Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Det er stortingsvalg 8. september 2025

Det er fordi vi i praksis kanskje er det «grønneste» I-landet i verden.

Så tiltak vi driver med i det grønnes navn er svindyre, men har liten eller ingen effekt på klima og CO2 utslipp.

Derfor blir vi oss til grønnvaskere , fordi «vi» (les politikere) så gjerne har lyst til å være med i klubben som skal redde verden.

5 Likes

Partiene er enige om at kommisjonen skal:

• Se på hvordan man skal bedre norsk økonomisk omstillingsevne, verdiskaping, næringsutvikling og konkurransekraft
  • Bakgrunnen er at norsk sokkel går inn i en ny fase med avtakende olje- og gassproduksjon og mer fornybar energi i Europa

Kommisjonen skal bestå av partene i arbeidslivet, miljøbevegelsen og fagfolk, og skal komme frem til en strategi for den siste oljen. Rapporten skal legges frem for Stortinget i løpet av våren 2027.

Hvilken del av dette er det du steiler over? De snakker ikke om at Norge skal stoppe olje- og gassutvinning, men at vi må se på hva Norge kan leve av når produksjonen blir avtakende. Oljeutvinningen er langt forbi toppen.

Kanskje de kommer fram til at de burde senke formueskatten :see_no_evil:

6 Likes

Trenger vi en kommisjon for å se på dette?

Tilrettelegg for privat næringsliv og sats på grunnforskning så går dette av seg selv. (Det korte og enkle svaret)

2 Likes

Du leser det du vil lese du, og kommenterer deretter. Skjerp deg litt da.

Galskapen er at det finnes partier som ikke hadde hatt reell innflytelse med mindre vi hadde hatt denne rikdommen, det skjønner vel du og.

Det ligger vel latent hos nordmenn at man ønsker å bevare naturen, man trenger ikke et politisk parti som tipper vekten pga nærmest ekstreme holdninger.

Med andre ord; det er lurt å prøve å ta en titt inn, fra utsiden, det er vel det største problemet her til lands. Og ja, da blir det fort sykehus.

Er ikke uenig i det du nevner ang oljerikdom, men å si at det er kjerneproblematikk rundt grundervirksomhet blir vel en stretch. Det er tonnevis av grundervirksomhet i dette landet, men det du leser er ofte om de som feiler. Og det er naturlig at man søker til bransjen hvor pengene er, både i utdanning og bedriftsutvikling? Skal unge mennesker leve livet etter en sak, istedenfor å bygge sitt eget liv på egne premisser i omgivelsene man har?

Man kan jo også se an konkurransesituasjonen i visse sektorer hvis man gidder det. Hvor lett er det egentlig å lykkes i et lite marked som i Norge? Og hvis man i tillegg ser hvordan regjeringen legger til rette for grundervirksomhet?

Å nei du, du hadde nok ikke hatt tid til utsagn som dette om landet ikke hadde hatt denne fordelen i bakken. Forøvrig er den veldig godt forvaltet fra et nasjonal aspekt sammenlignet med andre land.

Istedenfor å hjernevaske unge gjennom slik politikk som MDG fører kunne de med en enkel oppfordring oppnådd det samme. “Kom dere ut å se verdien av naturen”, nytter ikke å kjempe miljøsaken med mindre man er tett på det, eller?

4 Likes

Det var før artikkelen var oppdatert med detaljer, og gjaldt ordlegging fra MDG. Og det gjelder MDG sin generelle førsel i dette, hvor Støre står i front.

Poenget mitt er at det overhodet ikke er sykt. Du kan synes det er unødvendig, men det er et kompromiss som ikke akkurat er drøyt.

Hvordan er det de skal se på.

Vel, FrP ønsker jo f.eks. Innovasjon Norge dit peppern gror. Ser at Nekkar, ett av selskapene jeg har aksjer i, har fått penger derfra for å forske på lukkede merder. De har nå fått levert 2 slike rent kommersielt og fått kontrakt på 4 nye via FiiZK. De kjøpte seg inn i FiiZK med verdi fra forskningen sin + cash.

4 Likes

Joda, men dette er jo selvsagte ting som bør løpe kontinuerlig.

Ikke noe man setter ned en kommisjon for å se på.

Har Ingen sterke meninger om Innovasjon Norge, men er generelt sett skeptisk til at Staten skal drive med den type næringsutvikling.

Har du et velfungerende næringsliv, så skjer det der av seg selv.

Men grunnforskning gir grobunn for all type vitenskap, kunnskap og teknologi. Og der mener jeg Norge kunne vært ledende, fordi her er det svært lite kommersielle interesser som bidrar.

2 Likes

Politikere, spesielt kommunister og sosialister, kan ikke en dritt om næringsvirksomhet. Fingra av fatet!
Norge må leve av privat næringsliv.

2 Likes

Det forklarer saken.

MDG overdriver selvfølgelig gjennomslaget sitt. Her har Støre gitt minimalt.

Tjah, jeg vil si at en av grunnene til at Norge har en såpass sterk oljeindustri er måten Norge har håndtert det på gjennom bl.a. Statoil. Høye skatter, men også refusjonsordninger som gjør risikoen for selskapene lav. Det er nok svært få land som får en så stor del av oljeinntektene som Norge.

Ordningen man har for oljebransjen med refusjonsordninger hadde kanskje vært noe å tenke på for resten av næringslivet i Norge også? :thinking:

Jeg vet at f.eks. Reach Subsea sin satsing på Umanned surface Vessels fikk støtte fra et EU-fond som minner om Innovasjon Norge. Uten den finansieringen, så tviler jeg på at de hadde fått finansieringen fra private.

Også er vi tilbake på det med et skatteforlik. Det funker ikke med høyresiden som setter skatter ned og venstresiden som setter skatter opp. De to sidene må bli enige. Høyresiden var uinteressert av det før valget (de så på det som et valgkampstunt) og jeg ser at FrP har avskrevet det nå etter valget også.

Btw, noe jeg er enig i er at vilkårene for privat næringsliv utenom oljebransjen ikke er så bra. Akkurat hva som er problemet vet jeg ikke. Det kan godt hende at lavere skatter og en innretning lignende refusjonsordningen som den fra oljesektoren hadde fungert bedre enn mye av det Innovasjon Norge gjør.

4 Likes

Det er jo ikke unikt at land med olje har statseide oljeselskap.

Det som gjorde oss gode er veldig sammensatt, men vi var store på shipping og skipsbygging, næringer som var nyttig for å utvinne olje til havs. Og det var en veldig viktig bidragsyter for at vi ble ledende på offshoretekeknologi.

Og vi var heller ikke bananrepublikk, men et velfungerende samfunn og utviklet I-land. Derfor lå alt til rette for at vi kun utvikle oljeressursene på en formålstjenlig måte.

2 Likes

Generelt så er det nitrist at så mange er hellig overbevist om at Norge ikke kunne bygget anne industri og konkurrert med våre naboland som klarer seg helt utmerket.

Det er så utrolig mye støtteordninger og penger å få/låne. Skattefradrag for investeringer i oppstartsselskaper. Skattefunn. Sett ned en oppstartsselskapskommisjon, for sammenhengene her er ikke åpenbare (evt bruk skattekommisjonen).

Det blir så trivelig når vi snakker sånn om hverandre!

2 Likes

Tror egentlig ikke at det er noen uenighet her.

Og dette gjelder ikke deg, men oss, eller de som representerer oss…

Og ja, jeg er egentlig bare sur.

1 Like

Det er ikke bare «å bygge industri». Skal man lykkes på sikt så må man ha komparative fordeler.

Å sette ned kommisjoner som skal tenke og drøfte seg frem til hva vi skal satse på har jeg lite tro på. Det private kapitalmarkedet løser dette selv hvis man legger til rette for næringslivet.

Og her er du inne på noe, på godt og vondt.

For at Norge som nasjon skal være et vellykket samfunn, så må det faktisk eksistere et «vi», og et «vi» som vi gjøre det bedre enn de andre. Vi må faktisk ønske å være bedre enn resten av verden, og hvis du vil være bedre enn de andre så må du gjøre til annerledes enn de andre. Hvis ikke blir man bare like hverandre.

Og det er vel der vi er på vei nå, vi skal alle bare være helt like.

5 Likes

Du er klar over at formueskatten kun treffer norske virksomheter? Den alene gjør norsk «konkurranse» og eierskap til en vits. At den ikke fjernes eller justeres kraftig umiddelbart er mer skadelig enn det veldig mange ikke later til å forstå. Ikke spør meg, ta en prat med ledere og ansatte rundt i norske SMB. Eller de store for den saks skyld, men de kan jo bare overtas av kinesere eller amerikanere for å slippe unna.

Helt seriøst, om man har fingeren litt på pulsen i disse miljøene, så merker man at det er helt akutt. Jeg er oppriktig bekymret og det er leit å se hvor sterke insentiver det er for å flagge ut og/eller at skapende/ressurssterke individer rømmer landet.

Les flere ganger :arrow_up:

10 Likes

Kina har bygget industristormakt med gjeld. Danmark er en bitteliten øy som har lite annet enn frei plassering og god vind.

Det er store fotavtrykk etter nordmenn innen informatikk og halvledere. Det kunne blitt noe.

Formuesskatten senket høyresiden i valgkampen fordi de valgte oppkonstruerte skremselshistorier over kalde, harde fakta. De fleste som er for skatten vil være med på å endre den.

1 Like

Det er en sannhet med modifikasjoner.

For å si det sånn, det er vanskelig å konkurrere med Kina på batterier og elbiler når de har gitt sine produsenter store fordeler. Kina har ingen problemer med å subsidiere sine produsenter i et område inntil de har utkonkurrert andre lands produsenter. Så tjener de pengene når de kan skru opp prisene, eller sette vilkår som gavner Kina.

Ta f.eks. “rare earth elements” som Kina har 70-90% av markedet på. Det kom ikke av seg selv for å si det sånn. De bruker nå den makten de har i dette markedet for å skaffe seg bedre handelsavtaler i tillegg til at de tidligere ikke godtok salg av visse elementer uten at de først var brukt i komponenter. Så, først bruker de penger på å kjøre konkurrerende produsenter i dass, så innførte de eksportkontroll.

Å tro at “markedet fikser ting selv” er naivt.

Ta oljebransjen. Når OPEC har kjørt pengene i dass, så sakner ting av i Norge, men det blir ikke fullstendig stopp, rett og slett fordi staten via div ordninger holder liv i ting. Sist gang det skjedde var under covid-oljekrakket.

2 Likes

Unnskyld meg, men: LOL.

Om noe var oppkonstruert er det hvor LITE som faktisk kom frem om hvor skadelig den er for 99 % av norske eiere og konsekvensene det har for skattegrunnlaget på kortere og lengre sikt. Den siterte setningen høres ut som noe Trædal kunne lirt av seg en sen kveld på FB.

10 Likes

Nei.

Hvordan har Kina bygget seg opp? Hva var deres komparative fordel?

Jo, de var mange og var fattige. Deres fordel var billig arbeidskraft.

Men så er det riktig at de hadde en strategi også, bla annet på REE.

Dette er som sjakk, du må ha en taktikk og en strategi. Begge deler må på plass for å lykkes.

De brukte den billige arbeidskraften til å kjøpe teknologien fra Vesten. Vi sluser den bort fordi vår strategi feilet.

Vår strategi var at alle land ville omfavne frihandel, satse på demokrati og modernitet. Men den ser ut til å feile nå

3 Likes

Riktig!

Det kunne blitt noe, hvis vi hadde TILRETTELAGT for næringslivet.

Denne delen av næringslivet spinner jo ut av god grunnforskning.

2 Likes