Ja det er et spennende valg vi står i nå og jeg merker selv at usikkerheten er større enn tidligere. For meg handler politikken først og fremst om rammevilkår. Hvordan vi best legger til rette for verdiskaping, arbeidsplasser og muligheter i Norge fremover.
Jeg er bekymret for at en videreføring av dagens kurs med økt innflytelse fra partier på venstresiden kan gjøre det vanskeligere å drive næringsliv og skape arbeidsplasser. Vi ser allerede forslag som peker mot høyere skatter og avgifter samt strengere reguleringer. Det kan svekke konkurransekraften, redusere investeringer og føre til at flere vurderer å flytte virksomhet eller seg selv ut av landet.
Det betyr ikke at jeg avviser alle innspill fra venstresiden. Det er viktig å ta miljø, fordeling og fellesskap på alvor, men jeg mener balansen tipper feil vei hvis staten vokser på bekostning av privat sektor og hvis enkeltmenneskers frihet og ansvar blir mindre vektlagt.
Derfor håper jeg vi får en kursendring etter valget med mer vekt på forutsigbare rammevilkår, skattelette for både bedrifter og folk flest og en politikk som stimulerer til innovasjon og arbeid. Ikke økt byråkrati og kostnader. Å spør du meg er formuesskatten et av de største investeringshindrene i Norge. Den tvinger eiere til å ta ut kapital fra selskapene sine for å betale skatt på urealiserte verdier. Det betyr mindre penger til investeringer, arbeidsplasser og utvikling og øker risikoen for at kapital flyttes ut av landet.
Dette gjør Norge mindre konkurransedyktig både for eksisterende bedrifter og for å tiltrekke nye investeringer. Det er vanskelig å se hvordan vi kan bygge sterke langsiktige vekstmiljøer så lenge vi har en særskatt som svekker kapitaltilgangen i norsk næringsliv.