Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Desert Control Group - Småprat 1

Kanskje man skal opprette en Desert Control fundamental tråd? Mindre snikk snakk. Mer fakta

7 Likes

Her var det veldig høy aktivitet. Jeg føler med Lur, men samtidig er det gøy at forumet (for noen) er så tett at vi har intern humor.
Noen tanker angående kommentarer til kontrakt og drift. Jeg tenker at det kan være en fordel om de får en sum penger i tillegg til royalties, slik at de har penger til å lage flere clustere og øke produksjonen og kundegrunnlaget. Samtidig nøler jeg med at de gir ifra seg driftsansvaret til eksterne med tanke på at det sikkert en mange som kunne tenke seg å kopiere teknologien (les Kina). Vi får se hva resultatet blir, og jeg håper iallfall på en kontrakt som kan legge et solid fundament for oppskalering og utvidelse av bedriften.

3 Likes

Begynt å bli utålmodig @Fartin ?

Er vel bare å la det gå sin gang? OKS gjør jobben for oss :blush:

1 Like

Hvis Kineserene vil så skaffer de seg dette.
Det er lengesiden P. Sivertsen snakket om at de hadde hatt opptil 5 forsøk på datainnbrudd pr dag.

Bra de satser på å starte i UAE, USA og Spania…

3 Likes

Herlig at du sprer det gode ord til andre likesinnede rundt om i verden! :clap:

Hvem vet hvilken dominobrikke du nettopp satt i motion med den tweeten :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 Likes

Caset er ikke om de trenger LNC, det handler om hvor raskt de kan få det.

Southeastern Spain, which is home to some of the largest olive oil-producing provinces in the country, is heading for a 40-percent reduction in water resource availability by 2050, according to the Minister of Ecological Transition and Demographics.

Teresa Ribera said this figure represents a critical decrease that is far worse than the 24-percent reduction that the rest of the country is expected to experience.

She also confirmed that desertification is rapidly expanding in the country to the point that three-quarters of Spain might be at risk.

“If no measures are taken, 70 percent of the whole Spanish territory will be affected by droughts by 2050,” Ribera said, adding that up to 27 million Spanish citizens risk facing water shortages within the next three decades.

“We are going to have to handle ourselves in extreme scenarios,” the minister told a gathering of local, national and European officials in Alicante.

Linken i posten:

Desertification is always caused by human overexploitation of a natural resource with a slow renewal in drylands, such as groundwater or natural productivity.

7 Likes

Beklager sent svar; Jeg har tidligere prøvd å grave i hvordan i all verden DC skal klare å levere LNC til 0,2$/m2 slik som de estimerte at de kunne klare i fremtiden.

‘’… Current start-up costs are around $2 (£1.50) per square metre, which is acceptable for small farms in the affluent UAE. But to have an impact where it really matters – in sub-Saharan Africa – Sivertsen needs to work out how to lower that cost. Most African farmers would not have the capital upfront for this treatment. The treatment also lasts for about five years, after which the clay needs a top up.

With scale Sivertsen says they can drive that cost down, ultimately aiming for around $0.20 (£0.15) per square metre. By comparison, the cost of buying productive agricultural land elsewhere in the world ranges from $0.50 to $3.50 (£0.38 to £2.65) per square metre, says Sivertsen. In the future it might be significantly cheaper to transform unproductive land than to seek out an established farm.’’ Kilde

Jeg har prøvd å dele mine tanker rundt hvordan dette kan gjennomføres, men jeg får ikke regnestykket til å gå opp. Eksempler på områder jeg prøvde å forklare kost reduksjon med:

  1. De startet med prototype og har nå så vidt jeg har forstått et fullverdig produksjons produkt. Det kunne tenkes at prototypen hadde dårligere produksjonskapasitet en sluttproduktet, men det ser ikke ut til å være tilfelle.
  2. LNC består utelukkende av helt naturlige produkter som blir implementert on the spot. Altså ingen frakt, produksjon eller skalering vil påvirke prisen slik jeg ser det. En oppskalering for å få ned slutt prisen er ikke mulig.
  3. Kanskje de kan få ned prisen ved å plassere flere clustere på samme lokasjon ved at antallet arbeidere pr cluster vil gå ned, men vi er fortsatt laaangt fra gitt estimat på 0,2$/m2.
  4. De kan trolig effektivisere driften med mer data. Her er det noe å spare.
  5. De kan produsere clustere i større skala, noe som trolig vil gi lavere kost pris.

Det er fint, flott og alt det der at vi skal redde verden osv, men solid inntjening i bunn er et must dersom vi skal drive en bedrift og ikke veldedighet. Det er i veldig store deler av verden ikke lønnsomt å bruke DC til dagens priser.

Tilbakemeldingene både her og på FB siden har vert at dette er ikke noe å bry seg om det. Det har ingenting å si per dags dato. Jeg er helt uenig. Dette estimatet kommer fra DC selv, så jeg tar det som en selvfølge at de ikke har trukket det ut fra løse luften, og jeg skulle veldig gjerne hatt innsikt i hvordan de kom frem til det.

Jeg håper vi kan holde en folkelig diskusjon rundt dette. Jeg har prøvd å fått svar fra OK uten hell. Det er forsåvidt ikke forventet heller, han har nok av annet å drive med.

8 Likes

Dette har vel vært svart på tidligere.

En del av svaret ligger her i H1:

Q: What is the time required to produce one cluster?

A: Up until now, we’ve been producing single prototypes, and that’s been a 6 to 8-week process. Now we are producing two prototype units in parallel, and we’re spending approximately the same time on those two as it took to build one unit previously. As we move on to standardized serial production, we believe the production process can speed it up even more. We can also produce and assemble units with multiple partners across dif ferent countries as well in the future. We have multiple pathways to scale more effectively.

Jeg er ikke enig i at DC er avhengig av å redusere kost til 0,2$/m2.
Dette er ikke et enkelt mattestykke. Man må ta hensyn til mange faktorer i tillegg til produksjonskost.

  • hvor viktig er vannbesparelse ? (i California er det kritisk)
  • hvor viktig er det å være selvforsynt med mat ?
  • hvor kritisk er ørkenspredningen i landet ?

Og masse andre faktorer.

Vindmøller til havs i Norge er ikke lønnsomt uten støtte. Likevel gjør vi det.
Hvor mye er du villig til å betale for en melon hvis du ikke har noe alternativ ?

3 Likes

Jeg har mange tanker rundt dette, men det er som dette:
Det er alltid enormt med effektiviseringsmuligheter i alle prosesser, materialvalg osv fra første versjon til versjon x. Betydelige stordriftsfordeler også.

Er garantert veldig mange ting å ta tak i

Skal si meg enig i begge deler. Det har alt å si om de mest euforiske anslagene skal kunne bli en virkelighet, hvor det knapt finnes begrensninger,
mindre viktig om man mest av alt ønsker å ri bølgen det kommende året. Har personlig ingen svar å gi, men bifaller at det vil bli viktig å få avklart i ikke alt for fjern fremtid.

Ja, og det nevner jeg også. Riktig nok i redigeringen av innlegget mitt, så ikke sikkert du såg det.
Men inntjeningen her er jo arbeidskraft (lønn x 6uker) + trolig noe lavere kvantum rabatt på material og komponenter.
Vi er jo fortsatt flere lysår fra en 90% kostnadsreduksjon fra produksjon>sluttprodukt. I det store bilde vil jeg tro at denne kostnadsbesparelsen er mer eller mindre ubetydelig.

Jeg har aldri påstått eller ment at det er kritisk eller at de er avhengige av det.
Men det er jo et så enormt sprang ift dagens pris, så jeg ville jo veldig gjerne kommet til bunns i det.
Visst prisen kan gå ned 90% kan jo DC potensielt tjene 90% mer. Evnt kan de sette ned prisen til kunden med feks 50% og fortsatt tjene enormt mye mer en de gjør p.d.d.

I det store å hele bunner det i dette: DC har offentlig uttalt at de ser for seg en fremtidig pris rundt 0,2$/m2. Spørsmålet er som følger: Hvordan skal dette gjennomføres i praksis? Hvor kommer dette estimatet fra?
Er ikke det et berettiget spørsmål når de selv har uttalt seg om det tidligere? Hvorfor avfeier alle dette med at det ikke er en problemstilling pr nå?
Jeg vil jo gjerne investere langsiktig og må dermed ta stilling til hva utsiktene er i det langsiktige

6 Likes

Jeg er en av de.
Det er en problemstilling ift “The great green wall”, men ikke f. Eks ift at Mawarid bruker lnc på alle relevante områder i MENA - regionen.

2 Likes

Normalt sett, ja. Men produktet her hentes jo ‘‘on the spot’’ visst jeg ikke har gått glipp av noe. Så der er det trolig ingen muligheter for besparelse.
Effektivisering jo mer data vi får inn på clusterene har jeg også tro på at kan gi en kostnadsreduksjon, men alikevell; 90%?
Hadde det vert snakk om gå fra 2$>1$/m2 skulle jeg ikke hengt meg så mye opp i det. Men fra 2$>0,2$/m2 er jo helt sinsykt.

Ser poenget, men jeg tror det er viktigere å spørre seg hva kunden er villig til å betale utover produksjonskost.
Jeg tror ikke produksjonskostnad er flaskehalsen og jeg tror ikke det blir det på lenge.

1 Like

Vel, jeg har større ambisjoner enn som så. Jeg har lyst å sitte på DC i mange mange år.
Samtidig er jeg over gjennomsnittet opptatt av gjennomsiktighet i selskapene jeg har aksjer i.

Jeg har ingen tvil om at DC vil være utrolig lukrativt og lønnsomt til dagens priser, men jeg vil fortsatt finne ut hvordan de kan bli enda bedre.

2 Likes

Enn hvis selskapet aldri hadde sagt dette? Hadde du da gjort 2 usd per m2 til et problem?

Jeg har tillit til at selskapet har gode tanker for hvordan kunne kutte prisen tmed både 50% og 90%. De har ingenting å tjene på en sånn uttalelse, så det er nok kvalitative antakelser bak

3 Likes