildet. Les item 5 / sak 5. Her er det en stor endring fra vanlig GF tidligere i år. En som jeg tolker som ganske bull med tanke på at de har en plan i løpet av ganske kort tid som de ikke rakk å fullføre.

Hvor har du dette fra? Det er vel bare fullmakt de trenger for å la garantistene tegne (om emisjon ikke blir fulltegnet)

Ny tekst er kapitalforhøyelsesfullmakten som gjelder etter at fortrinnsrettsemisjonen er fullført. Det som er uthevet er ny tekst ift. forrige GF, og det fremstår mistenkelig som de forbereder for noe som kan komme “når som helst”, og ønsker å unngå ny EGF ifm. dette for rask prosess. Min tolkning her er at noen skal inn med penger og at det samtidig struktureres en avtale som favner bredere og at man åpner for dette med ordlyden som er tillagt.

Item 5 Board authorisation to increase the share capital
In order to allow the board to, if required, secure financing for the further development of the Company and/or carry out acquisitions by issuing shares as consideration, the board proposes an authorisation to issue new shares.

The authorisation may be used in connection with strengthening the Company’s equity and for
general business purposes, including, but not limited to, financing acquisitions of businesses or other assets, including for the issuance of consideration shares in connection with such transactions and incentive programs.

The authorisation includes increase of share capital with contribution in kind or right to incur special obligations upon the Company, ref. the Norwegian Private Limited Liability Companies Act section 10-2. (På norsk: Fullmakten omfatter kapitalforhøyelse mot innskudd i andre eiendeler enn penger eller rett til å pådra selskapet særlig plikter, jf. aksjeloven § 10-2.)

Dette åpner for industriell hvert fall, nå har eksisterende fått spist litt mer, også skal de maksimere innsatsen. Så får vi se om de klarer det, jeg synes alt ligger til rette fundamentalt både i midøsten og usa.

Skjønner, takk for forklaring. Det gir forsåvidt mening også. Men betyr det at man må kjøpe ekstra tegningsretter for å oppnå samme eierandel da? Vi blir vel bare gitt like mange tegningsretter som vi har aksjer? Så hvis vi må kjøpe 2x flere aksjer for å oppnå samme eierbrøk så må vi vel få tak i de på et vis? Håper ingen spørsmål er for dumme.

Må ikke kjøpe ekstra nei, blir trykket mer om kursen faller og mindre når den øker. Man får sin del uansett

Det som uansett er helt sikkert er at denne type emisjon er døden for de som har kjøpt langt opp, fulgt med ned uten å selge og som ikke sitter med kapital til å opprettholde sin andel.

4 Likes

Det er helt sikkert ja. De som ikke har anledning har vel solgt i 3 dager nå. Hvis man ikke satser på at man kommer bedre ut med å selge retter da

Dette er en feil fra investornytt. Vi mottar tegningsretter pro-rata per vår eierandel. Så slik forslaget er så er det 1,4kr per aksje du eier for å fulltegne.

1 Like

Må svi den. Gjerne prøve å stå den av i håp om bedre tider, bare for å se at kursen dundrer i bakken på daglig basis. Høyrisiko er ikke for pyser…

Jepp, børsverden kan tidvis være fryktelig brutal