Beste «forklaringen» jeg har sett på lenge!
Poenget står seg så lenge man er avhengig av ‘innavl’ for å få kursen til å bevege seg oppover. Finnes en annen mulighet også; nyheter som tiltrekker nye aksjonærer. Så nei, ethvert tenkelig kjøpsbehov er ikke dekket. Selv om poenget er plausibelt hva angår eksisterende aksjonærer.
Mine fem ører. Så lenge det ikkje kjem store positive nyheter, så får @Savepig rett i sin teori. Blir det børsmeldt store avtalar innan frukt, fleire golfbaner eller kjempesalg frå partner i midtausten kan aksjen stige.
Men igjen, ting har vist seg å ta lengre tid enn ønska i denne aksjen og. Eg trur det kjem gode inngangsmuligheter om ein er tålmodig.
Det der blir jo noget unyansert.
Emien er allerede garantert, dvs 75 mill er lagt på bordet FØR den store mengden av aksjonærer har meldt seg på.
Man kan derfor argumentere for at kjøpsviljen i realiteten er på både 100 , 120 mill og kanskje 150+ mill, mao langt over tilgjengelig antall aksjer.
Det er avgitt garantier for full emi, det er riktig. Men det er på junk terms. 32,5% rabatt på TERP samt avgitt 10-12% garantiprovisjon. Det er fattigmannsfinansiering. Men penga kommer. Netto kr 60 mill etter at megler skal ha sine 7-10 mill. og garantistene.
Og så blir det spennende å se på ramp up kostnadene i 2026 og om de klarer å lande avtaler med betaling! Hvis ikke så er det i gang igjen om 12 mndr - ny emi .
Det er irrelevant.
Poenget er at på gjeldende kurs/verdifastsettelse, så ligger det an til at kjøpsintressen er langt over de 75 mill som Savepig mener er “hele kjøpsinteressen i markedet”:
Det her minner mest om gammel hest med gjenklistrede skylapper
Tenker at eksisterende aksjonærer er slitne nok nå etter å ha kastet nye penger etter gamle på en stygg kurs. Det er ikke gitt at alle har evne - eller vilje - til å bidra mer utover 2026.
Nye aksjonærer kan det bli enda verre å selge inn. Jeg vil i hvert fall avvente.
Men det er et helt annet tema enn hva Savepig brakte på banen, og som har vært gjenstand for stor diskusjon
Jeg er enig med han at det ikke blir noe kjøpspress i denne aksjen nå… aksjonærene har økt innsatsen betydelig i emisjonen og alle andre vil nok avvente til langt inne i 2026… om noen blir nødt til å lette seg så står ikke kjøperne i kø (tenker jeg)…
Hva alle andre gjør avhenger av nyhetsflyten og det vet du godt.
Seff. Og den har ikke akkurat vært hyggelig det siste året…
Derfor avventer jeg - og mange med meg, tenker jeg…
Det hjelper ikke med en golfbane i ny og ne. Produktene må kommersialiseres - SOON! Og bringe cash i kassa. Ikke nickels & dimes.
Tar det som et godt tegn:)
Skuffende svar. Ditt opprinnelige svar gir ikke mening. Du peker mot langt inn i 2026. Som om du sitter med krystallkule over når nyhetene kommer. Heller enn å skrive så sant er, at det vil kreve nyheter av betydning for å lokke utenforstående til å kjøpe. Man trenger ikke å bli påtatt negativ heller. Nyheter kan komme før eller mye senere. Hverken du eller jeg har innsikt i den biten.
Jeg skriver vel klart nok. Selskapet har mye å bevise. Jeg tror ikke så mange vil kjøpe betydelig med aksjer i denne før langt inn i 2026. Og det kommer ikke til å hjelpe med noen få golfbaner eller tester på trær. Det gir ikke nok penger i kassa. De skulle hentet langt mer cash enn netto 60 mill. De ville trengt det dobbelte av dette for å skalere opp evt kommersielle avtaler. Men tipper rådgiverne ikke klarte å hoste opp mer enn kr 75 mill. i garantier - til junk terms.
Det kommer til å blir grisetøft for selskapet gjennom 2026. Og innen 30.6.2026 må det vises en fornuftig vei til positiv cashflow. Ellers venter konkursen.
Så kan man ha tro på at cashkontrakter kommer og/eller at partnere vil chip’e inn cash. Det gjenstår å se.
Korrekt. Og takk for et svar som tilfører noe
Er på ingen måte uenig i hovedessensen.
Selv om jeg tipper at det finnes mange nok retails på utsiden til å løfte kursen om man skulle få en merkbar boost på nyhetsfronten.
Uansett hvilken aksje jeg har eller vurderer er jeg ALLTID mest interessert i å lese innlegg med et annet syn enn mitt eget. Da er det dumt å hakke på dem som serverer innleggene.
Ser at denne støttes helhjertet målt i likes
Gjør man ikke ethvert innspill en tjeneste ved å sette påstanden på prøve og en ditto bjørnetjeneste om man får berøringsangst overfor innlegg som går motstrøms? Som det nærmest oppfordres til. @Savepig har kanskje fått passet sitt påskrevet, men alternativet er verre. Og det går begge veier. Om man er faktuelt på bærtur.
Dere kan skrive passet mitt i ene hånden og drite i den andre og se hva det hjelper.
Enkleste grepet for å beskytte porteføljen sin mot nedside er å være defensive i aksjer som ikke har finansieringen i orden.
Og desert Control er fremdeles underfinansiert etter denne emisjonen, de burde hentet 120 millioner, ikke 60. Rødt flagg i seg selv.
Er nok flust som har vært defensive i den ikke-homogene gruppen dere.
- Jeg deltar i emisjonen
- Jeg deltar i emisjonen, og har tegnet meg for mer
- Jeg deltar ikke i emisjonen, har solgt TR
- Jeg eier ikke aksjen / jeg har solgt meg ut tidligere
0 stemmegivere
Men de kan hente via en partner, eller på betydelig høyere kurs i 26 eller 27. Mulighetene ligger der!