Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Det er stortingsvalg 8. september 2025

Det er stortingsvalg den 8. september 2025. Dersom du ikke har forhåndsstemt, eller stemt den 7. september da mange valglokaler har vært åpne - Gå å stem! Bruk din rett slik at vi får et mest mulig demokratisk godt valg.

Husk å stemme riktig - utifra din mening om de du kan velge blant.

14 Likes

Aldri gruet meg like mye eller vært så bekymret for et valgresultat tidligere. Liten/ingen tro at at ikke det blir en periode til med AP støttet av sosialister og kommunister. AP har gått fra sub 15 før nyttår til nærmere 30 prosent kun fordi gudsopphøyede Jens flyttet hjem.

Kjenner flere som har alt klart for å flytte ut av landet. I tillegg til dem som allerede har dratt. Kommer trolig til å måtte vurdere det selv innen få år. Det er trist på årntli.

12 Likes

Har vel litt å si at de har skapt seg større avstand til ekstrempartiene også, selv om den fortsatt ikke er stor nok. På langt nær.

1 Like

Den avstanden er ikke reell - de ha støtte fra SV og Rødt for å danne regjering. Jens og Jonas, som egentlig forstår hvordan de raserer norsk eierskap, selger sjela for 4 nye år.

8 Likes

For å få gjennom et budsjett i det minste. Vi får se. Høyst problematisk at slike partier får reell makt skyhøyt over hva antall stemmer skulle tilsi.

Ja det er et spennende valg vi står i nå og jeg merker selv at usikkerheten er større enn tidligere. For meg handler politikken først og fremst om rammevilkår. Hvordan vi best legger til rette for verdiskaping, arbeidsplasser og muligheter i Norge fremover.
Jeg er bekymret for at en videreføring av dagens kurs med økt innflytelse fra partier på venstresiden kan gjøre det vanskeligere å drive næringsliv og skape arbeidsplasser. Vi ser allerede forslag som peker mot høyere skatter og avgifter samt strengere reguleringer. Det kan svekke konkurransekraften, redusere investeringer og føre til at flere vurderer å flytte virksomhet eller seg selv ut av landet.
Det betyr ikke at jeg avviser alle innspill fra venstresiden. Det er viktig å ta miljø, fordeling og fellesskap på alvor, men jeg mener balansen tipper feil vei hvis staten vokser på bekostning av privat sektor og hvis enkeltmenneskers frihet og ansvar blir mindre vektlagt.
Derfor håper jeg vi får en kursendring etter valget med mer vekt på forutsigbare rammevilkår, skattelette for både bedrifter og folk flest og en politikk som stimulerer til innovasjon og arbeid. Ikke økt byråkrati og kostnader. Å spør du meg er formuesskatten et av de største investeringshindrene i Norge. Den tvinger eiere til å ta ut kapital fra selskapene sine for å betale skatt på urealiserte verdier. Det betyr mindre penger til investeringer, arbeidsplasser og utvikling og øker risikoen for at kapital flyttes ut av landet.
Dette gjør Norge mindre konkurransedyktig både for eksisterende bedrifter og for å tiltrekke nye investeringer. Det er vanskelig å se hvordan vi kan bygge sterke langsiktige vekstmiljøer så lenge vi har en særskatt som svekker kapitaltilgangen i norsk næringsliv.

7 Likes

Hvis de har det minste håp om å forhindre en siste masseflukt ut av landet, så må de umiddelbart etter en evt. valgseier gå ut og åpne for et skatteforlik der det skjer reelle justeringer. Men, personlig tror jeg ikke en gang det er tilstrekkelig.

3 Likes

Valget står mellom verdiskaping eller verditapping.

7 Likes

Det er liten forskjell på folk i Norge. De rike er jo «fattige» i forhold til staten. I motsetning til andre land hvor de rike kan være mye rikere enn staten. Om de 1% rikeste skulle dele ut sine eiendeler blir det bare 50-60 tusen til hver. Ikke mye å skryte av og derfor rart at man tenker at samfunnets midler er så skjevt fordelt mellom folket.

Noe annet som bør ha mer fokus er at oljefondet bør vernes om og uttak må også begrenses til maks 5% av bnp. Man bør øremerke det som tas derfra til infrastruktur og investeringer for fremtiden. Et annet problem er investeringer i USA. Jo større fondet blir jo større sjanse for at vi blir frarøvet det på sikt. Vi bør diversifisere i mer fysisk gull ol. som kan oppbevares i riket på forskjellige steder.

1 Like

Høyre og Frp hadde makten i 8 år, hva klarte de da?
Om de vinner i dag tror jeg ikke mange merker forskjell med en borgerlig regjering med ett impotent Høyre i spissen

7 Likes

Pest eller kolera… som alltid

1 Like

Så vanskjøttet er ikke AS Norge. Uavhengig av hvem som har sittet med makten.

4 Likes

Nei, men skattegrunnlaget forsvinner. Uten det forsvinner (eierskapet og) velferden.

1 Like

Jeg synes å huske at det ble bygget en hel del motorveier, før alt bråstoppet med AP

1 Like

Utrolig tett rundt sperregrensen for flere. Men blir nok 4 nye år med sosialistene. Sayonara.

God tur til Sveits…?

Det blir ikke på en stund enda, men det er den veien det heller mot. For veldig mange andre (i tillegg til alle som allerede har tatt exit), så er det bon voyage før heller enn siden.

Du får håpe på at AP danner mindretallsregjering. Antar de da vil gå for skatteforliket sitt. Ender de i regjering med SV og MDG er nok det kjørt.

1 Like

Ja, det blir å håpe at de skjønner at de må søke over øya (og stenge ute ytterste venstre) for landet sin del (men det tror jeg ikke noe på).

2 Likes

Er det noen her som vet hvordan man melder flytting til Sveits? Spør åt en venn.