Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 4

Jeg har ikke ord…

Anbefaler å hoppe av den høye hesten sporenstreks. Undervurderingen av andre står seg dårlig. Du er på fullstendig bærtur.

3 Likes

La oss snu på det da:

Hva mener du er grunnlaget for at det plutselig skal finnes kjøpere i markedet etter emisjonen som drar market cap over 230 millioner?

Jeg tror ikke de kjøperne finnes, uten at selskapet i 2026 leverer på guiding og overbeviser om at de har en forretning som kan skalere i 2027 og årene videre.

Ikke det det er snakk om overhodet. Poenget er dine faktuelle feil. Som er graverende. Hvor du viser null ydmykhet. Kun arroganse.

2 Likes

Foreslår at du googler «moderator» og deretter rapporterer hva du finner at en slik rolle innebærer….

2 Likes

Dette har jeg tatt med Evilfreud ved en tidligere anledning langt tilbake i tid.
Nå husker ikke jeg ordlyden i svaret, men moderatorer på Tekinvestor har dette som endel av sin avtale om at de kan diskutere/mene selv.

Litt rotete formulert, håper man skjønner essensen likevel.

Jeg mente også det var en uting på Huddlestock tråden en periode at moderatorer skulle blande seg direkte i diskusjonene, så dette er endel av pakken.

1 Like

Har ingen problemer med at moderatorer blander seg ved å ytre egne meninger. Men de bør være sitt ansvar bevisst. Leke verdensvant besserwisser med gjennomsyret ovenfra og ned-holdning står seg ekstremt dårlig når man samtidig faller for egen arroganse ved å spre feilinformasjon. Verre blir det når den som er moderator ikke har ydmykheten til å innrømme egne bommerter og heller dobler innsatsen. Da fremstår man som dårlige eksempler, for å si det mildt. Som skader merkevaren Tekinvestor og høyner konfliktnivået ved at man mister respekten for den/de som er satt til å moderere forumet for alles beste.

5 Likes

jaja, hvorfor tror du jeg reagerte på den andre tråden? :joy:

1 Like

Det koster meg ingenting å legge meg flat på at jeg har kalkulert TERP basert på løpende kurs uten å spesifkt påpeke det. Sånn er det med den saken.

At denne tråden ikke kjenner igjen et Chat-gpt template kjøper jeg derimot ikke, halve tråden poster chatgpt innhold her. Det er like vanlig som chrome at this point.

Det er uansett ikke TERP eller ikke TERP som er viktig for aksjonærene i selskapet, det er Market Cap. I tiden etter emisjonen, og i årene fremover.

Dette er en chatgpt-modell seedet på mine subjektive meninger basert på erfaringer jeg har gjort meg i 10 år inne på dette forumet og i markedet. Nå oppdatert med at ordet TERP er fjernet, fordi det i praksis har ingenting å si for hvordan jeg tror kursen vil utvikle seg i tiden etter emisjonen er gjennomført.

Kødder du? Det er en ChatGPT modell som er laget med utgangspunkt i TERP. Feilaktig TERP.

Det reneste vanvidd…

2 Likes

Igjen, hva tenker du at du faktisk bidrar med?

Er det et forsøk på å innta aksjemarkedets svar på “Folkeopplysningen”?

1 Like

Det er ukorrekt. Det er notes som styrer modellen.

Jeg bidrar med min subjektive mening, på et aksjeforum. Samme ned @Christian @Kaisovski , @Netromo og andre som ikke har vært overbevist om at DSRT har vært noen lovende investering i denne tiden før emisjonen.

3 Likes

Og likevel landet base case på TERP. Sånn helt tilfeldig. Står ikke til troende overhodet.

Uansett hvilken aksje jeg har eller vurderer er jeg ALLTID mest interessert i å lese innlegg med et annet syn enn mitt eget. Da er det dumt å hakke på dem som serverer innleggene.

8 Likes

Så lenge de kommer med korrekt informasjon så er jeg enig.

1 Like

Kjøper virkelig ikke rasjonalet at det som er vanlig er at kursen faller ned mot verdien av tegningsrettene. Altså, at de som ønsker å selge eksisterende aksjer for å kun sitte med tegningsretter får et så signifikant overtak i flertallet av rettede emisjon. Hvor rasjonalet for å gjøre dette blir mindre og mindre dess nærmere kursen kommer tegningsrettene, hvorav insentivet for å kjøpe aksjer i markedet bare blir større og større. Noe helt helt annet når man tegner seg i fortrinnsrettet emisjoner, hvor hver prosent over emisjonskursen er gevinst rett på konto. Da fungerer tyngdekraften deretter.

Legger til denne:

Det som er nyttig @Faerder er redelige diskusjoner uavhengig av faktisk synspunkt. Utfordringen med @Savepig er at han har en naturlig tyngde både i form av å være moderator og i form av å være en gammel traver på TI. Man forventer at en mening er kunnskapsbasert. Især i sårbare situasjoner som i forbindelse med emisjoner hvor utfallet ikke er gitt overhodet. Med høy grad av volatilitet som kan få aksjonærer til å gjøre overilte handlinger.

Bare ta diskusjonen over. Hvor tråden blir matet opplysninger/formaninger om at man må forvente at kursen følger tyngdekraften, altså trekkes ned mot kr 1,23 (som er det forventede gulvet ifølge @Netromo og @Savepig). Dette KAN skje, men det er langt fra det mest sannsynlige scenarioet. Som kan underbygges med følgende masteroppgave hvis tematikk er The Relationship Between the Rights Issue Terms and Post-Issue Stock Price Development in The Short, Medium and Long Term
MSc_Finance_Thesis_Rights_Issues_Nordea_Grigoluns_Ingvarson.pdf (870,1 KB)

Oppsummert av AI:
"Jeg har analysert masteroppgaven du lastet opp, og her er de viktigste punktene relatert til kursretning for tegningsretter og ordinære aksjer:

1. Renounceability (om rettene er omsettelige)
    – Studien finner at renounceable rights issues (som Desert Control sin) typisk gir bedre kursutvikling enn ikke-omsettelige. Dette skyldes at aksjonærer som ikke vil delta kan selge rettene, og dermed ikke blir tvunget til å tape verdi. Det gir høyere deltagelse og mer stabil kursutvikling.

2. Kortsiktig kursutvikling
    – I perioden rundt annonsering og ex-dato faller aksjen nesten alltid først (på grunn av utvanning, prispress og asymmetrisk informasjon). Rettighetene får en verdi som balanserer dette.
    – Ofte presses rettighetene ned i starten fordi mange småsparere selger dem istedenfor å tegne. Det kan gi en midlertidig overflod av tegningsretter i markedet, som trekker kursen på rettene ned mot eller under deres teoretiske verdi.

3. Sammenhengen mellom TERP og rettigheter
    – På sikt tenderer hovedaksjen til å stabilisere seg rundt TERP, mens verdien av tegningsrettene justeres dynamisk basert på markedets forventning til selskapet.
    – Hvis selskapet kommuniserer tydelig og kapitalen brukes til vekst (offensive formål), kan kursen etterhvert bevege seg over TERP. Hvis kapitalen kun går til drift/overlevelse, er det større sannsynlighet for at aksjen blir liggende rundt eller under TERP i lengre tid.

4. Statistiske funn i studien
    – Kortsiktig (±1 til ±5 dager etter annonsering): fall i aksjekursen er normen.
    – Mellomsiktig (180 dager): kursene viser delvis stabilisering, men mange selskaper henger fortsatt etter markedet.
    – Langsiktig (540 dager): resultatene er blandede – selskaper som har brukt kapitalen effektivt kan oppleve reprising, mens de som ikke leverer holder seg lavt.

:key: Oversatt til Desert Control-situasjonen:

• Man kan forvente videre press på tegningsrettene de første dagene når de skilles ut, fordi mange vil selge i stedet for å tegne.
  • Aksjen vil ofte stabilisere seg nær TERP (ca. 1,83 kr), men med volatilitet i starten.
  • Muligheten for gevinst ligger i å kjøpe billige rettigheter fra dem som selger, for så å delta i emisjonen.
  • Om Desert Control lykkes med å bruke pengene til vekst (for eksempel strategisk partner eller kommersielle gjennombrudd), kan aksjen etterhvert løfte seg over TERP – men på kort sikt er det statistisk mest vanlig at kursen holder seg rundt TERP."
4 Likes

Problemet ditt er at det finnes tusen gode grunner til å selge en aksje, men man kjøper kun om man tror kursen skal opp.

Nå skal det nettokjøpes aksjer for titalls millioner på emisjonsdatoen, og det betyr at ethvert tenkelig kjøpsbehov er dekket for veldig lange tider.

Erfaringsmessig gjør det at det blir et smertefullt trykk på aksjen over lang tid. Vet dette ikke er hva du ønsker å høre, men sånn har det vært i utallige vekstaksjer på oslo børs.

3 Likes

Hva vet du om hva jeg ønsker å høre? Den fordømte ovenfra og ned holdningen for endte gang. Har GAV på kr 1,89 og har flust av fri kapital til å kjøpe dersom den faller ytterligere. Mao; det er til min gunst om kursen faller ned mot kr 1,23.

dette forumet har virkelig tapt seg, er jo aldri diskusjoner om case lenger

9 Likes